SJØMAT I ALLE VARIANTER OG STØRRELSER: – Alle må være på tå hev for å sørge for fortsatt vekst og god utvikling. Vi har fremdeles ambisjoner, og flytter listen for hvert år, både når det gjelder å finne nye produkter, utvikle det vi har og å øke kompetansen til personellet, sier fetrene Dan Even Fjellskål og Kenneth Fjellskål.

Sjømateventyret på Torget

Siden fetterne Kenneth og Dan Even Fjellskål tok over driften av Fjellskål Fisketorget AS, har omsetningen skutt i været. Nå styrer de mot fortsatt vekst i 2018.

Siden Mathallen åpnet i 2012 har Fjellskål AS økt omsetningen fra 19 til 56 millioner kroner. I fjor kunne familiebedriften notere et overskudd på nær fire millioner, og den positive trenden ser ut til å fortsette også i år.

– Det er ikke mer å hente i sommersesongen. Potensialet ligger i vintersesongen, sier driftssjef Dan Even Fjellskål.

Sammen med fetteren Kenneth Fjellskål sørger han for at bedriften, som både selger sjømat over disk og driver restaurant med en meny basert på de samme råvarene, utvikler seg år for år.

OVER 40 ÅR MED SJØMAT

Øystein Fjellskål, som døde for to år siden, begynte å jobbe for Erik Husebø på Torget i 1976. Fire år senere begynte han for seg selv. Senere startet broren hans, Ragnar, også forretning på Torget, og brødrene var konkurrenter helt frem til 2012.

Før tildelingen av plass i Mathallen snakket fetterne Kenneth (sønn av Ragnar) og Dan Even (sønn av Øystein) sammen om fremtiden. Det var de som skulle bringe familiebedriften videre.

– Hvis vi skulle klare å få dette til, så mente vi at det var bedre å slå oss sammen i stedet for å konkurrere mot hverandre. Og slik ble selskapet Fjellskål Fisketorg AS en realitet i 2012.

– Politikerne gjør alt de kan for at folk ikke skal komme seg til Bergen sentrum. De burde i stedet tilrettelegge for at bergenserne får lyst til å bruke byen sin.

Bedriften åpnet i Mathallen 12. mai det året, med Kenneth er daglig leder, mens fetteren Dan Even er driftssjef og jobber i butikken. Torget-profilene Erik Husebø og Tom Rørnes har lagt ned, og i Mathallen er det Fish Me med Arnfinn Djukastein som sjef, og Fjellskål som regjerer. Lokalt & Lekkert i den sørlige enden av Mathallen drives også av Fjellskål-familien.

50 SORTER SJØMAT

– Hvem er det som besøker dere?

– Kvalitetsbevisste mennesker fra hele verden, sier Dan Even.

– Men folk har en oppfatning av at det er dyrt?

– Du kan få et laksemåltid her som ikke koster mer enn det koster på andre restauranter i byen. Men vi fokuserer på høykvalitet på alle varer. Prisen har også med eksklusiviteten på råvarene å gjøre. Vi har et bredt spekter med alt i fra sild, hummer, kongekrabbe og kaviar. Her kan du velge måltid fra menyen ut fra prisklassen de forskjellige sjømat-typene ligger på. Det trenger ikke bli så dyrt. Vi har hele spekteret, sier han.

Hovedsatsingsområdet er skalldyr, der fetterne mener de er best i Norge. Derfor opplever de også at folk kommer tilbake.

– For oss er det inspirerende å kunne gi folk sitt livs beste sjømatopplevelse. Men det koster litt å ha de beste råvarene, de beste kokkene og å gi den beste servicen, sier Dan Even.

Det har i en årrekke vært negative avisoppslag om Torget, men det viser ikke igjen i regnskapet til Fjellskål Fisketorget AS.

– Det har alltid vært bråk rundt Torget. Men etter at kommunen overtok driften fra Totalreform, har det gått bedre. Vi har en god dialog med kommunen, sier Kenneth.

– Du kan få et laksemåltid her som ikke koster mer enn det koster på andre restauranter i byen. Men vi fokuserer på høykvalitet på alle varer. Prisen har også med eksklusiviteten på råvarene å gjøre.

– Bygget i sin helhet var ikke rustet for det vi eller bergenserne forventet, og det har gjort det vanskelig å drifte selskapet. Opprinnelig var det tenkt fire fiskebutikker her, men det har ikke livets rett. Å drive både butikk og restaurant har vært avgjørende. Nå har vi stor rullering på varene hele tiden, og dermed blir de også helt ferske. Kostprisen på skalldyr er høy, og du får ikke nok avkastning på varene over disk.

– Men gjennom å ha restauranten får du økt avkastning og kan drive lønnsomt. Kombinasjonen har vært viktig.

BRUKER IKKE BYEN

Pappfatene er borte. Stoler og bord er byttet ut flere ganger. Diskene i butikken er skiftet ut. Kvaliteten står i høysetet.

– I 2012 var dette mer en kafé enn en restaurant. Vi visste ikke helt hva vi gikk til, og måtte lære og utvikle oss underveis. Det fantes ikke varme i bygget, det var bikkjekaldt. I dag henger det varmelamper i taket som gjør at restauranten kan driftes hele året.

Omsetningen øker for hvert år. Fetterne tror at jungeltelegrafen spiller en stor rolle.

– Vi har ikke brukt mye penger på markedsføring. Fokuset har vært på å bygge opp både butikken og restauranten. Dessuten er det allerede fullt om sommeren, og du må bestille om du skal være sikker på å få bord. Det er ikke så stor forskjell på om det er mandag eller lørdag, sier Dan Even.

De to merker at folk tar seg mindre tid på å lage mat. Folk bruker spesialbutikker i mindre grad enn før. Unntaket er i helgene. Da er det størst aktivitet over disken i Mathallen, for Fjellskål kan skryte av 30 forskjellige typer fisk og 20 forskjellige typer skalldyr.

KONGE: Det dyreste du får hos Fjellskål er kongekrabbe. Laks er langt rimeligere.

– Bor du utenfor sentrum, er det utfordrende for folk å komme seg inn for å handle. Det merker også vi. Det er dyrt å passere bompengeringen. Det er dyrt å parkere. Og det gjør at folk ikke bruker sentrum så mye som vi ønsker, sier Dan Even.

– Vi mener at politikerne bør være forsiktige nå, og passe seg for at ikke hele byen dør. Kjøpesentrene utvider, flere av disse har eller skal begynne med kino, det er enkelt og gratis å parkere, og folk får alt på én plass. Vi forstår at det er fristende for folk.

– Jeg påstår ikke at jeg er språkkyndig, men jeg kan sjømat på mange språk; spansk, italiensk, kinesisk, russisk og tysk.

– Det er alt for dyrt å dra til byen. Det kan verken vi eller andre som driver butikk, restaurant eller pub i byen gjøre noe med. Dette er det politikerne som må løse. Jeg opplever at de gjør alt de kan for at folk ikke skal komme seg til Bergen sentrum. De burde i stedet tilrettelegge for at bergenserne får lyst til å bruke byen sin, sier Kenneth.

FISKETYSK

Kenneth Fjellskål snakker det han kaller fisketysk. Dan Even Fjellskål, som står bak disken og møter alle turistene daglig, har tatt steget lenger.

– Jeg påstår ikke at jeg er språkkyndig, men jeg kan sjømat på mange språk; spansk, italiensk, kinesisk, russisk og tysk.

– Japansk?

– Det er ikke så mange japanere her som det var på 90-tallet. Nå er det kineserne som har tatt over, forteller han.

– Når er turistsesongen over?

– Før var det som å møte en vegg i slutten av august. Slik er det ikke lenger, men vi merker en liten knekk i slutten av august. Derfra og ut er det ganske stabilt til midten av oktober. I november er det lite turisttrafikk. Men det tar seg opp igjen i desember, sier han.

– Mange kommer på ferie til Bergen i julen, men da er jo byen død. Alt er stengt. Flere hoteller og restauranter holder ikke åpent. Turister som kommer opplever at det er ingenting å gjøre i Bergen. Vi hadde åpent til klokken 16 på julaften, og det var fullt fra vi åpnet dørene om morgenen. I restauranten var det masse turister, og i butikken kom det bergensere for å hente julematen de hadde bestilt.

– I begynnelsen kunne vi stengt ned i januar og februar, men trafikken har tatt seg opp etterhvert. Samtidig ønsker vi å beholde personellet, og de vil jobbe hele året, og vi har alltid hatt et ønske om å ha helårsdrift.

ØKNING I 2018

– Hvordan ser 2018 ut?

– Vi styrer mot over 20 prosent økning i restauranten så langt sammenlignet med 2017. Slik har trenden vært hele tiden. Sommertid er det som sagt fullt. Vi har ikke flere sitteplasser. Det er ikke mer å hente her.

Faren til Kenneth, Ragnar Fjellskål, er fremdeles med i driften og sitter i styret, og begge fetterne har søsken som jobber i familiebedriften. Dette mener de er viktig og avgjørende for å opprettholde kvaliteten og den høye arbeidsmoralen.

– Alle må være på tå hev for å sørge for fortsatt vekst og god utvikling. Vi har fremdeles ambisjoner, og flytter listen for hvert år, både når det gjelder å finne nye produkter, utvikle det vi har og å øke kompetansen til personellet, sier de to.

– Hva kan bli bedre?

– Toalettfasilitetene. Vi ser på ulike løsninger, sier Kenneth og Dan Even Fjellskål.

BILLEDSERIE FRA BUTIKKEN

Sjømat fra Fjellskål Fisketorget
Sjømat fra Fjellskål Fisketorget

Sjømat fra Fjellskål Fisketorget
Sjømat fra Fjellskål Fisketorget

Sjømat fra Fjellskål Fisketorget
Sjømat fra Fjellskål Fisketorget

Sjømat fra Fjellskål Fisketorget
Sjømat fra Fjellskål Fisketorget

Sjømat fra Fjellskål Fisketorget
Sjømat fra Fjellskål Fisketorget

Sjømat fra Fjellskål Fisketorget
Sjømat fra Fjellskål Fisketorget

Sjømat fra Fjellskål Fisketorget
Sjømat fra Fjellskål Fisketorget

Fakta

Omsetning ved Fjellskål Fisketorget

Årstall / driftsinntekter / resultat før skatt

  • 2013: 24,72 / 0,61
  • 2014: 29,36 / 0,93
  • 2015: 40,61 / 0,25
  • 2016: 47,22 / 0,84
  • 2017: 56,58 / 3,85

Alle tall i hele millioner

Ove Landro
Redaktør Bergensmagasinet AS | Helgesensgate 17 | 5038 Bergen | Norge
ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this