lederen graving paa Bryggen scaled
GRAVING PÅ BRYGGEN: Det skal graves kloakk, strøm og vann samtidig med byggingen av bybanetraseen, noe som vil skape et anleggsområde på minst 14 meters bredde fra Torget til Bryggen. (Foto: Trond Tystad)

En beslutning på skjulte og falske premisser

Del artikkelen i Sosial medier

LEDEREN: Ta farvel med det sentrum du elsker. Det kan bli 20-30 år til du ser det igjen på noe som likner dagens standard.

logobilde Trond Tystad 1
«Bystyreflertallets intensjoner var nok de beste. De tror at de får bybane til Åsane og en bilfri Bryggen.»

Vi hadde en nydelig søttenes mai. Noen fullemenn på parkfyll med og uten bunad får ikke skjemme bort at endelig så kan vi promenere Torget og Bryggen igjen. Koronaen er over og vi inhalerer duften av sjø og båtliv. Stammen samles ved våre historiske røtter, slik vi skal gjøre det i tiår etter tiår fremover. Til jentene og guttene som er rævediltere i buekorpsene er blitt gamlekarer/kvinner. Til middelaldrende er blitt pensjonister og til russen er blitt kjedelige solide samfunnsborgere.

«Men er det egentlig slik»» spør jeg meg selv over en skillingsbolle på Baker Brun. Mange regndråper har rent i havet siden Ferdinand Brun vendte hjem fra svennereisen sin i Europa og åpnet Norges første bakeriutsalg (butikk i bakeriet) i 1893. Når vi sitter på utsalget deres på Bryggen, slår det oss at Torget og Bryggen skal kastes ut i sin lengste unntakstilstand noensinne. Napoleonskrigen, første og andre verdenskrig og gjenoppbygging etter bybranner blir korte perioder i forhold.

Les alltid det som står med liten skrift. Hør det som ingen sier. Husk at den som hvisker, den lyver. Og den som lyver, stjeler en opplevelse fra en generasjon – men kommer ikke i fengsel. Fylkeskommunen og byrådet holdt en tett kommunikasjon i farsen der tre personer vendte ryggen til partiene sine og sviktet sine velgere gjennom det de anså som et sterkt forbedret bybanealternativ over Bryggen.

Det var ingen master, og biltrafikken skulle fordufte på dagen da Bybanen åpnet. «Alle» kostnader var regnet på; det skulle bli ualminnelig mye billigere enn tunnelalternativene. Vel, vi er ikke tilhenger av noen annen visjon for Bryggen enn at den gradvis utvikles til et byrom ubrutt av tungtrafikk mot Vågen – men vi hadde faktisk forventet mer fra byrådet enn at de hastet frem en beslutning på skjulte og falske premisser.

Med megafon skrikes nå den lille skriften inn i ørene våre. Ta farvel med det sentrum du elsker. Det kan bli 20-30 år til du ser det igjen på noe som likner dagens standard. Skjult nyhet nummer én var jo at løsningen i dagen innbefattet et hemmeligholdt ekstra spor til DNS. Altså nok en kostbar graving og nedstenging.

Så kommer graveplanene for Bybanen til overflaten. Det skal graves kloakk, strøm og vann samtidig med byggingen av bybanetraseen, noe som vil skape et anleggsområde på minst 14 meters bredde fra Torget til Bryggen. Det begynner å gå opp for oss at her skal Bryggen og Torget likne på skyttergravsområdene fra verdenskrigene i 10-15 år, alt etter så mye arkeologene finner langs veien. Og la det være klart. Skal noen grave våre historiske lag i stykker, så skal det i hvert fall dokumenteres.

Marerittet fortsetter etter at Bybanen eventuelt åpner der. Avlastningstunnelen ligger en generasjon fram i tid, noe som betyr at Bryggen, Øvregaten og Torget skal være avlastning når det skjer uhell i Fløyfjelltunnelen. Kanskje blir trafikken så sterk at den krever avlastning hele tiden. Da er marerittet et faktum. Bryggen må da ta både bybanetoget og ofte all annen tungtransport i 20-30 år fremover.

Ta derfor godt vare på bilder fra årets 17. mai-feiring og kanskje neste. Ta vare på bilder av koselige dager i havnen. Det er kanskje det siste mange av oss ser til dette innen vår levetid. Ta i hvert fall farvel med store arrangementer i havnen. Politiet sier at 17. mai-toget fra 1800-tallet ikke kan gå gjennom bybanetraseen på Nesttun. Hva tror dere svaret blir for et arrangement der det graves eller går bybane og tung veitrafikk samtidig i de neste 25 årene.

Bystyreflertallets intensjoner var nok de beste. De tror at de får bybane til Åsane og en bilfri Bryggen. Det de dessverre får i sin levetid er en bybane til Handelshøyskolen, som betales med at sentrum avskjæres fra Vågen langs Bryggen og Torget i ti år. Altså et stort avlangt høl. Deretter skal vil leve med en trafikkslum her i 25 år fra nå.

Det finnes en måte å løse problemet. Alle har nå fått med seg at Bybanen til Åsane ikke er gjennomgående til Flesland. Den skal stoppe ved NHH. Hva om vi tenker helt omvendt av den ubrukelige planen om å ødelegge sentrum i en generasjon for å komme fort til NHH. Bybanen kan i stedet først bygges fra Åsane til Eidsvåg. Der er det store arealer hvor en kan ha en midlertidig terminal med bane over på buss.

Da får vegvesenet tid og kanskje penger til avlastningstunnelen først. Sentrum – enten det er i tunnel eller på gategrunn – kan da bindes sammen med Bybanen til Åsane når avlastningstunnelen er klar. En kan da også tenke seg forlengelser til nordre Åsane, til jernbanen i Arna og forlengelser av Bybanen til Fyllingsdalen. Og ikke minst: Det kan skape gode løsninger i sentrum som vi kan enes om.

Bergensmagasinet gjør oppmerksom på at Trond Tystad meldte seg ut av Arbeiderpartiet på grunn av denne saken, og har planer om å stille for Bergenslisten ved kommunevalget i 2023 for å hindre at Bybanen skal gå over Bryggen.

Del artikkelen i Sosial medier

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this