Målet med Visit Bergens nye kommunikasjonskonsept er å skape gjenkjennelighet, reiselyst globalt og stolthet lokalt.
Visit Bergen, Bergen og regionens offisielle resielivsoperatører, arbeider kontinuerlig med å formidle Bergen som reisedestinasjon, på messer, konferanser og eventer over hele verden. Nå skal jobben bli enda enklere og mer slagkraftig med kommunikasjonskonseptet Brand Bergen. Ut med gamle logoer og visuell identitet i ulike retninger. Byen og regionen samles nå under ett gjenkjennelig uttrykk.
– «Visit» tas vekk fra promoteringen av byen. Nå blir det bare Bergen. Det skal ikke være «de» og «oss».
– Dette handler ikke bare om en ny logo, men et helhetlig kommunikasjonskonsept. Med dette legger vi til rette for at merkevaren Bergen kan bygges enda sterkere, forklarer reiselivsdirektør Anders Nyland, som mener at tiden var mer enn moden for en endring og et mer helhetlig og moderne uttrykk.
– Dagens profil er 20 år gammel. Nå trengte vi noe som har et moderne utrykk som passer tiden vi er i. Blant annet stilles det helt andre krav til brukervennlighet og estetikk på digitale flater. Det nye konseptet vil uten tvil gjøre Bergen tydeligere på alle nivåer.
GJENKJENNELIG BERGENSPROFIL
Arbeidet med utformingen av konseptet har vært omfattende og tatt tid. Et team fra kommunikasjonsbyrået Anti har blant annet reist rundt i hele regionen og snakket med alt fra reiselivsnæringen til turister.
– For å spisse de rette ideene måtte vi først ha et fugleperspektiv på regionen og fange dens stemme, forteller Endre Berentzen, en av de kreative hodene i ANTI.
Resultatet ble Brand Bergen-konseptet, som blant annet omfatter ny bergenslogo, ny profil og ny visuell identitet.
Håpet er at den nye profilen tas i bruk av flere, at en nå har lagt til rette for en helhetlig Bergen-profil og et konsept som også kan tas i bruk ved flere byprosjekter.
– Vi synes dette er et fremtidsrettet og godt design, og håper flere er enige med oss, sier Nyland.
– Nå håper vi at større byprosjekter tar dette i bruk, slik at uansett hvor en møter merkevaren, så tenker man at «dette er Bergen!».
Samarbeid om en felles profilering er allerede i gang. Konseptet tas i bruk av Bergen Sentrum AS i arbeidet med profileringen av en ny internasjonal lyskunstfestival, Bergen Lights. Festivalen innleder markeringen av Bergens 950-årsjubileum i 2020.
KONTRASTENES BY
En viktig forskjell fra tidligere profileringsarbeid er at også bergensere tas på alvor som Bergens-konsument.
– «Visit» tas vekk fra promoteringen av byen. Nå blir det bare Bergen. Det skal ikke være «de» og «oss». Vi kommer helt bevisst til å spille mer på lokale elementer og kommunisere mer mot lokalbefolkningen. Dette er en ny måte å snakke om Bergen på, både til turister og erkebergensere; alle som er glade i og nysgjerrig på Bergen, sier Nyland.
– Et aspekt som gjorde arbeidet med Bergen spesielt spennende, er statusen som nummer to-by, altså nest størst etter Oslo, forklarer Berentzen i ANTI.
– Man står mye mer fritt, føringene er mindre, og vi endte på et konsept som spiller på spennet i regionene, på kontraster. Bergen er et samfunn og en destinasjon full av kontraster. Fra fjord til fjell, fra Grieg til Kygo.
Dette fikk man en smakebit på i den første promo-videoen som skal markedsføre byen; en sjelden fargefilm av Bergen på 1950-tallet med en ny låt fra den unge bergenske hip hop-artisten Action The Man (Selim Mutic) – og med beats og mix av Espen Horne og Eirik Blåsternes.
– Slik får man servert noe nytt og noe gammelt på samme tid. Andre kontraster som vil bli tatt i bruk er fjord og fjell, byliv og natur, vinter og vår, langt fra og tett på, forklarer Nyland.
B FOR BERGEN
Skrifttypen skal være gjennomgående og bygger på en skrifttype som ble brukt historisk i Bergens-regionen langt tilbake i tid. Om en studerer logoen nøye, kan man se formen av hus inne i bokstavenes hulrom.
– B-en symboliserer husene på bryggen og andre deler av byen, sier Nyland.
Den nye profilen skal innføres gradvis i tiden som kommer. Det første synlige beviset på at Visit Bergen har fått et nytt uttrykk finner man på sosiale medier, og senere følger nettsider og diverse fysisk materiell.
– Først i 2020 er profilen lansert i alle våre flater og uttrykk, opplyser reiselivsdirektør Nyland.
[PostBlock id=442]