Hotspring Høstkupp
Thorstein Selvik (illustrasjon: Sigve Solberg)

Nidvisen om Bergen

PÅ TAMPEN: Mye av byutviklingsdebatten i Bergen har dreid seg om murstein og betong, om arkitektur og bybanens irrganger, om boliger sentralt, om utvidelse av sentrum sørover. Greit det, men også innøvde standardfraser om fergefri kyststamvei med nye horder av biler pøst inn på Danmarksplass.

Tekst: Thorstein Selvik

En politisk korrekt debatt blant politikere og en teknisk debatt blant arkitekter og byplanleggere. Det har dreid seg om materien. Man klør seg litt i hodet: Uten menneskene hjelper jo sementen lite – som en viss Gro sa: «Alt henger sammen med alt». Men profesjonene snakker lett forbi hverandre.

Bergen ser ut som legoutgaven av Los Angeles; spredt bosetting med hvileløs jakt på en svinnende sjel i regnvått neonlys fra grelle shoppingsentre og egodampende treningssentre.

Steinplasser og grønne lunger, høyhus eller ikke høyhus, jo da, det er viktig med fysiske strukturer, men infrastruktur alene er ikke nok. Da får vi et mausoleum, ikke en dynamisk urban organisme. Det handler om samspillet mellom form og innhold, fysisk struktur og kulturell, menneskelig aktivitet.

Form skaper til en viss grad innhold. Vi lar oss påvirke av det fysiske, av byens utseende og infrastruktur. Stemningen kan bli kjedelig i vakre omgivelser (Bærum) og kald i veldig effektive strukturer (Oslo S-syndromet).

«Lou, New York er skitten og farlig, er du ikke redd?» sa Harvey Keitel til Lou Reed i filmen Blue In The Face. «Nei, jeg elsker New York, alle de rare vibrasjonene her. Men jeg var i Sverige en gang; der var det helt stille og pent, og alle kjørte på grønt lys. Da ble jeg nervøs!» svarte Lou.

Bergen spriker og er full av delvis irrasjonelle halvløsninger. Deler av Åsane ser ut som noen har sluppet bygninger ned fra helikopter. Strøk på Laksevåg, den gamle industriperle, ser fremdeles ut som The Bronx, kulturperlene Fjøsanger, Hop og Paradis er skadet av 70-tallsmodernitet med tidenes styggeste og mest unødvendige motorvei.

Bydelene er spredte, kommunikasjonen klogger seg, og folk vansmekter i dårlig luft og dårlige løsninger, mens bybanen kreker seg forbi Fantoft, Lagunen og etter altfor lang tid Flesland. Bergen ser ut som legoutgaven av Los Angeles; spredt bosetting med hvileløs jakt på en svinnende sjel i regnvått neonlys fra grelle shoppingsentre og egodampende treningssentre.

Debatten er tiltrengt, men har ingen objektiv konklusjon; byen og debatten eksisterer for evigheten. Politikere har gjennom historien antakelig gjort så godt de har kunnet. Dårlig og bra, byen blir aldri ferdig. Enhver tid har sine utfordringer. Vår tid handler om teknologi for å skape bærekraftige arbeidsplasser, om fornybar energi og miljøvern gjennom tett bosetting. Om effektiv og riktig transport. Grønne og effektive byer vinner.

Dette er langt mer enn en debatt om boliger og baner. Lite av det som skjer i Bergen, skjer bare her. Lær av verden.

Du kan ikke vedta en Silicon Valley – det prøvde de i Sofia Antipolis (mellom Nice og Cannes) – nå vokser løvetannen gjennom asfalten der. Vekst og utvikling må komme fra menneskelig drivkraft – nedenfra.

God infrastruktur hjelper selvsagt og skaper ny opplevelse av det gamle. Byen forfriskes, virker mer dynamisk. Selv slalåmkjøringen i Inndalsveien vitner om at «noko har skjedd». Bybanens «vridninger» av det gamle skaper positive effekter, og viser frem byen på en ny måte. Banen har en urbaniserende kraft utover transportfunksjonen. God transport skaper samkvem utover det transporteffektive.

Men Bergens problem er noe annet: svak relevans som nummer to-by. Kan man planlegge seg til å styrke byens relevans gjennom fysiske strukturer? Skapes relevans ved hjelp av sement? Hva er en by? Det intellektuelle er helt avgjørende. Undervisning, forskning, handel, industri, kultur, liv. Ånden i Bergen er litt problematisk.  Hvor er de modige lederne som skaper relevans? På flere sett er nok byen for liten med for få miljøer.

Donald Trump (i hvert fall før han ble president) ville gjerne eid alle bygningene på Manhattan, men det vil mange andre også. Konkurransen er effektiv. Markedet svikter til en viss grad i en liten by hvor det kan synes viktigere å være i det gode selskap enn å utfordre, bryte konvensjoner og utvikle. Vanskelig å komme inn, klikkete, statiske sosiale strukturer med janteloven som ullent teppe.

Fra folk i posisjon hører vi at Bergen er topp – uten dyp begrunnelse. Perspektiv og relativitet mangler. Begeistringen blir en tåkete hemsko. Mange Tordenskjolds soldater løper rundt, tilpasningsdyktige mennesker flinke til å hegne om sine taburetter. Selvtilliten er ofte høy, det er ikke helt enkelt å forstå. En haug med emosjonelle og udokumenterte påstander om at vi er like gode eller helst bedre enn Oslo.

Hvis noe er virkelig bra, trenger det ikke påpekes hele tiden. Slutt med dette «verdens vakreste by»-tøvet. Jada, Bergen er vakker. Punktum. Selvskrytet avslører naivitet og usikkerhet. Politisk korrekt skvalder om at Bergen ikke er en filialby. Bergen er, med visse hederlige unntak i maritim og marin sektor, til de grader en filialby.

Norge er et av Europas mest sentraliserte land. Dette er poenget. Jeg sier ikke at murstein ikke er viktig, bygg i vei, men Bergen er et rart sted med lyter, isolert fra verden for øvrig, og kulturen er delvis innhyllet i et allværsjakke-mareritt. Få tør å påpeke det.

Bergen mangler en sterk urban puls, og eneste måten byen vår kan få det på er at bedrifter, organisasjoner og individer lykkes, får ting til, skaper verdier, bygger substans i kompetansetunge miljøer. Det trenger vi mer av. Mer høyskole, mindre høylytt preik, flere bedriftsvinnere, færre komiteer med 17. maitalere.

Mer kunnskap, mer fornyelse, mer privat initiativ, flere tunge arbeidsplasser. Mer om Haukeland og forskning, mindre om Brann. Mer om det som teller. Flere aktører, mer spredning av makt, mer konkurranse om ideer, kapital og gjennomføring.

Dette er langt mer enn en debatt om boliger og baner. Lite av det som skjer i Bergen, skjer bare her. Lær av verden.

ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this