Horisont i Åsane skulle egentlig ikke vært der. Knappe to år etter åpningen er det nominert til årets norske kjøpesenter, og vil i år trolig omsette for 1,3 milliarder.
I midten av september kunngjorde Nordic Council of Shopping Centres at Horisont er blant de tre nominerte til årets norske kjøpesenter. Nominert til den gjeve prisen er også Jekta Storsenter i Tromsø, og Amfi Orkanger.
– Vi startet på null, og kommer i år til å omsette for 1,3 milliarder.
Vinneren kåres under en prisutdeling på Fornebu den 20. oktober, og går videre til konkurransen om årets nordiske kjøpesenter. Kriteriet for å nomineres, er at senteret innen de siste tolv månedene skal ha gjort noe enestående og nyskapende innen ett eller flere områder, som intern og ekstern markedsføring, organisering og drift, arkitektur, senterutvikling og miljø. Det er sentrene selv som melder seg på konkurransen.
NERVEPIRRENDE
– At vi meldte oss på gjorde at alle leietakere, ansatte og senterledelsen jobbet bevisst for å høyne kundeopplevelsen ytterligere, og slik god innsats er noe kunden alltid vil merke positivt, sier senterleder Jeanette Heggland.
Under nominasjonsprosessen måtte all informasjon om senteret kunne dokumenteres. På vegne av Nordic Council of Shopping Centres gjennomførte Respons Analyse en måling av kundetilfredsheten. I tillegg kom en jury på fem eksperter til Bergen for befaring.
– De to timene da juryen var på besøk, var utrolig nervepirrende! De kunne velge å gå inn i hvilken som helst butikk, og gikk nærmest med hvite hansker på, ler Heggland.
Og innsatsen imponerte til nominasjon.
BEGRUNNELSEN
Juryens begrunnelse er at kjøpesenteret har utmerket seg med spennende arkitektur, miljøvennlige og innovative løsninger, og har lykkes i å etablere seg med et stort, dynamisk senter tross sterk konkurranse i markedet. I tillegg scoret senteret høyt på kundetilfredshet, og har hatt en enorm omsetningsvekst.
– Vi har fra dag én hatt fokus på å skape og opprettholde god kommunikasjon, fremsnakking og dugnadsånd innad i senteret og ut mot kundene slik at hver enkelt butikk og senteret i sin helhet skal gjøre det godt. Vi er også stolte over å ha skapt over 600 nye arbeidsplasser i Åsane, sier Heggland.
På kort tid er Horisont blitt et naturlig møte- og handelssted i regionen.
– Vi ser at noen andre kjøpesentre ser hva vi gjør og begynner å ta innpå oss, men da er det bare om å gjøre at vi på Horisont fortsetter å tenke kreativt og fremtidsrettet. Det gir oss bare en ekstra boost å ha god konkurranse, sier en fornøyd senterleder.
TILBAKE TIL TEGNEBRETTET
Historien om Horisont begynte i 2006, da Coop kjøpte eiendommen som i dag brukes til kjøpesenter. På eiendommen ønsket Coop å bygge et 8000 kvadratmeter stort OBS varehus, et tilsvarende stort parkeringsområde under bakken, samt et knippe butikker i byggets andreetasje.
– Bergen kommune ga dispensasjon fra overordnet planverk, men Fylkeskommunen ønsket ny og full reguleringsplan for området, og sa derfor nei til Coop sine daværende planer, forklarer Heggland.
Horisont tar i mot forespørsler om aktiviteter og utstillinger, og ønsker musikere og kunstnere velkommen.
Men avslaget skulle føre til nye og bedre muligheter da Coop gikk tilbake til tegnebrettet. I januar 2012 ble reguleringsplanen for området godkjent. Prosjektet hadde nå fått fire medeiere, og prosjekteringen startet umiddelbart. Allerede i oktober 2012 ble det gitt tillatelse til å starte grunnarbeidet og opprette geo-brønner. Utover våren 2013 startet betongarbeidet.
Horisont åpnet i 2014 med et 40 000 kvadratmeter stort kjøpesenter, delt på midten av en utendørs gågate og torgområde. På utsiden av senteret ble det etablert veinett med rundkjøring, hvor bilister enkelt kan kjøre rett inn i senterets 24 000 kvadratmeter store parkeringshus. I 2015 var de 170 leilighetene ovenpå innflyttingsklare.
– Da vi først fikk godkjenning til å bygge, var vi nødt til å åpne til julehandelen 2014. Vi åpnet 13. november, sier Heggland.
– Senteret er det første som er bygget i fra grunn av i Bergen på 30 år, og ble bygget på halvannet år. Vi startet på null, og kommer i år til å omsette for 1,3 milliarder blant veldig gode konkurrenter. Vi føler vi har lov til å vise at vi er stolte, og hvorfor vi har gjort det så bra, smiler senterlederen.
ET MØTESTED
Horisont er bygget som et såkalt passivhus, og har et miljøvennlig fokus med god kildesortering og energiforsyning. Hovedfordelene med passivhus er et lavt energiforbruk og bedre komfort. Dette oppnås ved å stille strenge krav til isoleringsgrad på vegger, gulv, tak, vinduer og dører, samt krav til at bygget oppføres med minimale luft- og varmelekkasjer. Under Horisont er det i tillegg boret 112 hull ned i jorden for å hente opp varme fra bakken.
– Med mindre bruk av energi på oppvarming, nedkjøling og lys, samt nøye sortering av avfall, ønsker Horisont å være en fremtidsrettet bedrift i forhold til miljøvennlighet, og dette er vi veldig stolte av, sier Heggland.
På Horisont legges det også aktivt fokus på en annen form for positiv energi. Markedssjef Trine Gunnlaugsson forteller at senteret fra første dag har ønsket å tilby kunder en annerledes opplevelse.
– Alle som var involvert i planleggingen av senteret, var enige om at senteret skulle ha en bred miks av leietakere og dermed et godt utvalg av produkter og tjenester til alle aldre og behov. Med våre 73 ulike leietakere har vi oppnådd dette. Vi ønsket også fortrinnet med å ha gratis innendørs parkering, og at vi skulle være god på spisesteder, sier Gunnlaugsson.
– Det er viktig for oss å være en god nabo, og å engasjere oss i nærmiljøet.
På Horisont kan den spiseglade glede seg over den eneste Egon-resturanten i Åsane, den eneste Jordbærpikene i Bergen, og Bergens første sushirestaurant med sushi-tog.
– Vi ønsker å være et moderne og urbant senter hvor vi ikke bare er et handelssted, men også et møtested, hvor venninner kan treffes på kafe og hvor spisestedene er åpne utover senterets åpningstider. Her kan folk gå på restaurant på en søndag, ta seg et glass vin ute på kvelden, eller møtes på torget. For oss er det også viktig å lage arrangementer og temadager for å skape engasjement rundt senteret, sier Heggland.
Å ta samfunnsansvar i lokalmiljøet har vært en viktig strategi. Blant annet støtter senteret Natteravnene i Åsane, og sponser Åsane fotball fra de yngste spillerne til 1. divisjonslaget. Horisont tar også i mot forespørsler om aktiviteter og utstillinger, og ønsker musikere og kunstnere velkommen.
– Det er viktig for oss å være en god nabo, og å engasjere oss i nærmiljøet, sier Gunnlaugsson og Heggland.