Erik Rocca var 14 år da han fikk sitte på med fetterens 100-kubikker. Da var det gjort. I dag er han sjef for Harley-Davidson Bergen på Nyborg, som omsatte for 28 millioner i fjor.
– Jeg var redd i hver eneste sving, men samtidig var det så spennende. Jeg ble grepet. Jeg visste at jeg måtte ha en motorsykkel da jeg fylte 16, forteller Rocca.
Han fikk økonomisk hjelp fra moren.
– Jeg hadde ikke råd til å kjøpe en ny Honda 100-kubikker. Så mor kjøpte den til meg mot at jeg lovet å ikke begynne å røyke.
BEGYNTE MED HONDA
Rocca kjørte Honda i mange år, og begynte også å jobbe for Honda i Bergen.
– Etter noen år ble Honda også en Harley-forhandler. Da så jeg en mulighet til å skifte over fra Honda til Harley uten at det ble konflikt med arbeidsplassen. Og i 1995 fikk jeg låne Harley’n til en kompis en helg. Da var det gjort. Jeg fikk min første Harley-Davidson i 1996. Den har jeg ennå.
– Jeg var først og fremst en motorsyklist før jeg ble forretningsmann, og det gjelder oss alle. Det er interessen som driver oss. Vi jobber med hobbyen vår.
– Hva er det med Harley?
– Den er helt spesiell, og det er veldig annerledes sammenlignet med å kjøre andre motorsykler. Mange av motorsykkelmerkene er veldig like, men en Harley skiller seg ut med den spesielle kjøreopplevelsen, sier Erik Rocca.
– Du kjenner veldig på at du har en motor, to hjul og et styre. Det er ikke alt for mye elektronikk som overstyrer alt. Du kjenner at du kjører en motorsykkel.
– Har filmen «Easy Rider» hatt betydning for kulturen?
– Det er jeg overbevist om at den har. Men suksessen skyldes en kombinasjon av flere ting. Dyktige forretningsfolk med hjertet på rett sted står bak. Vi blir fulgt godt opp, de kommer og kontrollerer butikken, når det gjelder for eksempel logo og belysning. Disse kommer fra Harley Davidson Europa, med base i England.
EN LIVSSTIL
– Man har lykkes med å skape en egen kultur og et eget miljø. Kjøper man en Harley er det ikke slik at man bare får utlevert et sett med nøkler og så kjører man avgårde; det handler om så mye mer. Å eie og kjøre en Harley blir ofte en livsstil. Når man først kommer inn i det miljøet, så er det få som forlater det.
– Er det en spesiell type mennesker som blir kunde hos deg?
– Det kan godt være at det virker sånn sett utenifra, fordi de gjerne går likt kledd; de er ofte kledd i skinnklær, kanskje de har en lommebok med lenke på. Men det er et veldig bredt spekter på hvor de kommer fra. Alt fra håndverkere til direktører.
Harley-Davidson i Bergen ble startet i 2001, og Erik Rocca og hans ansatte kunne feire 15-årsjubileum i fjor med 28 millioner kroner i omsetning og et resultat på 1.2 millioner.
BIKERE GJØR BUTIKK
– Hva med fremtiden?
– Vi kom litt tregt i gang i år, men da det først løsnet, så var det tunge sykler folk ville ha. Det har nok litt å gjøre med at Harley-Davidson kom ut med en ny motor i år som heter Milwaukee-Eight. Byen som Harley kommer fra heter Milwaukee, og det er åtte ventiler på den nye modellen, i motsetning til de gamle som har fire.
At folk har penger, kan Erik Rocca bekrefte.
– Den som vi har solgt mest av nå er den dyreste av touring-modellene, som koster 537.800 kroner.
Men det er ikke bare sykkelen som er annerledes; folkene som jobber med Harley-Davidson er også karakterer.
– Det er ofte bikere som er blitt forretningsmenn. Jeg var først og fremst en motorsyklist før jeg ble forretningsmann, og det gjelder oss alle. Det er interessen som driver oss. Vi jobber med hobbyen vår.
Harley-Davidsons kickstarter motorsykkelsesongen lørdag 29. april, og da blir det også muligheter for en prøvetur med en Harley.