Tittelen over er litt misvisende for alle andre enn de som melder seg på som statist til en spektakulær forestilling under årets Borealis-festival – som skal fylle KMD-bygget i Møllendalsveien med 33 tonn hvit sand.
Borealis er en festival for sjangerkryssende musikk og kunst som har vært arrangert årlig i Bergen siden 2004 – med konserter, installasjoner, samtaler og filmer spredd ut på mange av byens små og store konsertscener, kunstgallerier og til og med hjemme i stuen hos folk.
– Vi har fått dette stempelet med at Borealis er smalt og for de få, men veldig mye av det vi jobber med tror jeg kan være for alle som har lyst til å lytte og oppleve noe nytt, noe som stiller spørsmål, og som kanskje ser verden på et litt annerledes vis, sier daglig leder Tine Rude.
FIKK «GULLØVEN» I VENEZIA
Operaforestillingen «Sun & Sea» er nettopp et slikt verk, og det er ikke mindre enn et scoop at Borealis nå kan gi norgespremiere på det. Verket er skrevet av Rugilė Barzdžiukaitė, Vaiva Grainytė og Lina Lapelytė, og ble tildelt Gulløven for beste nasjonale bidrag under Veneziabiennalen i fjor.
Sandstranden skal gjenskapes ved å fylle visningsrommet ved Fakultet for kunst, musikk og design (KMD) i Møllendalsveien med 33 tonn (!) sand – spredd utover en flate på rundt 300 kvadratmeter.
Sun & Sea ble kalt et av årets beste kunstverk i Kunstkritikk, og New York Times kommenterte at det var «årets showstopper, som med sitt dyptfølte økologiske engasjement, også bærer på en ustoppelig glede».
Det hele foregår på en innendørs sandstrand, sett ovenfra for publikum. På selve stranden finner vi familier, folk som soler seg, hunder og barn.
Ut fra lydene som finnes på denne stranden stiger det frem sanger om kjedsomhet og dagligdagse småhendelser – som etter hvert gir mer og mer plass til en dypere og mer grunnleggende bekymring rundt de verdensomspennende klimaendringene.
Dette er første gang stykket vises utenfor Venezia. Sandstranden skal gjenskapes ved å fylle visningsrommet ved Fakultet for kunst, musikk og design (KMD) i Møllendalsveien med 33 tonn (!) sand – spredd utover en flate på rundt 300 kvadratmeter.
– Det er litt av et prosjekt for kun to forestillinger?
– Ja, vi spiller det kun i to dager, så dette er en fantastisk mulighet for alle i Bergen til å komme og se det ypperste fra Veneziabiennalen.
STORT BEHOV FOR STATISTER
I tillegg til det litauiske ensemblet vil det være med et lokalt kor fra Bergen. De trenger også statister, så her er det bare å melde seg dersom du har en badedrakt/bikini som fortsatt passer, og ønsker å få en forsmak på sommerens strandliv.
– Dette skal være en strand mest mulig lik slik den kan se ut i virkeligheten, så vi trenger mange lokale statister til å være med under forestillingen.
– Dette skal være en strand mest mulig lik slik den kan se ut i virkeligheten, så vi trenger mange lokale statister til å være med under forestillingen.
Hun oppfordrer derfor alle interesserte til å ta kontakt via et eget kontaktskjema, og helst legge ved et bilde av seg selv og de man ønsker å ha med.
Det kan gjerne være familier, og har de hund, så er den også velkommen.
– Vi ønsker å ha et bredt spekter av folk, både høye og lave, tykke og tynne, unge og eldre, gravide, barn, hunder og hele familier, litt slik som det er hvis du går på stranden, sier hun.
– Tanken er å få frem at klimaendringene er problematikk som gjelder oss alle sammen, uansett hvor vi kommer fra, hvem vi er eller hva vi gjør i det daglige.
– Så det er et stykke med klart budskap?
– Absolutt. Mange av de kunstnerne vi jobber med på Borealis er folk som har noe å si om den verden vi lever i og som gjerne argumenterer for at det må skje en forandring eller at vi må stoppe opp og tenke oss om, sier hun.
INNBYR TIL DIALOG
Mange av verkene Borealis presenterer ber deg om å reflektere, gjerne mens du har det gøy. Det siste er også viktig; det er ikke snakk om dommedagsprofetier eller løftede pekefingre.
– Dette er en måte å innby til dialog, til ettertanke, og til å peke på ting i samfunnet vårt som enten trenger mer oppmerksomhet eller hvor vi bør gjøre en aktiv forandring, sier Tine Rude, som leder Borealis sammen med kunstnerisk leder Peter Meanwell.
De to har drevet festivalen siden 2015, da de begge ble ansatt med noen måneders mellomrom.
– Har du drevet med samtidsmusikk før?
– Ja, jeg skulle bli skuespiller en gang, så jeg har jobbet mye på scenen, blant annet som produsent for Jo Strømgren Kompani, forteller hun.
Det var også hun som, sammen med komponisten Knut Vaage, startet Avgarde tilbake i 2006. Dette er en konsertserie for ny musikk som fortsatt holder det gående (se avgarde.no), men Rude hoppet av da hun fikk jobb som rådgiver i byrådsavdelingen for kultur.
– Jeg jobbet der i seks år, men kjente etter hvert at jeg kriblet etter å komme meg tilbake til «den riktige siden» igjen – så da begynte jeg i Borealis, forteller Rude, som opprinnelig er fra Danmark.
Hun kom til Norge for 25 år siden for å gå på folkehøyskole. Etter det skulle hun ta et halvår med teatervitenskap ved Universitetet i Bergen.
– Så ble det et halvår til og et halvår til, og siden har jeg vært her.
- Sun & Sea vises 7. mars og 8. mars på Fakultet for kunst, musikk og design (Møllendalsveien 61) – begge dager fra kl. 11:00 til kl. 16:00. Kafeen Munch er åpen for kaffe og lett servering.
- Borealis 2020 arrangeres på en rekke steder i Bergen i perioden 4.-8. mars. Mer informasjon: borealisfestival.no
[PostBlock id=527]
[PostBlock id=276]
[PostBlock id=528]
[PostBlock id=529]
[PostBlock id=348]