figurteater1
GJENSKAPER «APEKVINNEN»: Den ekte Julia Pastrana var en av dem som ble vist frem mot betaling – etter sin død i balsamert tilstand. (Foto: Gosia Glogowska-Opyd)

Hvem var «apekvinnen»?

Del artikkelen i Sosial medier

Open Window Theatres nye figurteater-forestilling er inspirert både av mytologiske vesener og 1800- og 1900-tallets reisende «freakshows» – der attraksjonene var mennesker eller dyr med uvanlige kroppslige fremtoninger.

Skuespiller og kunstnerisk leder i Open Window Theatre, Dominika Minkacz-Sira, har siden oppstarten i 2015 skapt fem figurteater-forestillinger for de yngste bergenserne. Nå ser hun frem til premieren på et stykke rettet mot et mer voksent publikum.

MONSTERET I SPEILET

– Du vil kanskje kjenne en enorm lettelse og si «takk og pris for at det ikke er jeg som er monsteret!» Men er du egentlig helt sikker på det?

Det nye stykket har fått tittelen «Panoptikon», et ord som opprinnelig viste til en type fengselsbygning konstruert slik at fangevokterne hadde full oversikt over alt hva de innsatte foretok seg. I overført betydning kan det bety overvåking, enten av ansatte eller av et lands innbyggere.

Slik er det også i «Panoptikon», der publikum inviteres til å studere et helt raritetskabinett: «Apekvinnen» Julia Pastrana, Frankensteins monster, den polske vanndemonen Topielica, et norsk troll og den greske Minotaurus. Eller kanskje det er omvendt; at det er monstrene som ser tilbake på oss, eller at vi betrakter dem som i et speil?

figurteater2 scaled
FIGURTEATER FOR VOKSNE: – Det ligger mye mer bak disse karakterene enn at de er skremmende monstre, sier Dominika Minkacz-Sira, her med figuren basert på Julia Pastrana. (Foto: Magne Fonn Hafskor).

– Du vil kanskje kjenne en enorm lettelse og si «takk og pris for at det ikke er jeg som er monsteret!» Men er du egentlig helt sikker på det? spør Dominika Minkacz-Sira, som bestilte teaterstykket fra den prisvinnende polske dramatikeren Magda Fertacz.

– Vi hadde en idé om hva vi ville fortelle og hva slags forestilling vi ville lage, men trengte noen som kunne sette dette sammen til en tekst.

«Panoptikon» er en soloforestilling der Minkacz-Sira gir scenisk liv til alle karakterene, godt hjulpet av stemmene til skuespillerne Bjørn «Bamse» Willberg Andersen, Arild Brakstad og Harald Nødtvedt.

INSPIRERT AV «FREAKSHOWS»

– Hvorfor ble det sånn at vi ser dem som skumle? Er de virkelig så ekle og utilgjengelige? Eller er det noe i oss?

Forestillingen er inspirert både av mytologiske vesener og 1800- og 1900-tallets reisende «freakshows», der attraksjonene var mennesker eller dyr med forskjellige fysiske funksjonshemminger og uvanlige kroppslige fremtoninger.

Den ekte Julia Pastrana var en av dem som ble vist frem mot betaling – etter sin død i balsamert tilstand (se faktaboks).

Også den huldreaktige Topielica er sannsynligvis basert på en virkelig person. Dominika Minkacz-Sira beskriver den mytologiske figuren fra polsk folklore som en kvinne som ble voldtatt og druknet i en innsjø – og siden tok hevn ved å lokke unge menn til innsjøen gjennom vakker sang – for så å drukne dem (ikke ulikt den tsjekkiske vannymfen Rusalka, som bergenspublikummet snart får et møte med i Grieghallen).

– Vårt utgangspunkt er at det ligger mye mer bak disse karakterene enn at de er skremmende monstre. Vi vil fremstille dem med sjel og følelser, og gi dem muligheten til å fortelle historien sin, sier hun.

– Hvorfor ble det sånn at vi ser dem som skumle? Er de virkelig så ekle og utilgjengelige? Eller er det noe i oss? Er det en slags frykt som vi har i oss mot fremmede; mot noe som er rart og annerledes? Vi vil vise karakterene fra et annet perspektiv. Det er lett å dømme og putte klistremerker på den og den uten å egentlig tenke eller grave litt dypere.

figurteater3 scaled
MYTOLOGISK MONSTER: – Vi diskuterer hele tiden for å gjøre stykket variert og allsidig, sier Aleksandra Starzyńska, som her viser frem den polske folklore-figuren Topielica. (Foto: Magne Fonn Hafskor)

FRYKTEN FOR OSS SELV

– Kikkermentaliteten er vel en del av dette, slik det var på de omreisende freakshowene?
– Ja, det er akkurat det, sant, at folk er nysgjerrige. Folk vil kikke litt inn, men samtidig holde avstand og ikke ta det helt inn. Det ligger mange ganske tunge historier bak disse karakterene, og det er kanskje fint å åpne øynene og reflektere litt.

– Enkelt sagt så sirkler vi rundt ordet «frykt – frykt for fremmede og ikke minst frykt for oss selv.

– Ser du en symbolsk overføringsverdi til samfunnet og tiden vi lever i nå?
– Enkelt sagt så sirkler vi rundt ordet «frykt» – frykt for fremmede og ikke minst frykt for oss selv. Vi har lyst til å vise forestillingen til ungdommer fra 15 år og oppover, siden vi vet at dette er en tid der mange sliter mentalt og hater seg selv, sier hun.

– Monsteret trenger ikke være et skremmende vesen – det kan også være deg selv når du ser i speilet. Da kan det være fint å ta en liten pause, åpne hjertet sitt, snakke med deg selv og ikke være så redd og skeptisk.

figurteater4
MINOTAURUS: Publikum inviteres til å studere et helt raritetskabinett av av figurer, blant annet Minotaurus fra gresk mytologi – som hadde oksehode og menneskekropp. (Foto: Gosia Glogowska-Opyd)

VIL LAGE FIGURTEATERFESTIVAL

Alle figurene og kostymene er laget på et polsk teaterverksted, basert på ideer fra regissør Przemysław Jaszczak og skisser fra scenograf Aleksandra Starzyńska. De to har jobbet sammen flere ganger tidligere, og er nå i Bergen for å jobbe med forestillingen.

Teaterensemblet håper nå å få engasjert et voksent publikum til å glemme fordommene om at figurteater er for barn.

– Vi har en veldig god kommunikasjon, og diskuterer hele tiden for å gjøre stykket variert og allsidig, sier Starzyńska, og forklarer at de tar i bruk både animasjon, video, robotikk og spesialskrevne sanger/musikk.

Det lille teaterensemblet håper nå å få engasjert et voksent publikum til å glemme fordommene om at figurteater er for barn, og komme og se forestillingen.

– Jeg tror at vi virkelig kan overraske publikum, siden folk ikke er vant til denne formen for teater. Og så har jeg et stort ønske om å lage en figurteaterfestival i Bergen. Det er min drøm. Det kan ta et par år, men vi håper at vi på et tidspunkt kan tilby publikum flere forestillinger både for voksne og for barn, og ikke minst seminarer og workshops slik at folk kan få vite litt mer om denne teaterformen.

– Et siste spørsmål – hva ligger i navnet «Open Window Theatre»?
– Først og fremst så tenkte jeg at det å åpne et vindu står for nye muligheter. Man får puste i frisk luft, rense hodet og tenke litt annerledes – liksom få noen impulser. Så jeg tenkte at det kan være et fint navn som folk kan tolke på sin måte.

open window theatre FAKTA
Mer informasjon: openwindowtheatre.com og cornerteateret.no

Del artikkelen i Sosial medier

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this