Bergensmagasinet RB Eli Johanne Stene 010319 0101
DEN FØLELSEN: – Opplevelsen når du kjører forbi Søfteland på vei til jobb og du kjenner lukten av nybakte boller fordi skolekjøkkenet er i sving. Eller når du kjører på en vei med skog på begge sider og kjenner lukten av mose og trær. Du er mye nærmere naturen, sier Eli Johanne Stene.

Friheten til å suse avgårde

Del artikkelen i Sosial medier

Siden august har Women Riders World Relay fått 15.000 medlemmer verden rundt. Én av dem bor på Eidsvågneset. Denne våren setter Eli Johanne Stene fokus på damer og motorsykkel med læresetningene eventyrlysten, modig, inspirerende og samlende.

Hayley Bell fra England ville sette søkelyset på damer og motorsykler, utstyr, sikkerhet, komfort og femininitet. Derfor startet hun Women Riders World Relay 27. august 2018. I desember talte organisasjonen 14.000 damer fra hele verden. I Norge er tallet kommet opp i 800.

– Vi skaper relasjoner mellom motorsykkel-interesserte damer, og driver med nettverksbygging over hele verden.

Eli Johanne Stene er co-ambassadør og presseansvarlig for Women Riders World Relay i Norge (WRWR). Dette er også navnet på en verdensomspennende rally-stafett, som begynte å kjøre i Skottland 27. februar, og som skal kjøre frem til januar neste år. 6. mai kommer stafetten til Bergen.

«MANNEBUKSE» PASSER IKKE

– Når du kjører motorsykkel som dame er det meste av kjøreutstyret litt sånn «mann i mikro». Og det passer ikke for alle damer. En «mannebukse» passer ikke for meg. Så derfor handler dette arbeidet også om å få kjøreutstyr som passer for damer, sier Stene.

[PostBlock id=285]

– Det høres sikkert veldig forfengelig ut, og det er fort gjort å tenke: Skal du kjøre sykkel eller skal du se bra ut? Svaret er begge deler. Dessuten har komfort med sikkerhet å gjøre. Når du kjører sykkel må utstyret passe, du må kunne bevege deg fritt.

Hun peker også på viktigheten av å skape gode relasjoner mellom kvinner som kjører sykkel.

– Jeg kjente ikke Emilija Kostovska, som er ambassadør i WRWR i Norge. Da hun skulle til Bergen sendte hun meg en melding og spurte om hun kunne overnatte. Jeg sa ja, og slik ble vi bedre kjent. Dette er et eksempel på hvordan vi skaper relasjoner mellom motorsykkel-interesserte damer, og vi driver med nettverksbygging over hele verden.

Bergensmagasinet RB Eli Johanne Stene 010319 0040
LIVE TO RIDE: Detaljer er viktig, og Eli er glad i sin Harley.

– Og nå vet jeg også at det kjøres motorsykkel i Iran og i fjellene i India. Nå kan jeg reise til Thailand og legge ut en melding på vår Facebook-side, og så får jeg svar og kommer i kontakt med mennesker jeg aldri hadde møtt ellers. Jeg får kunnskap om andre kulturer og hvordan det er å være kvinne i disse landene, og jeg får helt nye perspektiver og lærer mye. Slik blir dette også en kulturutveksling mellom kvinner i ulike land.

Stene fremhever også det gode miljøet med stor takhøyde.

– Det er veldig inkluderende. Kjører du en tur til Glesvær på Sotra og møter en person på sykkel der, så setter man seg sammen og prater. Stopper jeg på en bensinstasjon og ser en motorsyklist, så prater vi.

MANGE BLIR OVERRASKET

– Er det mange som har et klisjeaktig bilde av hvordan en motorsyklist ser ut?

– Kjører du en tur til Glesvær på Sotra og møter en person på sykkel der, så setter man seg sammen og prater. Stopper jeg på en bensinstasjon og ser en motorsyklist, så prater vi.

– Jeg opplever at mange blir overrasket over at jeg kjører sykkel og har flere motorsykler i garasjen. Og ja, det sier meg at folk har noen forventninger til hvordan en motorsyklist ser ut.

– Men for meg er det en stor del av tilværelsen min, i tillegg til barna mine og jobben, sier Stene, som har tre gutter, Jonas (25), Peter (23) og Oscar (15), og driver Os Fysioterapi og Friskvern.

Hun tok motorsykkelsertifikat i 1991, og sammen med en venninne hadde Eli en drøm om å kjøre America Cross Country.

[PostBlock id=287]

– Men vi kom oss aldri til Amerika. Den turen står fremdeles på listen. Først var det studier, og så fikk jeg barn, og så ble jeg skilt og det ble ikke motorsykkel på meg på en lang stund. Når du får barn er du sårbar. Jeg tror alle mødre som kjører sykkel er redde for å bli utsatt for en ulykke. Men så vokser barna opp og blir så store at jeg tenker at de klarer seg selv dersom noe skulle hende meg.

Nå får Stene tid til andre ting, og for seks-syv år siden meldte lysten seg igjen for å kjøre motorsykkel.

– Frem til da hadde jeg ikke tid; jeg holdt på med livet. Nå har jeg begynt på den andre delen av livet; jeg er på full fart inn i min andre ungdom, sier hun og smiler.

Tyve år etter at Eli Johanne Stene tok lappen på motorsykkel, vendte hun tilbake til drømmen og kjøpte seg en tohjuling.

– Opplevelsen når du kjører forbi Søfteland på vei til jobb og kjenner lukten av nybakte boller fordi skolekjøkkenet er i sving. Eller når du kjører på en vei med skog og kjenner lukten av mose og trær.

– Den første sykkelen jeg kjøpte var en Shadow 750. Den ble jeg god venn med. Men jeg liker veldig godt «naked bikes», uten for mye plastikk. Dessuten er jeg anglofil, etter å ha bodd i England.

– Så jeg fant ut at jeg ville ha meg en Triumph 900. Jeg har også en Harley Davidson, og jeg kjøpte nylig en Ural – motorsykkel med sidevogn. Dessuten skal min yngste sønn få en Kawasaki Eliminator 125 til konfirmasjonen i mai.

Bergensmagasinet RB Eli Johanne Stene 010319 0064
SØNNEN I SIDEVOGNEN: Eli Johanne Stene har kjøpt en Ural. – Den oppfører seg som en trillebår på speed. Det er kanongøy. Du kommer inn i svingen, og du prøver å legge deg, men det går jo ikke, og har du for høy fart i svingen, så letter den, sier Eli, her sammen med yngstesønnen Oscar.

– Hvorfor Ural?

– Det var en natt jeg ikke fikk sove, og surfet på nettet. Så dukket dette vidunderet opp, og da tenkte jeg: Dette er så jækla stilig, så dette må jeg bare ha. Det er ren mekanikk, ingen data. Jeg er ikke så flink til å skru, men jeg holder på å lære meg, sier Stene.

«MOTORSYKKEL-FEELINGEN»

FAKTA Women Riders World Relay
Mer informasjon: Facebook-event om stafetten / WRWRs Facebook-gruppe / Facebook-side

– Hva er motorsykkel for deg?

– Opplevelsen når du kjører forbi Søfteland på vei til jobb og du kjenner lukten av nybakte boller fordi skolekjøkkenet er i sving. Eller når du kjører på en vei med skog på begge sider og kjenner lukten av mose og trær. Du er mye nærmere naturen.

Hun blir drømmende i blikket og forteller om kjøreturer under en blå himmel, og en pause på Bjørkheim Kro, som for mange er det første stoppestedet mellom Bergen og Hardanger.

– På slike steder langs veien møter du andre med samme interesse for sykkel. Du hilser på andre med samme lidenskap. Og så handler dette også om kameratskapet blant likesinnede når man samles på Torget. Det er omtrent som å være på en campingplass med bare hyggelige folk. Der alle er venner. Det er friheten til å suse av gårde, og glemme tiden, glemme alt annet enn det å være på tur. Det er «feelingen» du får når du er i driv og i ett med maskinen og du kjenner at du ligger fint i svingene.

– Vi har så mange forpliktelser, vi skal bygge karriere, vi skal oppdra barn, og livet handler om skole, fotball, musikk, loppemarked, vaffelsteking.

– Men nå har jeg tid, det er ingenting som henger på meg. Det har blitt en ny fase i livet: Oj, der kom jeg tilbake. Du er plutselig tilstede i deg selv, sier Stene.

Men det har ikke bare vært enkelt. Familien er det viktigste for sunnmøringen, og da guttene vokste opp og ville studere utenlands var hun fast bestemt på å støtte dem, selv om det var med blandede følelser.

– Den eldste gutten ville studere i Oxford, og på et tidspunkt var jeg klar for å kjøpe hytte på landet i nærheten av byen. Jeg har bodd i England selv, og vet hvor kjekt det er å leve der. Det ble ikke noe av studiene i England for den eldste, som studerte i Bergen i stedet, men så kom den mellomste og fortalte at han ville studere i Australia, og da kom den følelsen igjen. Du går gjennom en sorgfase. Familien har vært basisen i alt jeg har gjort, og så plutselig fyker de ut av hjemmet og vil klare seg selv. Og det skal de jo, da har man som forelder gjort noe riktig. Men det er jo tøft, sier Stene.

– Hva gjorde du?

– Det er her vi kan hente frem oss selv igjen, det er her jeg kan finne tilbake til den jeg var før, hente frem igjen hatten som bare heter Eli. Jeg hev meg rundt og tok dykkersertifikat også. Og så padler jeg. Nå har jeg tid. Samtidig som jeg er veldig glad for at alle guttene bor hjemme hos meg i en fase nå, før de drar igjen, sier hun og ler av seg selv.

Denne våren kombinerer hun konfirmasjon for den yngste sønnen, som innebærer en hel helg på Kvalheim Fritid på Radøy med 40 gjester, og arbeidet med Women Riders World Relay. Månedene som kommer er pakket med WRWR-arrangementer.

– Det blir en helt magisk vår, og jeg gleder meg veldig. Hvis man organiserer seg riktig og er flink til å planlegge, får man tid til veldig mye.

– Hva håper du folk i Bergen står igjen med etter Women Riders World Relay?

– Dette er et rally som skal vise at damer kan, damer er flinke, og damer kan kjøre sykkel. Og så skal vi utvikle nettverket, skape allianser, bygge mc-miljøet videre og fremme interessen for motorsykkel. Spesielt for damer. Vi skal ha litt girl power i Bergen denne våren, smiler Eli Johanne Stene.

Bergensmagasinet RB Eli Johanne Stene 010319 0141
GIRL POWER: – WRWR er et rally som skal vise at damer kan, damer er flinke, og damer kan kjøre sykkel. Vi skal ha litt girl power i Bergen denne våren, sier Eli Johanne Stene.

VÅRLØSNING FOR MC-FOLKET

Det blir en hektisk vår for Eli Johanne Stene og alle motorsykkelinteresserte. Her er noe av det som skal skje:

  • 16.-17. mars: MC-messen på Bønes.
  • 23. mars: WRWR-event hos Bergen MC senter. Himalaya på Royal Enfield v/Birgit Sannes.
  • 6. april: WRWR-event hos Yamaha. Prøvekjøring av MC med kjørelærere fra flere kjøreskoler for deg som er rusten, holder på med lappen eller lurer på å ta lappen.
  • 11. april: WRWR-event hos MC-klær. Ladies Night med rød løper og mannequin-oppvisning.
  • 25. april: WRWR-event hos Team MC. Gjennom elver og fjellpass i Europa v/Lise Hofland. Demodag.
  • 1. mai: Se oss-aksjonen. 1. mai-turen v/NAF MC og NMCUs (Norsk MotorCykkel Union).
  • 4. mai: Trafikksikkerhetsdag v/NMCU, Statens vegvesen, politiet, Hordaland fylkeskommune og ATL.
  • 5. mai: Vårmønstringen på Festplassen v/Rolling Thunder.
  • 6. mai: WRWRs jentestafett i Bergen.

Del artikkelen i Sosial medier

Ove Landro
Redaktør Bergensmagasinet AS | Helgesensgate 17 | 5038 Bergen | Norge

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this