– Vi gjør nå vår del for å styrke sentrum, og mener det er viktig at aktørene som driver her er bevisst sitt ansvar for å bevare handelen sentralt, sier senterleder i Galleriet, Hågen Solheim. Kjøpesenteret feirer 30 år i hjertet av Bergen.
– Vi oppgraderer hele senteret med fokus på å gi kundene en annen opplevelse enn den man får på andre sentre. Det skal hovedsakelig være et senter for de som bor og jobber i sentrum, men også for de som reiser til byen fra bydelene, og selvsagt for turistene, sier Solheim.
– Vi vil at Galleriet skal være et naturlig møtested for bergenserne, legger markedskoordinator Maria Strandenes til.
Tidsriktig treffsted
Oppgraderingene av Galleriet har pågått i et års tid nå. Rulletrappene ble byttet ut i februar, og senteret har fått en ny inngang fra Fisketorget. Alt arbeidet er blitt utført samtidig som senteret har vært i full drift.
– Nå får kundene flere serveringssteder og kafeer, samt flere broer med sitteplasser med tilgang til ladestasjoner og trådløst nettverk. Dette gjør vi for å gjøre senteret til et naturlig sted å treffe venner, oppholde seg og kjenne på pulsen i byen, sier Solheim.
Bruk av naturmaterialer som treverk, stein og grønne planter skal bidra til å skape en varmere og roligere stemning i senteret.
Det blir mørkere farger, grå butikkfasader og mer dempet belysning. Gulvet i første etasje blir også bygget opp for å skape et stort område med mange sitteplasser.
– Tidligere var interiøret stort sett hvitt, og det kunne kanskje føles litt kaldt og upersonlig. Du fikk ikke helt den gode lune følelsen som vi ønsker å skape, sier Solheim.
Ombyggingen har kostet både tid og penger. Hele prosessen startet for nesten tre år siden. Det har tatt lang tid, da det er snakk om betydelige investeringer. DNB eier Galleriet, og har vært opptatt av å investere i å utvikle et bedre og mer tidsriktig senter, samtidig som byutviklingen har stått sentralt for selskapet. Totalt har oppussingen kostet 100 millioner kroner.
Feirer 30-årsjubileum
Galleriet åpnet dørene for første gang 12. november 1988, og feirer 30-årsjubileum i år. Allerede på 80-tallet opplevde man at sentrumshandelen var i ferd med å «dø ut» på grunn av utviklingen av større sentre i bydelene. Både politikere og næringsdrivende i sentrum så at noe måtte gjøres for å opprettholde et levende og folksomt sentrum, og Galleriet så dagens lys.
– Vi vil at Galleriet skal være et naturlig møtested for bergenserne.
– Vi kan på en måte si at historien holder på å gjenta seg. Sentrene i bydelene utvider seg ytterligere, hvor det blant annet satses på større sentre med enda flere butikker, sier Solheim.
Det store kjøpesenteret på Torgallmenningen har ikke de samme mulighetene til å utvide, og må derfor utnytte de arealene de allerede har på best mulig måte. Galleriet ønsker å være en del av endringene som skjer i Bergen sentrum, hvor blant annet Strandgaten har gjort et løft og Hotell Norge fremstår i ny drakt med nye eiere.
– De grepene som ble gjort i 1988 for å bevare sentrumshandelen var vellykket og viktig for sentrum. Vi gjør nå vår del for å styrke sentrum, og mener det er viktig at aktørene som driver her er bevisst sitt ansvar for å bevare handelen, sier Solheim.
Galleriet ønsker å gi kundene en følelse av å være i en storby.
– Vi har sett på trendene i utlandet, besøkt flere storbyer og latt oss inspirere av de urbane sentrene, sier Solheim.
Det blir derfor fortløpende utskiftninger av butikker, hvor senteret vil få flere mindre butikkonsepter. Dette for å øke mangfoldet og gjøre senteret mer interessant for kundene.
– Et viktig grep er det nye restauranthjørnet som etableres mot Fisketorget. Der det tidligere var en bokhandel, blir det nå flere spisesteder over tre etasjer. Det blir sunne matkonsepter både i form av «grab and go» og «sitt ned og nyt»-konsepter, også på kveldstid, sier Solheim.
Mer enn shopping
Et av de nye spisestedene som allerede har åpnet er Pink Fish. Her serveres ulike retter av laks; både «wraps», burgere, supper og «raw food». Dette er et konsept hvor hele menyen er basert på laks, og er utarbeidet av mesterkokken Geir Skeie.
Senterledelsen er ellers hemmelighetsfulle når det gjelder akkurat hvilke spisesteder og butikker som blir å finne på senteret fremover, men lover at det blir konsepter som ikke finnes i Bergen fra før.
– Vi vil i større grad satse på velvære og personlig pleie, og generelt mer opplevelser enn kun shopping, sier Solheim.
Nå håper Solheim og Strandenes at bergenserne kommer til Galleriet for å oppleve den nye stemningen på kjøpesenteret.
– Spesielt opp mot jul, da blir det litt magisk her, sier Strandenes.
Galleriet har nemlig fått en spesiallaget julebelysning som det kun finnes én til av i verden.
– Denne installasjonen er spesialtilpasset for Galleriet og kommer til å strekke seg over fire etasjer. Dette kommer til å bli en attraksjon man bare må se, sier Solheim.