Arctic Spas Kampanje November
CATERINGSUKSESS: Solheim Kjøtt ble etablert i 1936. Bjarte Birkeland overtok i 2006, og utvidet cateringvirksomheten. I 2017 omsatte selskapet for 21 millioner, og noterte et resultat på ca. én million.

Julen kommer tidlig

– At vi får cateringbestillinger på pinnekjøtt allerede i oktober har jeg ikke opplevd før, sier daglig leder i Solheim Kjøtt, Bjarte Birkeland.

Fetterne Karl og Johan Solheim etablerte Solheim Kjøtt på Danmarksplass for 82 år siden. Etter at Bjarte Birkeland overtok i 2006 har omsetningen skutt i været og denne julen selger bedriften åtte tonn pinnekjøtt.

Det er som regel travelt på Solheim Kjøtt, men det topper seg når det nærmer seg jul. Med tolv års erfaring fra denne bedriften, vet Birkeland hva som venter.

TRADISJONER ER VIKTIG

– Vi befinner oss midt i Bergens største trafikkryss, og har kunder fra alle bydeler.

– Folk er veldig opptatt av julen. En ting er pinnekjøttet, men skinken skal også være akkurat slik de vil ha den og alltid har fått den. Det samme gjelder svineribbe, fårerull, julepostei, spekemat og sild, sier Birkeland.

– Tradisjon er viktig for folk. De vil være trygge på at maten blir laget og tilberedt akkurat slik som de ønsker, og da er de også villig til å betale litt mer enn vanlig.

SELVGJORT ER VELGJORT: Solheim kjøtt produserer alle kjøttvarer selv.

Kundene er like sesongorientert som trekkfuglene, og kommer i flokk om sommeren for å kjøpe grillmat. Forskjellen er at kundene vender tilbake når det nærmer seg jul. Så blir det stille fra januar til mars, før ny sesong starter for fullt til påske.

– Deretter er det konfirmasjoner, blåturer og 17. mai. Grillsesongen starter i juni og da går det mye i biff, koteletter og pølser. Vi kan tape 150.000 på en måned dersom vi får en dårlig sommer.

– Da var vel sist sommer ganske bra for dere?

– Nei, for da fikk vi grillforbud, svarer Birkeland.

– Men været spiller vanligvis en stor rolle for alle som driver handel. På fine dager merker vi det på omsetningen i positiv forstand, og er det regn eller snø går den tilsvarende ned.

Han har ingen planer om å flytte butikken inn til sentrum.

BLIR PÅ DANMARKSPLASS

– Vi har fått flere tilbud om å åpne utsalg i sentrum, men det kommer vi aldri til å gjøre. Vi befinner oss midt i Bergens største trafikkryss, og har kunder fra alle bydeler; Fana, Fyllingsdalen, Åsane og dessuten fra Os og Sotra, sier Birkeland.

Han jobbet som kokk i 20 år i Holmedal kantineservice. I 2006 kjøpte han seg inn i Solheim Kjøtt og eier 60 prosent av aksjene, mens pølsemaker og produksjonssjef Atle Svalland eier 40 prosent.

– Tradisjon er viktig for folk. De vil være trygge på at maten blir laget og tilberedt akkurat slik som de ønsker, og da er de også villig til å betale litt mer enn vanlig.

– Det var veldig viktig å ha Atle med videre. Han har jobbet med familien Solheim, og har over 30 års erfaring i bedriften. I tillegg til kompetansen han sitter på, er han på mange måter sjelen til Solheim kjøtt. De gamle kundene kjenner Atle, og Atle kjenner dem. Enkelte kunder vil bare snakke med ham, så da må vi hente han frem fra produksjonen og ut i lokalet, smiler Birkeland.

– Hvilke grep gjorde du da du kom?

– Jeg satset på catering, og har bygd på og utvidet. En av grunnene til at jeg ville overta her var kulturen og merkevaren som Solheim Kjøtt står for. Solheim Kjøtt har en sterk merkevare, som jeg ville jobbe med og utvikle.

LEVERER JULEMATEN: – En ting er pinnekjøttet, men skinken skal også være akkurat slik kundene alltid har fått den. Det samme gjelder svineribbe, fårerull, julepostei, spekemat og sild, sier Birkeland.

– Dere er langt fra alene i cateringbransjen?

– Nei, det er vi ikke og det er en utfordrende bransje, men det er samtidig det markedet som det er lettest å vokse på. Vi er allerede store på konfirmasjon, blåturer og julebord, men her er vekstmuligheter og vi kan bli enda større.

Driftsinntektene har steget jevnt siden Birkeland overtok i 2006, fra tolv millioner til fjorårets 21 millioner kroner. I fjor kunne kokken føre et resultat på rundt en million.

DESEMBER BETYR ALT

– Hva skal til for å lykkes i din bransje?

– Vi må levere gode produkter og rause porsjoner. Kunden må ikke sitte med en følelse av at de får for lite mat. Og så må vi være fleksible og legge til rette for alle ønsker som kunden måtte ha.

– Og da koster det litt mer enn om man kjøper varene i en vanlig matvarehandel?

– Vi må ha betalt for jobben vi gjør. Husk at vi produserer alt selv her på huset, enten det er kjøtt, pølse, leverpostei eller spekemat.

– Hvor viktig er desember?

– Veldig viktig. Omsetningen tredobles i den måneden. 35 prosent av totalomsetningen vår kommer i november og desember. Nå er cateringsesongen for pinnekjøtt i full gang også, og den starter tidligere og tidligere. At vi får bestillinger på pinnekjøtt allerede siste helgen i oktober har jeg ikke opplevd før, sier Birkeland.

BESTILLER PINNEKJØTT I OKTOBER: : – Cateringsesongen for pinnekjøtt starter tidligere og tidligere, men bestillinger på pinnekjøtt allerede siste helgen i oktober er nytt, sier Birkeland.
Ove Landro
Redaktør Bergensmagasinet AS | Helgesensgate 17 | 5038 Bergen | Norge
ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this