CamillaSchutz2

Branns butikksjef

Del artikkelen i Sosial medier

 – Bergensernes tro på Brann er vekket igjen. Det gjør jobben vår enda mer spennende, sier klubbens nye kommersielle leder, Camilla Schutz.

Tekst: Einar Olsson og Ove Landro / Foto: Pernille Sommer

Etter at Lars Arne Nilsen ble ansatt som trener i fjor, rykket Brann opp igjen i elitedivisjonen. Men frykten var lett å lese i supporternes forpinte ansikter mens Brann gikk på det ene tapet etter det andre, og for mange var tilliten til rødtrøyene tynnslitt.

På kort tid har Brann klart å snu trenden. Bergensmagasinet har tidligere snakket med daglig leder, Vibeke Johannesen, og sportslig leder, Rune Soltvedt, om veien tilbake. Lederne mener klubben har reist seg til knestående, og at de fremdeles har en stor jobb å gjøre.

FRA BANK TIL BRANN

– Bergensernes tro på Brann er vekket igjen. Det gjør jobben vår enda mer spennende.

En av dem som skal være med og gjøre den jobben er klubbens relativt ferske kommersielle leder, Camilla Schutz. Hun er 38 år, gift og mor til to jenter på 9 og 13. Camilla har jobbet i Sparebanken Vest i 13 år. Der fikk hun god kjennskap til klubben fra perspektivet til en kommersiell samarbeidspartner.

– Jeg ble veldig fascinert av engasjementet deres, men jeg var mer opptatt av merkevarebiten enn av de sportslige resultatene, sier hun.

– Hvor sterkt står merkevaren Brann i 2016?

– Da det røynet på som verst rundt klubben for litt over ett år siden foretok klubben en omdømmeundersøkelse. Det viste seg at merkevaren til Brann på tross av en turbulent tid  sto svært sterkt. Selv om det ikke har vært foretatt en undersøkelse i år, så tyder alt på at Brann som merkevare står enda sterkere. I hverdagen merker vi det spesielt ved at etterspørselen fra bedrifter rundt samarbeid er oppadgående, og flere går på stadion sett opp mot de tre foregående årene. Bergensernes tro på Brann er vekket igjen. Det gjør jobben vår enda mer spennende.

MAGISKE MØTER

– Noe av det fineste jeg opplever er når en 8-åring stormer bort til Kasper Skaanes med stjerner i øynene og spør: «Du, Kasper, hvor mye må jeg øve for å bli så god som deg?»

– Er det viktig for merkevaren at det er bergensere på laget?

– Brann sin identitet handler mye om den sterke koblingen til byen og bergenserne. Det er klart at lokale spillere er viktig for merkevaren Brann. Og vi har mange flotte lokale gutter på laget som er utrolig ydmyke og dyktige i møte med små og store supportere.

– Noe av det fineste jeg opplever er situasjoner som når en 8-åring stormer bort til Kasper Skaanes med stjerner i øynene og spør: «Du, Kasper, hvor mye må jeg øve for å bli så god som deg?» Og Kasper tar seg selvsagt god tid til å gi råd. I slike møter skjer det noe magisk. Da blir jeg rørt og glad på samme tid. Han 8-åringen ser vi garantert igjen på Stadion, og kanskje utpå banen også om noen år.

– Føler du at dere har lykkes med å åpne klubben og kommunisere med publikum og supportere?

– Jeg hører ganske ofte hvordan både publikum og supportere skryter av hvordan vi har endret oss. Så selv om jeg er ganske ny så opplever jeg at omgivelsene våre verdsetter åpenheten vi viser. Vi snakker mye internt om hvor takknemlige vi er for det fantastiske engasjementet som er rundt klubben. Vi ser på det som viktig å høre på de som vil bidra med å utvikle oss med konstruktive innspill.

– Og det jeg vet med sikkerhet er at vi er mange i klubben som jobber godt sammen med både medlemmer, supportere og ulike grupperinger rundt Brann. Vi har fastsatte møteplasser og en løpende dialog om saker som berører oss begge veier, sier Schutz.

CamillaSchutz1
FLERE PÅ STADION: – Etterspørselen fra bedrifter rundt samarbeid er oppadgående, og flere går på stadion, sier Camilla Schutz.

MEDVINDSFØLELSEN

– Virker resultatene direkte inn på hverdagen til deg som kommersiell leder?

– Det blir jo alltid litt kjekkere når vi vinner kamper, smiler hun.
– Men vi som jobber med det kommersielle aspektet må også glede oss over de utenomsportslige suksessene som vi klarer å skape. Det er avgjørende for motivasjonen. Vi har laget en regel der vi må legge bak oss tapet før vi kommer på jobb neste morgen. Vi har ingen tid å miste i vårt viktige kommersiell arbeid, sier Camilla.

Hun hadde sine første barndomsår i Sandviken, før familien flyttet ut til Straume på Sotra. Hun var en engasjert fotballspiller som liten.
– Jeg kan offsidereglene, for å si det sånn, ler hun.
– Jeg spilte på IL Øygard, som i dag er Sotra Sportsklubb, i rundt ti år. Men det begynner å bli en stund siden, så jeg er nok litt rusten.

INGEN HVILEPUTE

Selv om de siste årene har vært en turbulent tid for Brann, tror Camilla at nedrykket har gjort noe positivt med organisasjonen.
– Motgang gjør at man må tenke nytt. Jeg må få lov til å trekke fram daglig leder Vibeke Johannesen, som er veldig dyktig til å fokusere på de riktige tingene.
– Jeg tror også at det har vært viktig at vi har latt alle ta del i utviklingen. Det er nok mye av grunnen til at vi møter så mye velvilje og positivitet nå. Selv da Brann spilte i Obosligaen hadde vi i snitt 10.000 publikummere på hjemmekampene, så tilliten fra supportene har alltid vært der, påpeker Schutz.

Men jobben er ikke over selv om hellet nå ser ut til å ha snudd. Camilla er tydelig på at Brann må videreutvikle seg for å fortsette å være attraktive for både supportere og samarbeidspartnere.

– Hvor langt er det mulig å komme?

– Vår klare visjon er at seriegullet skal hem. Det kommer nok til å ta litt tid – men det kommer til å skje!

CamillaSchutz3
SERIEGULLET SKAL HEM: – Det kommer nok til å ta litt tid – men det kommer til å skje, sier Camilla Schutz.

12 kjappe

  • Drev med som barn:  Fotball så klart! Men var innom de obligatoriske aktivitetene korps, kor og turn også.
  • Drømte om å bli: Tror drømmen innerst inne må ha vært å bli lærer. Som storesøster Camilla ville jeg aller helst leke skole hele tiden med lillesøsteren min og venninnene. Når min søster formidler hennes versjon av mitt strenge regime i «skoletimene», får jeg følelsen av at det var like greit det ble med drømmen.
  • Leser hver dag: Det eneste jeg leser hver dag er e-poster. Jeg har et iboende ønske om å gi dem som lurer på noe eller vil informere meg om noe en tilbakemelding så fort som mulig.
  • Ser på: Hvis det er TV vi snakker om, så ser jeg svært få timer i måneden. Men i det siste har jeg storkost meg med bortekampene til et visst strålende fotballag fra Bergen. Hjemmekampene sees selvsagt på Staddaen.
  • Favorittband: Ingen band, bare nydelige, kvinnelige jazz-vokalister. Diana Krall og Melody Gardot får meg til å finne flytsonen.
  • Favorittfilm: Filmer som «De urørlige» setter spor. Liker best de filmene som gir meg noe å tenke på. 
  • Favorittbok: Uten tvil Paulo Coelho sin bok «Livet». Den samler godbiter fra mye av det han har skrevet. Den fikk jeg av en god venn av meg for noen år tilbake. Han mente den passet meg. Det hadde han helt rett i.
  • Klarer meg ikke uten: Familien og mobiltelefonen. Og mat så klart. Camilla med lavt blodsukker er ingen sjarmerende utgave.
  • Sjekker jevnlig på nett: Foruten sosiale medier så leser jeg nyheter spesielt på bt.no. Siden jeg er ny i jobben min i Brann så bruker jeg mye tid på brann.no om dagen.
  • Kjører: En søt kremfarget Fiat 500 ved navn Bella.
  • God egenskap: Jeg får skryt for å være god til å se muligheter og løsninger. Og så er jeg stort sett glad! Hvis jeg får mat, vel og merke.
  • Dårlig egenskap: Definitivt utålmodigheten min. Ting kan virkelig ikke gå fort nok. De som kjenner meg godt vet at jeg jobber med å forbedre meg på dette.

 

Del artikkelen i Sosial medier

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this