JUL HELE ÅRET: Om sommeren er det mest turister som kommer innom, og de kjøper både suvenirer og julepynt. – Det er faktisk litt morsomt å se ansiktene deres når de oppdager at vi selger julepynt midt på sommeren, smiler daglig leder Yanne Bazin. (Foto: Roy Bjørge)

– Turistene spør etter juletroll

Julehuset på Bryggen åpnet i 1993. Fra oktober til januar har butikken tre etasjer med julepynt. – Men det er turistsesongen som er viktigst for omsetningen, sier butikksjef Yanne Bazin.

Det fins mange butikker i Bergen som selger julepynt, men neppe mange som fokuserer på julen året rundt, slik som i Julebutikken på Bryggen. Det topper seg fra oktober til januar, med tre etasjer fulle av julepynt.

Da finner du krybber, kuler, engler og andre juleeffekter i butikken, som har endret seg lite på 26 år; trappene og gulvene er skeive og krokete.

– Vi får nye produkter hvert år, og vi produserer også vår egen julepynt, forteller Bazin.

Hun er fransk og begynte å jobbe i butikken for 12 år siden ved en tilfeldighet.

LIKER Å MØTE MENNESKER

– Jeg tenkte at det ville være gøy å treffe mennesker og kommunisere med folk fra hele verden, sier butikksjefen, som kan fem språk.

– Noen av turistene tror at nisser er troll. Spesielt amerikanere tror det.

–  Jeg merker at kundene liker at jeg kan svare dem på deres eget språk. Vi har også en del turister som kommer tilbake og de setter pris på at vi kjenner dem igjen. Så ja, jeg liker å møte mennesker.

Det er altså i oktober julesesongen begynner på hjørnet av Bryggen og butikken fylles med all den julepynten du kan forestille deg. Da har de fleste turistene reist hjem, og nordmenn og bergensere inntar butikken.

I januar pakkes all julepynten ned i første og andre etasje, mens tredjeetasjen består med julepynt året rundt.

JULESTEMNING PÅ BRYGGEN: Det skal godt gjøres å ikke legge merke til Julehuset i vintermørket. (Foto: Roy Bjørge)

– Fra april til september utgjør turistene størstedelen av kundemassen, og de er helt avgjørende for driften. Selv om vi har to etasjer med suvenirer, er også turistene opptatt av julen. De ser julepynten i vinduet og går opp i tredje for å se mer, sier hun.

– Engelskmenn og amerikanere utgjør nok majoriteten av kundene, og de kjøper både suvenirer og julepynt. Det er faktisk litt morsomt å se ansiktene deres når de oppdager at vi selger julepynt midt på sommeren. Det er nok litt uvanlig.

KJØPER SMÅ TING

– Ikke så mange fra Japan?

– Nei. Kanskje de ikke har det samme forholdet til julen som oss? Men det kommer flere fra Kina til Norge nå, og det merker vi også.

– Hva kjøper de?

– Mest små ting som er lett ta med seg hjem. Julekuler som de kan henge på juletreet går det en del av, sier Yanne Bazin.

– Mange av turistene er opptatt av å kjøpe juletroll, men vi har ikke juletroll. Vi må forklare dem at troll ikke har så mye med julen å gjøre. Noen av dem tror at nisser er troll. Spesielt amerikanere tror det.

JULEPYNT: Butikken på Bryggen har tre etasjer med julepynt fra oktober til januar. Det er imidlertid turistene som redder omsetningen. (Foto: Roy Bjørge)
Ove Landro
Redaktør Bergensmagasinet AS | Helgesensgate 17 | 5038 Bergen | Norge
ANNONSE:
Peisbord 800×300

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this