KRANGELEN OM TRIKKESKINNER OVER BRYGGEN: «Jeg tror ikke noen ikke-bergenser skjønner noe av den voldsomme diskusjonen om hvor fem hundre meter med trikkeskinner skal gå. Det går jo en flott bybane rett forbi katedralen i Sevilla, så hva er problemet, bare biltrafikken tas vekk?» skriver Øivind Bergh. (Illustrasjon: Nils Eivind Horneland)

Et lite stykke Italia

MENINGER: Ole Paus sa en gang at Bergen ikke var Norge, men et lite stykke Italia som hadde revet seg løs og blitt tauet nordover. Når diskusjoner i Bergen tar av, er det ikke vanskelig å se poenget.

Øivind Bergh (f. 1962) forsker og dr. scient. i mikrobiologi. Sosialdemokrat og aktiv i fagbevegelsen og antirasistisk arbeid. Interessert i forskning, miljø, historie, kultur og politikk, og skriver kun på vegne av seg selv.

Tekst: Øivind Bergh

Vi er lidenskapelige, vi bergensere. Når vi virkelig er overbevist om noe, lar vi all fornuft fare, og argumenterer som om det gjaldt liv og død. Uansett. Hos oss handler det aller meste om patos, og da følger det at det blir temmelig lite logos igjen.

Det betyr egentlig: vi argumenterer med følelser, ikke fornuft. Som han Oluf i Arthur Arntzens skikkelse sa om den eneste landsdelen vi har litt til felles med: «Hvis ikkje Lillevik får apotek, kjæm MILLIONA te å dø!». Da blir det tid for å skjerpe seg litt.

Jeg tror ikke noen ikke-bergenser skjønner noe av den voldsomme diskusjonen om hvor fem hundre meter med trikkeskinner skal gå. Det går jo en flott bybane rett forbi katedralen i Sevilla, så hva er problemet, bare biltrafikken tas vekk? De skjønner heller ikke at vi klarer å gjøre en stor sak av om det skal hete «Bergen stasjon» eller «Jernbanestasjonen». Akkurat den siste saken skjønner forresten ikke jeg heller, og jeg har virkelig prøvd.

Men vi er faktisk ikke så verst. Uansett vår krangel om hvor trikkeskinner skal legges, har vi bergensere klart å redusere klimagassutslippene mer enn noen annen norsk by. Der statsministeren bare prater om klima, har bergenserne faktisk utrettet noe som viser igjen i statistikken.

Det er selvsagt dypt beklagelig at vi bergensere er en så liten del av verden som vi er, for da kunne vi skrytt enda mer av det. Men vi er jo en del av Norge, selv om både vi og de andre prøver å fortrenge det, og det burde i det minste miljøvernministeren sette mer pris på.

Vi har fått ned biltrafikken, og vi reiser kollektivt dobbelt så mye som for få år siden. Det er ikke bare de globale klimagassene vi da gjør noe med, men også lokalmiljøet. Luftkvaliteten i Bergen er bedre enn på lenge – og ja, gamle vedovner blir veldig snart ulovlige.

Det mangler bare at cruiseskipene får obligatorisk krav om landstrøm, så begynner det å ligne noe! Da kan selv ikke bompengepartiet legge skylden for gasslokket på andre enn asfaltstøvet og eksosen.

Til slutt, når banen står ferdig og er tatt i bruk, vil nok de siste restene av debatten rase ut blant de aldrende herrer i Bergens Tidendes kommentarfelter.

Vi skjerper oss når vi må. Og vi kommer nok til å bestemme oss om disse trikkeskinnene også til slutt, enten de legges her eller der. Til slutt, når banen står ferdig og er tatt i bruk, vil nok de siste restene av debatten rase ut blant de aldrende herrer i Bergens Tidendes kommentarfelter, mens vi andre kommer til å gjøre som vi gjør med de andre bybanelinjene: bruke dem.

Vi skal ikke være lei oss for sammenligningen mellom Bergen og Italia. Italia er jo slett ikke noe negativt! Det er et svært vakkert land, og siden nesten hele landet er kulturlandskap, kan vi trygt si at det er italienerne selv som har skapt det. Italienerne har skapt kunst og musikk som de aller fleste av oss elsker. De som ikke blir beveget når Pavarotti synger «Nessun Dorma» kan jo bare ha det så godt!

Så får vi heller bære over med at det kan bli litt vel mye patos iblant. Opera er jo tross alt opera, noen ganger til og med såpeopera.

ANNONSE:
Peisbord 800×300

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this