avinor1
STEDET ER BERGEN: Kunstverket utenfor den nye terminalen, med «Bergen?» skrevet i 5,5 meter høye gule bokstaver, heter This Must be the Place. Ifølge kunstneren, islandske Ragnar Kjartansson, handler det om «følelsen av det melankolske i det å være et moderne menneske, konstant på gjennomreise, fra flyplass til flyplass og alltid med en følelse av å være avkoblet».

– Dette blir landets fineste flyplass

Del artikkelen i Sosial medier

– Nye Flesland er blitt mye finere enn Gardermoen, sier prosjektdirektør Norvald Thue, og legger til at til og med enkelte ansatte ved flyplassen 50 km nord for Oslo har innrømmet det.

«Bergen?» står det på fjellveggen like utenfor det nye inngangspartiet, skrevet med flere meter høye blokkbokstaver, og nesten som en kommentar til Thues entusiastiske utsagn. «Ja, Bergen» svarer vi inni oss, imponert av det lille vi allerede har fått med oss på en liten rundtur i det store nybygget.

KAFÉ MED FJORDUTSIKT 

En rekke restauranter og butikker (blant andre Narvesen, Starbucks, Altitude, Joe & The Juice, Bølgen & Moi, Fiskeriet, Travel Value, Ting, Æra og Tanum) gjør her de siste forberedelsene frem til åpningen 17. august.

Vi benker oss oppe i kaféområdet på nybygget sammen med prosjektdirektør Norvald Thue, lufthavndirektør Aslak Sverdrup og sjef for forretningsutvikling Aina Tysse. Her er det høyt under taket og praktfull utsikt mot både fjord, fjell og flyplass gjennom de store panoramavinduene.

Historien om utbyggingen begynte i 2009, da Avinor utlyste en plan- og designkonkurranse for hvordan flyplassen skulle kunne håndtere en forventet trafikkvekst. Vinner ble daværende Narud Stokke Wiig Arkitekter og Planleggere (nå Nordic Office of Architecture) med konseptet Vingespenn. De forberedende arbeidene ble startet opp i 2012, og 21. mai 2014 la statsminister Erna Solberg ned grunnsteinen til det nye terminalbygget.

avinor2
STOLT LEDERTRIO: – Bergen og Vestlandet har endelig fått en lufthavn som alle kan være stolt av, sier Aslak Sverdrup. Fra venstre: Norvald Thue, Aina Tysse og Aslak Sverdrup foran den store glassfasaden ved inngangspartiet.

UNIK GLASSFASADE

Nybygget er det største byggeprosjektet i Bergen siden Haukeland sykehus, med et totalt terminalareal på 85.000 kvadratmeter og bybanestasjon i kjelleren. Norvald Thue har vært med siden oppstarten, og er synlig stolt over det de har fått til.

– Glassfasaden på fremsiden av bygget er den eneste i landet som er utført på en slik måte.

– Det har vært fantastisk å få være med på et slikt prosjekt, sier han.
– Samarbeidet her har vært veldig bra. Vi har hatt en organisasjon på 45-50 personer, som daglig har hatt ansvaret for inntil 800 personer. Det har vært en stor arbeidsplass, med mange gode kollegaer, så jeg kjenner på litt sorg når jeg nå skal overlate den til Aina og Aslak.

– Er det noe spesielt ved bygget og fasilitetene som du har gledet deg ekstra mye over?

– Glassfasaden på fremsiden av bygget er helt spesiell; den er festet med tykke stålvaiere i en skråstilt belgform, og kan bevege seg 20 centimeter innover på midten. Det er den eneste i landet som er utført på en slik måte.

ÅPNINGSFEST I MORGEN

– Hva har vært de største utfordringene underveis?

– Bygget i seg selv har vært teknisk komplisert, og vi har hatt en stram fremdrift. Jeg tror vi har satt norgesrekord i byggetid på et så stort prosjekt, sier han.
– Det vanskeligste har nok likevel vært å bygge på en flyplass i full drift, men jeg mener at vi har klart det uten at det har gått utover driften til selskapet. Ellers har vi sprengt vekk en million kubikkmeter med stein. Heldigvis har vi kunnet bruke dem til å utvikle flyplassen, i stedet for å frakte de bort.

– Er selve landingsflaten blitt større?

– Nei, men vi har utvidet arealet på flyplassen, samt at vi har bygget en støyvoll mot naboene i vest.

På en flyplass skjer det byggearbeider hele tiden, og allerede dagen etter åpningen skal ting bygges om og flyttes på. Det meste er likevel klart til morgendagens åpningsfest, der statsminister Erna Solberg vil stå for den offisielle delen. Ledertrioen gleder seg veldig, og håper at noe av den begeistringen og entusiasmen de føler på vil smitte over både på bergenserne og resten av regionen.

avinor bybane
ENDESTASJON FOR BYBANEN: Bybanen har fått endestopp inne i det nye terminalbygget.

FIRE GANGER STØRRE ENN FØR

– Vi er til for å betjene de reisende, og gleder oss til å kunne tilby en slik kapasitet og kvalitet til hele Vestlandet, sier Aina Tysse.

– Er det noe du er spesielt stolt over?

– Kor skal eg begynne, sier hun, på klingende bergensk.

– Jeg har jobbet mye med å sikre god ruteutvikling til regionen nå når vi får ny kapasitet, og gleder meg stort over de ni nye direkterutene vi har fått i år. Passasjeropplevelsen og den sømløse reisen er viktig både i service og i produktene vi tilbyr, og der får vi en vesentlig forbedring med mange nye restauranter og butikker. De nye designelementene fra regionen er jeg også stolt over, og håper dette skal glede og skape begeistring hos våre gjester.

– Det nye terminalområdet blir sammenlagt nesten fire ganger så stort som det gamle. Blir det ikke da lett å miste oversikten når man kommer hit passe stresset, og skal finne frem?

– Jeg vet at mange tenker at det nå blir stort og komplisert å finne frem, men sannheten er at det tvert imot blir mye enklere enn før. Folk skal kunne senke skuldrene og kose seg i omgivelsene.

LETT Å FINNE FREM

Alt er lagt opp helt enkelt og intuitivt gjennom det arkitektene kaller «walk through-prinsippet», slik at det skal bli lett for de reisende å finne frem. Noen meter innenfor inngangspartiet finner du innsjekkautomaten. Så kommer du til bagasjedropp, deretter sikkerhetskontrollen.

– Flesland fremstår nå som en helt ny flyplass. Bergen og Vestlandet har endelig fått en lufthavn som alle kan være stolt av.

Etter sikkerhetskontrollen fortsetter man inn i «piren», hvor det er restauranter og butikker, og gater for innlandsflyvninger. Der kan du sette deg og vente på flyet ditt; gjerne inni en av de vakkert utformede arbeidsstasjonene (med wifi, myke seteputer og et lite arbeidsbord til å legge laptopen på). Skal du reise utenlands, fortsetter du gjennom en kort tunnel over til det gamle terminalbygget.

– Vi er også i ferd med å planlegge en oppgradering av den gamle terminalen. Byggestart blir i slutten av 2018, forteller Aslak Sverdrup, som ønsker å gi en honnør til alle dyktige kollegaer som har bidratt til å få ferdigstilt det nye terminalbygget innenfor en kostnadsramme på 3,7 milliarder kroner, og levert det til planlagt tid.

– Flesland fremstår nå som en helt ny flyplass, sier han.
– Bergen og Vestlandet har endelig fått en lufthavn som alle kan være stolt av.

FOLKEFEST PÅ FLESLAND: Selve åpningsarrangementet i morgen er kun for inviterte gjester, men det legges opp til en storstilt åpningsfest på utsiden som er åpen for alle.

avinor FAKTA
FLYTERMINALENS INNGANGSPARTI: Når den nye flyterminalen åpner i morgen, skal den effektivt kunne møte behovene til vestlendinger og bergensere, næringsliv og reiseliv. (Foto: Nordic Office of Architecture)

Nytt terminalbygg

  • Den gamle flyterminalen på Flesland ble opprinnelig bygget for 2,8 millioner passasjerer. I dag flyr mer enn seks millioner til eller fra flyplassen i løpet av et år.
  • Arbeidet med å løse kapasitetsutfordringene startet i 2008. Løsningen ble å bygge en helt ny flyterminal.
  • I 2009 gjennomførte Avinor en plan- og designkonkurranse for utvidelse av det opprinnelige åttekantede terminalbygget. Vinner ble daværende Narud Stokke Wiig Arkitekter og Planleggere (nå Nordic Office of Architecture) med konseptet Vingespenn.
  • I desember 2012 vedtok Avinor å starte de forberedende arbeidene, med tilrettelegging av nødvendige arealer og infrastruktur.
  • Konsernstyret i Avinor vedtok i mars 2014 å fullføre utbyggingen, og 21. mai samme år la statsminister Erna Solberg ned grunnsteinen til det nye terminalbygget på Flesland. Utbyggingen av den nye flyterminalen startet samme år.
  • Totalt terminalareal er 85.000 kvadratmeter (inkludert den gamle terminalens areal på 22.000 kvadratmeter), og arbeidene er utført innenfor en kostnadsramme på 3,7 milliarder kroner.
  • Teoretisk kapasitet på den nye terminalen er 7,5 millioner passasjerer årlig, fordelt på seks nye «gater» i det nye terminalbygget og ni i det gamle.
  • Bybanen får sin endestasjon i underetasjen i det nye terminalbygget, mens holdeplasser for buss og taxi er plassert under broen som går opp til det nye inngangspartiet.
  • Foran inngangspartiet er det korttidsparkerkeringsplasser og et lite parkområde.
  • Den nye flyterminalen åpner dørene for passasjerene i morgen (17. august). Samtidig stenger inngangen i dagens terminal.
avinor9

INN FOR LANDING: Arealet på flyplassen er utvidet, samt at det er bygget en støyvoll mot naboene i vest.

INN FOR LANDING: Arealet på flyplassen er utvidet, samt at det er bygget en støyvoll mot naboene i vest.

avinor pilothund

PASSASJERENES BESTE VENN: Gatekunstneren Slava Nemes fikk 5x6,5 meter til rådighet på byggets nordside, der han har malt en hund iført pilotlue og flygerbriller.

PASSASJERENES BESTE VENN: Gatekunstneren Slava Nemes fikk 5x6,5 meter til rådighet på byggets nordside, der han har malt en hund iført pilotlue og flygerbriller.

avinor8

HØYT UNDER TAKET: Glassfasaden og den flotte himlingen gir mye naturlig lys inn i flyterminalen.

HØYT UNDER TAKET: Glassfasaden og den flotte himlingen gir mye naturlig lys inn i flyterminalen.

avinor5

ANKOMST FLESLAND: Flypassasjer Anna Johanne Østlien fra Bergen gleder seg til å ta i bruk det nye terminalbygget. – Det virker veldig oversiktlig og greit, sier hun.

ANKOMST FLESLAND: Flypassasjer Anna Johanne Østlien fra Bergen gleder seg til å ta i bruk det nye terminalbygget. – Det virker veldig oversiktlig og greit, sier hun.

avinor4

TRE HVERDAGSHELTER: Vekterne gjør en viktig innsats for at de reisende skal føle seg trygge og ivaretatt. Fra venstre: Elisabeth Taskøy Olsen, Karen Marte Bjørgum og Lasse Larsen.

TRE HVERDAGSHELTER: Vekterne gjør en viktig innsats for at de reisende skal føle seg trygge og ivaretatt. Fra venstre: Elisabeth Taskøy Olsen, Karen Marte Bjørgum og Lasse Larsen.

avinor12

ENKEL INNSJEKKING: Noen meter innenfor inngangspartiet finner du innsjekkautomaten. Så kommer du til bagasjedropp, deretter sikkerhetskontrollen.

ENKEL INNSJEKKING: Noen meter innenfor inngangspartiet finner du innsjekkautomaten. Så kommer du til bagasjedropp, deretter sikkerhetskontrollen.

avinor13

Y VIVA NORUEGA: Daniel y Marta fra Gran Canaria har tatt med seg familien på norgesferie.

Y VIVA NORUEGA: Daniel y Marta fra Gran Canaria har tatt med seg familien på norgesferie.

avinor11 1

PÅ NORGESFERIE: DE spanske venninnene Helena Borràs (til venstre) og Lidia Soler har valgt å feriere i bergensregnet.

PÅ NORGESFERIE: DE spanske venninnene Helena Borràs (til venstre) og Lidia Soler har valgt å feriere i bergensregnet.

Del artikkelen i Sosial medier

Magne Fonn Hafskor
Journalist i Bergensmagasinet. Send meg en epost

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this