Johannes Einemo har nå gjort det mulig å få tak i en spesiell racing-mokasin.
Tekst: Anne Buset Vassbotn
Den nye kjøreskoen, spesialdesignet for «heel and toe»-kjøring, er snekret sammen av Johannes i samarbeid med skomaker Roger Skjoldal – som også er produksjonsansvarlig ved Aurlands.
Johannes Einemo er en ihuga motorentusiast som har bilinteressen sin også som levevei. Ideen til kjøreskoen kom til ham under pandemien.
– Under korona var det mye mørketid og alt var nedstengt, forteller han.
– Og ettersom jeg har noen sportsbiler, med tilhørende kjøredresser – så hender det at jeg sitter og ser på racing-løp på TV.
En mørk og stormfull kveld, da Johannes kjedet seg litt, satt han og så på Ayrton Senna (1960-1994), som kjørte Suzuka Circuit.
– Senna drev med heel and toe-kjøring, og da de viste nærbilde, la jeg merke til at han hadde på seg loafers – som også kan kalles mokasiner. Skoene brukte han da han kjørte Honda NSX i privat sammenheng.
– Og det var da jeg plutselig kom på at jeg har jo ikke noen skikkelig kule kjøresko! Jeg googlet selvsagt umiddelbart, og fant ut at mokasiner ble brukt til rallykjøring helt tilbake til 60-tallet. Mokasiner er perfekte for heel and toe-kjøring!
«Heel and toe» er en kjøreteknikk som ble flittig brukt før det ble vanlig med automatgir. På vei inn i en krapp sving måtte man både bremse, kløtsje og gire ned. For ikke å miste turtall og dermed effekt, brukte sjåføren høyrefoten på bremsepedalen samtidig som han dyttet inn gasspedalen med samme fot. Teknikken får bilen raskere ut igjen av svingen.
De første kjøreskoene som Einemo spesialbestilte til seg selv var oransje og lyseblå, et uvanlig fargevalg i mokasinbransjen.
På venstre sko står «clutch», mens høyreskoen prydes med «brake». Og på utsiden av høyreskoen kan en lese ordet – «throttle» (gasspedal). En av fordelene med de påbroderte ordene er at de gjengir hva du skal gjøre når du skal kjøre.
Komfort helt fra starten
For Johannes var det åpenlyst at det måtte bli en lokal skofabrikk da han skulle bestemme seg for hvem han ville ta kontakt med.
Kjøreskoene lages av et ganske tynt skinn, men skinnbestilling kan ta lang tid, så derfor fant Johannes og Roger på at de måtte improvisere for å få til et prøvepar raskt.
– Til det første paret skar jeg opp en veske og brukte skinnet fra den. Men nå lages kjøreskoene av et mer komfortabelt skinn, forteller Roger.
At det fortsatt lages håndsydde sko i Norge, er ikke så godt kjent. Men Johannes har alltid visst om skofabrikken som ligger bare noen mil fra der han har hotellet. Fra 1800-tallet og fram til 80-90- tallet ble det laget sko i Lærdal også, men nå rår tradisjonsrike Aurlands grunnen alene.
Johannes er født og oppvokst i Lærdal, og tok fagbrev som billakkerer på Fagernes. I en periode jobbet han med rigging og klatring i oljebransjen, og han har også bodd i utlandet.
Lærdal Motorhotell kjøpte han i 2017. Og når folk har fått seg en to-tre pils, så hender det Johannes finner fram kjøreskoene fra en skuff han har, under bardisken.
Bilfolk som er på tur blir svært fornøyde når de kan ta med seg – ikke bare minnene, men også håndsydde kjøresko. Kjøreskoene er ennå ikke å få tak i via nett.
Kjøresko til St. Barths?
I dag ligger prisen på Aurlands Wangen Black på 2400 kroner. Men en av verdens dyreste dressko fra Testoni ligger på rundt 270.000 kroner.
Carl A. Harbitz-Rasmussen er styreleder i Motorklubbene i Bergen (MKIB), og er en av de fremste talspersonene for veteranbiler i Norge. Hvert år er han med på å arrangere det store veteranbiltreffet på Kristi Himmelfartsdag kalt «Vårmønstringen».
Carl er levende opptatt av alt som har med lokalhistorie å gjøre, og tror at kjøreskoproduktet kan bli ettertraktet.
– Man kan ikke være traust og beskjeden, når håndlagde kvalitetsprodukter som Aurlandssko skal selges, sier han.
Etter nærmere 40 år som pilot har han kjennskap til miljøer der folk med ekstremt mye penger oppholder seg – det være seg i Dubai, St. Barths eller Monaco.
– Det er en kjent sak at lykke kan kjøpes for penger – i noen miljøer. Tror du at kjøreskoene kunne gjort det godt i St. Barths?
– Norske produkter av høy kvalitet kan passe godt inn mange steder de, og prisen kan tilpasses kundegruppen. Vi må ikke være redde for å vise at vi har produkter i verdensklasse, men heller bli komfortable med at også våre håndverkstradisjoner må ut og bli «sett», sier Harbitz-Rasmussen.
Fremtidsplaner
Så gjenstår det da å se om kjøreskoen i lyseblå, oransje og hvit vil få bein å gå på. Ifølge skomaker Roger Skjoldal hender det at kunder ønsker å brodere på sitt eget bilnummer på skoen.
– Men du har ennå til gode at noen spør om å få inngravert navnet til svigermor?
– Alt er mulig når skoene håndlages, svarer han med et smil.