Positiv Trafikkskole trafikklaerer1
KANDIDATER TIL TRAFIKKLÆRERSTUDIET: – Når jeg skal ansette en lærer ser jeg etter en voksen person med livserfaring. 25 år eller eldre, gjerne med annen utdannelse og allsidig arbeidserfaring, sier Ove Sagen-Hafstad, daglig leder hos Positiv Trafikkskole.

INNHOLDSANNONSE

Ta trafikklærerstudiet i Bergen

Del artikkelen i Sosial medier

Positiv Trafikkskole samarbeider nå med OsloMet, slik at du kan utdanne deg som trafikklærer og samtidig bo i Bergen.

I høst startet to studenter fra trafikklærerstudiet ved OsloMet sin praksistid ved Positiv Trafikkskole. Fjernundervisning ved hjelp av Skype gjør at de kommende trafikklærerne kan være bosatt i Bergen mens de fullfører løpet.

Positiv Trafikkskole trafikklaerer FAKTA
Mer informasjon: positiv-trafikkskole.no

–Det er en tillitserklæring at vi har fått en slik forespørsel. Det er klart vi synes det er flott at vi kan ha denne posisjonen, sier Ove Sagen-Hafstad, daglig leder hos Positiv Trafikkskole.

En av studentene som hoppet på muligheten var 25 år gamle Marius Arnetvedt fra Bergen.

– Jeg syntes det virket fornuftig å ha praksisen i hjembyen min, da jeg ønsker å bo i Bergen etter endt studie, sier han.

Sagen-Hafstad har lang erfaring som veileder for personer som tar trafikklærerstudiet.

Positiv Trafikkskole har tidligere ansatt kandidater med dansk utdannelse som trafikklærere, i tillegg har trafikkskolen de siste årene også hatt en trainee-ordning de selv har utarbeidet for trafikklærerstudenter ved Nord universitet.

– Jeg har lært opp fem personer med dansk trafikklærerutdannelse, hvor vi hadde en periode med læretid i tett samarbeid med Statens Vegvesen. Vi har også laget et eget forløp for oppfølging av studenter som vi har ønsket å ansette. Det har vært vellykket, og er hovedårsaken til at jeg takket ja til denne muligheten, sier Sagen-Hafstad.

TETT OPPFØLGING

Trafikklærerstudentene Marius Arnetvedt og Pål Jacobsen føler de virkelig har funnet seg til rette hos Positiv Trafikkskole.

– Her har vi fått et opplegg hvor vi får veldig god oppfølging. Øvingslærerne og de ansatte viser interesse, de er med under kjøretimene, og vi har god tilgang på biler. I tillegg får vi god hjelp, veiledning og støtte underveis, sier Arnetvedt.

– Vi har fått et veldig fint opplegg her. Dersom vi lurer på noe kan vi spørre praksisveilederen vår. Han gir gode råd i forhold til hvordan vi bør planlegge kjøretimer, og er tilgjengelig hele tiden. Det er også helt fantastisk å få bruke filmene fra teorifilm.no under praksistiden, forteller Jacobsen.

– Hvem passer til å bli trafikklærer?

– Det er helt fantastisk å få bruke filmene fra teorifilm.no under praksistiden.

– Når jeg skal ansette en lærer ser jeg etter en voksen person med livserfaring. 25 år eller eldre, gjerne med annen utdannelse og allsidig arbeidserfaring. Kort sagt en som har vært ute en vinternatt før, sier Sagen-Hafstad.

– Det er en misforståelse at man må være bilinteressert for å bli en god trafikklærer. Det som teller er om man har god formidlingsevne.

Det å være trafikklærer er ingen 8-16- jobb. Høyt arbeidspress og en del kveldsarbeid må påregnes. Utdannelsen er krevende og karaktersnittet for å komme inn på OsloMet sitt trafikklærerstudie er over 5.

Positiv Trafikkskole trafikklaerer2
TRAFIKKLÆRERSTUDENTER: Pål Jacobsen og Marius Arnetvedt har funnet seg til rette på studiet.

FÅR GOD KONTAKT MED BRANSJEN

Trafikklærerstudiet tilbys i dag ved to universiteter i Norge: Hos Nord universitet i Stjørdal og OsloMet på Kjeller.

– Denne løsningen kan passe godt for personer som har familie eller andre forhold i Bergen som gjør det vanskelig å flytte.

– Jeg har selv tatt min utdannelse ved Nord universitet, og den løsningen de benytter der fungerer helt utmerket. De har både egne biler og øvingslærere på skolen, og på den måten kan de drive sin egen trafikkskole ved universitetet, forteller Sagen-Hafstad.

Forskjellen på Nord universitet og OsloMet er at praksisen foregår hos samarbeidsskoler. På den måten får studentene direkte kontakt med bransjen og får virkelig føle hvordan det er å jobbe på en reell trafikkskole.

– Sånn sett er det kanskje en bedre løsning. Forutsatt at det er høy kvalitet på samarbeidsskolen og at studentene blir tatt vare på, sier Sagen-Hafstad.

FORDELAKTIG FOR FLERE

Samarbeidet mellom OsloMet og Positiv Trafikkskole er et nytt prosjekt, og Positiv Trafikkskole er den eneste kjøreskolen på Vestlandet som tilbyr dette opplegget.

– Dette er et prøveprosjekt som mest sannsynlig blir vedvarende. Det fine med denne løsningen er at det kan passe godt for personer som har familie eller andre forhold i Bergen som gjør det vanskelig å flytte, sier Sagen-Hafstad.

– Jeg ser også at dette kan være fordelaktig for flere. I løpet av de årene jeg har jobbet med trainee-opplæring har jeg fått mange henvendelser fra voksne mennesker som gjerne er tidlig i etableringsfasen og som ønsker å utdanne seg som trafikklærer, men de har rett og slett ikke sett det som en mulighet å flytte.

Positiv Trafikkskole kommer til å være til stede under Utdanningsmessen 24.-25. januar i Grieghallen.

– Dersom noen har spørsmål, eller lurer på om et yrke som trafikklærer er noe for dem, anbefaler jeg sterkt at de tar kontakt med oss på Utdanningsmessen. Det er også mulig å ringe meg på telefon dersom man ikke har mulighet til å møte på messen. I tillegg er det mulig å melde seg på informasjonsmøter som vi skal arrangere i Bergen i nærmeste fremtid.

Positiv Trafikkskole KONTAKT1
» Mer informasjon på vår nettside // Send oss en epost »
Positiv Trafikkskole trafikklaerer3
FORNØYD MED SAMARBEIDET: – Positiv Trafikkskole jobber på en konstruktiv og strukturert måte, sier Kai Andre Fegri.

– VIKTIG MED ØVINGSSKOLER VI KAN STOLE PÅ

– Gode samarbeidsskoler med øvingslærere som har kompetanse og interesse for opplæring av studenter er veldig viktig for oss, sier Kai Andre Fegri, universitetslektor ved OsloMet.

Trafikklærerstudiet ved OsloMet er et 2-årig løp. Studiet er bygd opp slik at studenten har to dager med teoriundervisning ved studiestedet Kjeller, og to dager i praksis.

De som velger fjernundervisning følger undervisningen via nett. Studenten må møte på universitetet når det er obligatorisk undervisning eller oppgaver.

– Denne ordningen gjør det mulig for studentene å ha undervisning der de har praksisplass, forteller Fegri.

Kunnskapsrik og spennende praksisplass

Praksis er en sentral del av studiet. OsloMet samarbeider med noen av landets fremste trafikkskoler for å gi studentene en grundig og lærerik praksistid.

– Denne ordningen gjør det mulig for studentene å ha undervisning der de har praksisplass.

– Øvingsskolen skal være i tråd med det vi holder på med. Det vil si at vi samarbeider bra og vi lytter til hverandre. Øvingslærerne må ha gjennomført studiet profesjonsrettet veiledning, være godkjent som trafikklærer og jobbet i yrket i minimum tre år, forklarer Fegri.

– Positiv Trafikkskole med Ove Sagen-Hafstad som øvingslærer jobber på en konstruktiv og strukturert måte. Han har i tillegg erfaring med opplæring av trainee-er. Derfor ønsket jeg et samarbeid med ham.

Positiv Trafikkskole KONTAKT1
» Mer informasjon på vår nettside // Send oss en epost »

Del artikkelen i Sosial medier

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this