– Et festivalprogram skal reflektere samfunnet, og samfunnet består av like mange kvinner som menn, sier kunstnerisk leder for Borealis, Peter Meanwell.
Publisert 22. februar 2017 / oppdatert 7. mars 2017
I morgen, på Kvinnedagen onsdag 8. mars, går startskuddet for Borealis, byens årvisse femdagers festival for eksperimentell musikk. Denne dagen blir det verdenspremierer på ny musikk fra komponistene Øyvind Torvund, Jana Winderen og kvartetten SPUNK (Maja Solveig Kjelstrup Ratkje, Hild Sofie Tafjord, Lene Grenager og Kristin Andersen).
Likestilling på programmet
Resten av denne uken er det bare å spenne seg fast for totalt 26 arrangementer på 15 ulike scener over hele byen, og med over 50 artister. Spennvidden er stor i et program med alt fra utforsking av vertikal lyd på Fjell festning til musikk både fra komponister som «dekonstruerer rom og tid» og rappere som «tegner et bilde av en ny sosial virkelighet».
– Vi har som utgangspunkt at Borealis skal ha like mange kvinnelige som mannlige komponister og musikere.
Det siste kan like gjerne stå som program både for Borealis og for dagen festivalen åpner, Den internasjonale kvinnedagen, i og med at Peter Meanwell er en kunstnerisk leder som ser litt lenger enn det opplagte når han setter sammen festivalprogrammet.
– Vi har som utgangspunkt at Borealis skal ha like mange kvinnelige som mannlige komponister og musikere, sier han.
Dette er et mål de er tett på å nå. De har allerede like mange kvinnelige som mannlige komponister, men har fortsatt en liten overvekt av menn når det kommer til utøvere.
LES OGSÃ…:
Erna Solberg: – Året har 365 kvinnedager
Camilla Stoltenberg: Hvor ble det av alle gutta?
Oddny I. Miljeteig: Kvinnedagen har vore føre si tid i 107 år
Marte Mjøs Persen:  Fortsatt langt igjen til likestilling
Silje Hjemdal: – Slutt med hetsingen av kvinner
Sølvi Martinsen: Pensjonsråd for kvinner
Trenger alle stemmene
– Dette er en veldig viktig diskusjon som alle større festivaler må tørre å ta, mener han.
– Det er blitt altfor lett å først planlegge med hvilke mannlige artister man ønsker å ha med, for så å slenge med noen kvinnelige i etterkant. Jazz- og klassiske festivaler er ekstra ille.
Peter Meanwell mener at man helt fra begynnelsen av planleggingen må legge opp til festivaler der artistsammensetningen reflekterer samfunnet. Og da må det være med like mange kvinner som menn.
– Vi trenger å høre alle stemmene. Enkelte forsvarer seg med at de kun ser etter musikkens kvalitet, ikke kjønn, noe jeg oppfatter som komplett nonsens. Det finnes tusener av gode kvinnelige komponister og artister.
Storslått verdenspremiere
Et høydepunkt under årets Borealis blir verdenspremieren på Heliotones, som er et helt nytt verk fra den britiske cellisten/komponisten Oliver Coates, kjent blant annet for samarbeider med Jonny Greenwood (Radiohead), Actress, Mira Calix og Mica Levi.
– Eksperimentell musikk utfordrer vanetenkningen, i stedet for å forsterke den.
Verket, som er utviklet i samarbeid med den visuelle kunstneren Lawrence Lek, beskrives som en virtuell utflukt gjennom verdener-inni-verdener, et landskap basert på topografien i og rundt Bergen.
Reisen ender i en tolkning av den nylig avdøde komponisten Pauline Oliveros’ Tuning Meditation, og vil fremføres sammen med Oliver Coates (elektronikk), Frida A. Lereng (kontrabassfløyte), Bjørnar Habbestad (fløyte) og to jentekor fra Bergen Domkirke (Octavia og Bergen Domkirkes jentekor), dirigert av Eirin Beate Åserud-Løvlid.
– Dette er nok et stykke unna det vi vanligvis gjør, sier Åserud-Løvlid, som synes det har vært både utfordrende og gøy å øve verket inn med de to søsterkorene.
– Heldigvis er det ikke helt «far out». Stykket kan minne litt om folkemusikk, og er veldig sangbart. Den største utfordringen er det rytmiske. Her er mye synkoper, med biter som gjentar seg nesten; slag som forskyves, slik at de ikke er helt make til forrige gang.
– Har dere sunget samtidsmusikk før?
– Vi synger stykker av nålevende komponister, men da er det gjerne melodiøse ting med vers og refreng. Dette er annerledes.
Et annet univers
Sist de gjorde noe lignende, var under Festspillene i 2011, der de var gregoriansk «englekor» i Kurt Johannessens performance i Bergen Kretsfengsel; La deg fengsle.
– Det var første gang vi var ute i samtidsmusikkens verden med begge beina, sier hun.
– Hvordan har det vært å øve inn Heliotones?
– Det føles som å bli trukket inn i et annet univers. Vi merker det når vi synger; vi går inn i en slags meditativ tilstand. Jeg tror publikum kommer til å bli fascinert; vi har allerede fått det litt på hjernen. Det appellerer veldig til den aldersgruppen koret er i. En av dem sa at det er ganske groovy.
Komponisten bak Heliopolis, Oliver Coates, er som nevnt et stort og profilert navn innen både samtidsmusikk og electronika. Peter Meanwell ønsker likevel ikke å peke spesielt på denne konserten som mer «viktig» enn noen av de andre på programmet. Dette er rett og slett en kunstnerisk leder som lar likhetstanken gjennomsyre det meste.
– Vi har ingen «headlinere»; vårt ønske er å behandle alle medvirkende likt, sier han.
– Borealis presenterer mange ulike musikalske uttrykk, der fellesnevneren er at de skyver på grensene. Det politiske klimaet har hardnet til, og det er derfor viktigere enn noensinne å være åpen for nye ideer. Eksperimentell musikk utfordrer vanetenkningen, i stedet for å forsterke den.
Mat for sjelen
– En hardnakket myte sier at kunsten har dårlige kår i land med høy velstand. Hva tenker du om det?
– Det er litt sannhet i det. Jeg synes ikke at vi skal fremstille fattigdom som noe som er bra, men vi trenger å minnes på at også sjelen vår trenger mat. Det er heller ikke slik at høy velstand er det samme som at vi ikke lenger har noe å kjempe for.
– Barn er ofte overraskende åpne for nye uttrykk. Ingen har fortalt dem ennå at dette er vanskelig tilgjengelig musikk.
En annen side av det er at vi trenger å bli minnet på at vi faktisk har mange privilegier her i Norge som andre land bare kan drømme om.
– Borealis prøver derfor å hente inn artister fra hele verden, slik at vi kan få utvidet vår horisont. Pauline Oliveros snakket om verdien av å lytte sammen, som både en sosial og politisk handling. Vi er alle like når vi lytter til en konsert; det er en av de flotte tingene som musikk kan gjøre.
– Eksperimentell musikk har rykte på seg for å være elitistisk. Er Borealis en festival for alle?
– Jeg mener det. Vi prøver å fjerne oss fra slike barrierer, blant annet ved å åpne opp for arrangementer der hele familien kan være med. Barn er ofte overraskende åpne for nye uttrykk. Ingen har klart å overbevise dem ennå om at noen former for musikk er «vanskelig».
Peter Meanwell og BorealisÂ
- Peter Meanwell er oppvokst i Buckinghamshire utenfor London.
- Gjennom ti år som produsent for BBC Radio 3 laget han radioprogrammer med ny musikk, klassisk musikk og tradisjonsmusikk, samt arrangert konserter med levende musikk.
- Han har skrevet om musikk for The Wire og Songlines, og undervist på School of Oriental and African Studies i London.
- Spiller selv fiolin, og han har blant annet opptrådt sammen med den bergenske lydkunstneren Maja Urstad.
- Overtok som kunstnerisk leder for Borealis i juni 2014, etter at Alwynne Pritchard gikk av.
- Borealis er en festival for eksperimentell musikk som finner sted hvert Ã¥r i Bergen. Ã…rets festival arrangeres i tidsrommet 8. – 12. mars.
- Borealis gir deg konserter, installasjoner, forestillinger, samtaler og filmer på mange av byens små og større konsertscener, kunstgallerier, kulturarenaer og andre rare steder du kanskje ikke har vært før.
- Årets festival åpner med konserter i Nykirken og Havforskningsinstituttets skur 17 på Nordnes.
- Mer informasjon: borealisfestival.no
SPILLER PÅ BOREALIS: Abdu Ali har det ene beinet i klubbscenen i Baltimore, og det andre i eksperimentell rap, og vever sammen kraftfulle vers om homofobi og rasisme til en vill, ukategoriserbar liveframføring. Moor Mother + Abdu Ali + DJ Marfox, Landmark, Bergen Kunsthall, Rasmus Meyers allé 5, lørdag 11. mars kl. 23.00.