hifibutikk1
VERDENSPREMIERE I STRANDGATEN: – Jeg falt nesten i bakken; jeg kan ikke huske sist jeg ble så oppkavet, sier Martin Aadland (midten) om det ærefulle oppdraget å legge verdenspremieren på Piegas nye høyttalere til butikkåpningen. Bildet er fra «avdukingen», som han gjorde sammen med brødrene Alexander Greiner (til venstre) og Manuel Greiner (til høyre) fra Piega.

Høyttalere verdt to kilo gull

Del artikkelen i Sosial medier

– Folk spør meg hvordan jeg våger, sier Martin Aadland (25), som har startet en ny hifi-butikk i Bergen sentrum. På åpningsfesten hadde han endatil verdenspremiere på høyttalere de aller færreste av oss noensinne vil få råd til.

– Martin har besøkt oss i Sveits, og vi setter stor pris på hans entusiasme, sier Manuel Greiner fra Piega. Sammen med sin bror, Alexander Greiner, stilte han på den nye butikkens åpningsfest 2. april, og stod selv for avdukingen av den sveitsiske høyttalerprodusentens nye flaggskip, Piega Master Line Source 2.

Kostbare høyttalere

Vi får videre opplyst at et par av de svært eksklusive høyttalerne vil få en pris på 65.000 euro (rundt 620.000 kroner), og at den store verdenslanseringen var planlagt til 14 dager senere. Det var derfor en andektig forsamling på 20 lokale hifi-entusiaster som hadde samlet seg i den nye butikken denne lørdags formiddagen.

hifibutikk2
NY HIFI-BUTIKK: Martin Aadland har selv deltatt i oppussingen av lokalet i C. Sundtsgt. 36.

Mer om det litt lenger nede; vi må først ta noen ord med den ferske butikkeinnehaveren.
Vi treffer 25-åringen noen dager før åpningen. Vi får vite at den nye hifi-butikken er med i den skandinaviske kjeden Duet Audio, som også har en butikk i Oslo. Martin Aadland har selv bakgrunn fra hifi-bransjen, og har pleiet jevnlig kontakt med Duet Audio like siden han han fikk et sett dyre høyttalere på hjemlån.

– Jeg søker alltid etter nye produkter som er bedre enn hva jeg har hørt før, og kom slik over noen høyttalere fra Piega som Duet Audio i Oslo førte, forteller han.

Tøft marked

Han ba om å få teste dem, og en uke senere kom det en stor pakke levert på døren. Høyttalerne falt i god smak, og det endte med at han kjøpte dem. Siden holdt han jevnlig kontakt med Oslo-butikken, og etter hvert begynte de å snakke om muligheten for å åpne en egen butikk i Bergen.

Jeg spør meg om det virkelig kan være mulig at et sett høyttalere kan koste det samme som to kilo gull.

– De tenker litt på samme måten som meg, og vi ble enige om å holde på et godt samarbeid, samtidig som jeg fikk muligheten til å satse på de tingene jeg tror på. Det å kunne jobbe for seg selv gir hakket mer motivasjon, sier han.

– Tror du det er marked for enda en hifi-butikk i Bergen?
– Vel, jeg ser at noen har lagt ned, og flere jeg kjenner har vært skeptiske. Så ja, det er tøffe tider, medgir han.
– Samtidig satser jeg på et segment i det eksklusive hjørnet. Jeg tror helt bestemt at ved å jobbe beinhardt og ikke låse meg fast til gitte arbeidstider, så vil dette kunne gå bra. Klarer man seg gjennom tøffe tider, så klarer man seg ihvertfall i gode tider.

Fra surround til monolyd

– Hvem er kundene?
– Egentlig alle som har en musikkinteresse. Men jeg kommer til å styre unna det helt rimeligste segmentet, der er det så mange andre som jeg ikke kan konkurrere med. Ellers kommer vi til å føre hele sortimentet, fra platespillere og streamere til forsterkere og høyttalere.

– Surround-systemer også?
– Ja, men vi kommer ikke til å sette opp et kinosystem i butikken.

– Liker du ikke 5.1-lyd?
– Jeg liker det veldig godt til film, gjerne 7.1 eller Atmos også, men til musikk sverger jeg til god stereolyd.

– Hva med mono? Er ikke det litt på vei tilbake?
– Jeg har tenkt å sette opp en platespiller med monopickup. Noen er veldig lidenskapelig opptatt av monolyd.

hifibutikk5
STATIV TIL HODETELEFONENE: Gode hodetelefoner som (fra venstre) Sennheiser HD 700, Focal Spirit One S og Shure SRH1540 fortjener et eksklusivt stativ å hvile på når de ikke er i bruk. Stativet er av merket Omega, og utført i trykkformet bøk.

It’s a hifi-man’s world

– Hifi; er det en mannsdominert verden?
– Det er det. De fleste kundene er menn. Jeg ser det samme når jeg reiser på hifi-messer; det er som regel menn i alder fra midten av 30-årene og oppover.

– Handler det om status; at menn konkurrerer om å ha det beste anlegget?
– Det vil alltid være en viss konkurranse, men jeg tror det like mye er en måte å gire hverandre opp på. Ellers synes jeg det er interessant å se når det kommer par innom. Dersom kvinnen er musikkinteressert, er det alltid hun som hører best.

– Hvorfor er du så opptatt av god lyd selv?
– Jeg er først og fremst opptatt av musikk, og synes det er gøy når et system klarer å presentere musikken troverdig; at det skaper en scene der jeg som lytter kan glemme alt annet.

Sterk åpning

– Cd eller vinyl?
– Vinyl. Helt klart. Ellers foretrekker jeg streaming med høyere oppløsning enn hva du får på cd. Det er nå mulig å få streamet lyd i studiomaster-kvalitet.

– Finnes det slike strømmetjenester?
– Nei, men jeg tror det kommer. Franske Qobuz gjør det allerede, men de er ikke etablert i Norge ennå.

– Du åpner sterkt, med verdenspremiere på Piegas nye høyttalere. Hvordan kom dette i stand?
– Jeg kjenner dem fra før, så de ringte meg, og hørte om jeg kunne tenke meg å ha en snikpremiere på de nye høyttalerne deres under butikkåpningen.

– Ble du overrasket?
– Jeg falt nesten i bakken; jeg kan ikke huske sist jeg ble så oppkavet.

hifibutikk3
LAGET FOR MUSIKKELSKERE: – Høyttalerne våre er laget for alle som liker musikk, sier Manuel Greiner, her foran den ene av 105 kilo tunge high end-høyttalerne Piega Master Line Source 2, som fikk verdenspremiere hos Duet Audio.

Verdt to kilo gull

Så kan vi spole frem til åpningsdagen igjen, der de to brødrene fra sveitsiske Piega introduserer de nye høyttalerne foran et knippe forventningsfulle menn i alderen 30-60 år. De forteller at høyttalerfabrikken ble startet i 1986 av deres far, Leo Greiner, og hans venn Kurt Scheuch – hjemme i garasjen.

Ideen deres var å produsere «excellent performing speakers with nice design», en visjon som må kunne sies å være fullendt i de to søylelignende konstruksjonene de avduker foran oss, hver på 105 kilo. Ja, de er store, men samtidig så rene i designet at de ikke virker dominerende.

De to gir ordet til Martin, som har forberedt en spilleliste for virkelig å få frem hva som bor av musikk i disse høyttalerne. Selv spør jeg meg om det virkelig kan være mulig at et sett høyttalere kan være verdt det samme som to kilo gull.

Lyd av en annen verden

Første låt er Bob Dylans Man in the Long Black Coat fra «tilbake-i-god-form»-albumet Oh Mercy (1989). Jeg husker godt da det kom, og at jeg spilte det mye på den tiden, så dette er et hyggelig gjenhør. Og snakk om å bli slått i bakken, for dette er en lyd jeg trygt kan si at jeg aldri har opplevd maken til.

Publikum sitter som om de er i kirken, noe som er lett å forstå. Et møte med lyd av slik kvalitet er nærmest en religiøs opplevelse.

Her er luft, trøkk og tilstedeværelse av en annen verden, ja, det er rett og slett som å ha Dylan i rommet (eller Daniel Lanois, siden det er hans gitar som er mest fremtredende i introen). Bassen står som en påle, og stereoperspektivet er slik jeg bare har drømt om at det kan være, der hvert instrument defineres tydelig, nesten fysisk, i rommet.

«Bra førstevalg» noterer jeg på blokken, og i ettertid medgir jeg gjerne at dette var en variert og god spilleliste som klarte oppgaven med glans.

En religiøs opplevelse

Neste ut er tittelsporet fra SBTRKTs Wonder Where We Land, albumet den britiske artisten dedikerte til minnet om broren, som døde av kreft. Dette er melankolsk elektronika av fremste merke, med dyp bass, klaver, en enkel rytmeboks og sjelfull sang fra Sampha Sisay. Her skjer mye i lydbildet, uten at det grumses til.

Publikum sitter som om de er i kirken, noe som er lett å forstå. Et møte med lyd av slik kvalitet er nærmest en religiøs opplevelse. For min egen del kan jeg bare si at dersom jeg hadde lånt disse høyttalerne med hjem, så hadde jeg ikke villet returnere dem.

For bra for Tom Waits

Tom Waits-låten ’Til the Money Runs Out høres bedre ut enn jeg noensinne kan huske å ha hørt den før (og den er fra en plate jeg har spilt mye); trommene er store, dynamiske og rullende, Waits ralle-synger på sedvanlig vis, og hammondorgelet surkler som om det var levende. Skulle jeg anmerke noe, så må det være at dette er nesten for bra lyd for Tom Waits; det er ikke mye rufs her, bortsett fra den ru stemmen hans.

Høydepunktet på spillelisten er likevel ingen av de forannevnte. Jeg blir faktisk litt overrasket selv, akkurat som jeg ble overrasket av den fantastiske fremføringen hennes av Conqueror på Jimmy Fallon. Men der det da handlet om øyeblikkets innlevelse og kontroll, handler det her om lyd.

Verdensstjernen fra Os

Jeg har spilt Auroras album mye, både hjemme og i bilen, og liker det godt. Det eneste ankepunktet mitt så langt har vært at det låter noe overprodusert; at det er presset litt for mye inn i enkelte låter, og at de mer rolige sporene, som den rent ut nydelige versjonen av Oasis’ Half the World Away, slik blir stående igjen som svale hvileskjær etter de voldsomme utladningene i blant andre Warrior. Inntil nå. Etter å ha hørt Warrior gjennom Piega-høyttalerne, har jeg skiftet helt mening.

Det er som å åpne et glass god maltwhisky med noen dråper vann. Alt står frem i perfekt balanse.

Her kommer både det store arrangementet og Auroras litt spinkle stemme virkelig til sin rett. Det er som å åpne et glass god maltwhisky med noen dråper vann. Alt står frem i perfekt balanse, med plass for både den lekne perkusjonen, den tunge bassen (wooferne skjelver lett når den slår inn) og veggen av synther. Lydbildet er ikke overlesset i det hele tatt; alle instrumentene har sin naturlige plass, og stemmen bærer godt gjennom det tette arrangementet.

Bygg rommet rundt lyden

Nå har jeg snakket mye om musikken som ble brukt i høyttaler-demonstrasjonen, men så er det også det det handler om. Gode høyttalere er ikke et møbel som må passe innredningen. Dersom du er opptatt av god lyd, er mitt råd å heller tenke omvendt: Begynn med lyden, og bygg rommet rundt den.

Høyttalere i demonstrasjonsklassen er muligens et stykke utenfor det folk flest ønsker å bruke på lyd. På den andre siden har du slike billiganlegg som nærmest kastes etter deg fra enhver elektronikkjede. Jeg tror svaret ligger et sted imellom, eller som vinylentusiasten Martin Aadland svarer når jeg spør hvilket råd han vil gi til den som kjøper sin første platespiller:

– Mitt forslag er å ta favorittskiven med til butikken, og teste den både på en rimelig platespiller og på en litt mer eksklusiv modell. Da kan kunden selv få oppleve forskjellen.

Del artikkelen i Sosial medier

Magne Fonn Hafskor
Journalist i Bergensmagasinet. Send meg en epost

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this