Harley1
SYKLER OG HAMBURGER: Even Johansen (34), Askøy har tre Harley-Davidson: Ultra Classic 2000-modell, XLC 1200 99-modell og en Fatboy 1340 95-modell. – Jeg ville kikke på sykler og guttungen ville ha hamburger, så da var det bare å ta turen, sier Even.

– Harley har sjel

Del artikkelen i Sosial medier

 – Harley-Davidson representerer mer en drøm enn bare en sykkel; det blir en livsstil å eie en Harley.

Det sier Even Gjertsen. Han har tre eksemplarer av Harley-Davidson, og Bergensmagasinet møtte ham på åpen dag hos Harley Davidson Bergen i Åsane. Noen kom for å kjøpe, andre kom for å se.

– Jeg ville kikke på sykler og guttungen ville ha hamburger, så da var det bare å ta turen, sier Even.
Han er ikke i tvil om hva det er som får folk til å kjøre akkurat denne motorsykkelen.

Personlighet

– Du kjører jo på grunn av friheten. Nå kan du oppleve en slik frihet med andre kjøretøy også, men Harley har sjel; man føler at det er liv i sykkelen. Den har personlighet.

– Må man skru mye?

– Altså, kjøper man en Harley, så kjøper man egentlig en halvfabrikat. Du bygger den om, og kan du det ikke fra før, så lærer du det i hvert fall. Du får hjelp fra andre som kjører til du blir stødig nok til å plukke og skru sjøl.

– Hvor lenge har du kjørt?

– Jeg kjøpte min første Harley 2007. Når det gjelder akkurat denne sykkelen, en Harley-Davidson Ultra Classic 2000, så har den vært omtalt i media før. Den tilhørte min far, Rolf Gjertsen. Nå har han gått bort, men sykkelen lever videre i nye generasjoner, sier Even, som har sønnen sin bakpå. Han heter Elvin og er 7 år.

– Regelverket sier at man må være gammel nok til å bære hjelm for å sitte bakpå. Vi satte fem som aldersgrense i vår familie.

Harley2
KONA HADDE HARLEY: Kurt Hellebø og Ida Merete (42), Askøy, har en FXR Dyna 93-modell og en 2007 Electra Ultra Classic. – Kona har kjørt siden 1999, og selv har jeg kjørt siden 2002. Hun drev og tok lappen da jeg traff henne, og da hadde hun allerede bestilt en Harley, sier Kurt.

– Det begynte med kona

– Kona har kjørt siden 1999, og selv har jeg kjørt siden 2002. Kona drev og tok lappen da jeg traff henne, og da hadde hun allerede bestilt en Harley. Jeg hadde moped som 16-åring, så interesse for motor og motorsykler har jeg alltid hatt, sier Kurt Hellebø, som er fra Lavik i Sogn, men bor på Askøy.

– Blir det motorsykkelferie?

– Ja, vi har vært på mange turer. I fjor dro vi avgårde med unger og mine foreldre, og vi satser på å kjøre på ferie i år også. 11-åringen får sitte på mens 16-åringen vil lære å kjøre selv på lett sykkel. Vi har ikke bestemt oss for hvor vi skal dra, men vi snakker både om Sverige og Lofoten. Litt av poenget med motorsykkelferie er at du kan ta det litt på sparket og reise hvor du vil.

– Hva er det med Harley?

– Utseende er ikke uten betydning. Og så er det frihetsfølelsen, Du kan bare cruise avgårde, stresset forsvinner, du legger problemene bak deg og slapper av.

Harley5
TØFF: Utseende er ikke uten betydning når folk kjøper Harley-Davidson.

– Vi selger en drøm

Harley-Davidson Bergen har investert tre millioner på utvidelse av verkstedet og fornyelse av fasaden. – Nå skal vi investere ytterligere to millioner, sier daglig leder Erik Rocca, som erkjenner at han selger en drøm.

Da fasaden skulle pusses opp, kom det egne designere fra Harley-Davidson for å sikre selskapets velkjente signatur på butikken. Nå planlegger Erik Rocca å bruke ytterligere to millioner på opprusting av forretningen. Noen oljekrise merker han ikke noe til.

Slår ikke inn

– Det slår ikke inn hos oss. Under forrige krise, i 2008, opplevde vi salgsrekord. Vi solgte nærmere 80 nye sykler, og de har vi aldri vært i nærheten av hverken før eller siden.

– Hvordan forklarer du det?

Her spiller det ingen rolle om du er håndverker eller direktør; når du får på deg skinnklær stiller alle på likefot.

– Det fins flere teorier om det. En av dem er at mange velger bort  for eksempel hytte og båt og andre dyre investeringer i slike tider. Nå kan det være litt kostbart å kjøpe motorsykkel også, men det er rimeligere enn båt og hytte, sier Rocca som selger sine nye sykler for rundt 300.000.

– Men du kan få en inngangsmodell til rundt 120.000 også, helt ny. Ellers selger vi jo også en del bruktsykler.

Alle på likefot

– Hva er hemmeligheten?

– Vi selger en drøm og en livsstil. Du kommer inn i et miljø og treffer likesinnede. Her spiller det ingen rolle om du er håndverker eller direktør; når du får på deg skinnklær stiller alle på likefot, sier Rocca som startet i 2001 og er eneste Harley-Davidson-butikk i Hordaland. Butikken har i dag ti ansatte.

Selv kjører han en Harley-Davidson Street Glide. Det hender han og kollegene tar en omvei hjem og nyter solfylte maidager på sykkelen.

– Vi er priviligerte som har hobbyen vår som yrke, smiler Rocca.

Harley6
INVESTERER: Erik Rocca investerer til sammen fem millioner i opprusting og utvidelse av lokaler og verksted på Heiane i Åsane. Her står han bak en Harley-Davidson Sportster.

Del artikkelen i Sosial medier

Ove Landro
Redaktør Bergensmagasinet AS | Helgesensgate 17 | 5038 Bergen | Norge

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this