BØ startet som en bakgårdsfestival, men forstod allerede under åpningen i smauet bak Bryggen i 2012 at de måtte finne en større arena. Nå samler de 20.000 på Bergenhus festning.
Stian Krog har vært med i Bergen Ølfestival fra starten. Han ga seg som leder i 2015, men er fremdeles engasjert som styremedlem. Øl-nerden minnes begynnelsen med et smil.
– Vi holdt til på Bryggen Tracteursted og fikk utvidet skjenkebevilling, slik at vi også kunne benytte oss av utearealet. Matfestivalen hjalp oss med infrastruktur, telt og benker. Vi startet med ni bryggerier, og jeg husker at vi regnet med å gå med underskudd og vi snakket om hvordan vi skulle begrense tapet.
– På fremsiden av Bryggen, hvor Bergen Matfestival holdt til, hadde vi folk med plakater for å sikre at folk fant oss bak i smauet. En time ut i festivalen måtte vi be dem komme inn og hjelpe til; det var smekkfullt. Bryggeriene ble tatt på sengen og hadde med for lite øl, og på lørdags ettermiddag var det bare to bryggerier som hadde øl igjen. Så vi fikk tidlig et varsel om at det var interesse for en ølfestival i Bergen, sier Stian Krog.
FLYTTET TIL FESTNINGEN
Festivalen flyttet til parkeringsplassen ved Litteraturhuset i Skostredet året etter, og der var det litt større plass.
– Vi har fått noen fantastiske ølpuber i Bergen. Vi skal ikke ta æren for at for eksempel Apollon og Henrik har et fantastisk øl-utvalg, men det er ingen tvil om at vi hjelper hverandre.
– Men folk stod som sild i tønne der også, og vi forsto at vi måtte gjøre noe, forteller han.
– I 2015 inntok vi Bergenhus festning for første gang, og der har vi vært siden med stabile tall på rundt 20.000 besøkende, bare med unntak av 2016, men da bøttet det ned fra himmelen. Selv da kom det masse folk og vi gikk i null.
«Overlever vi dette så er det liv laga» tenke de mens regnet sto på som verst. Det er uansett ingen tvil om at timingen for festivalen har vært god.
– Vi har nok surfet på utviklingen i antall bryggerier og den stigende interessen for øl og smak. Nå er det blitt sånn at dersom du driver et bryggeri så må du være på Bergen Ølfestival. Dette har blitt en blanding av festival for øl-interesserte, et gigantisk bransjetreff for store og små bryggerier, og samtidig en happening for det brede lag av befolkningen. Vi opplever også at mange bryggerier bruker festivalen som en firmafest, og kjører et teambuilding-opplegg for sine ansatte. Dette er også den eneste ølfestivalen hvor grundere og bryggerimestere kommer. Det er fortsatt et sterkt samhold i bransjen, og folk synes det er stas å møtes.
FOR VANLIGE FOLK
Krog understreker at grunnlaget for suksessen er at festivalen blir besøkt av vanlige folk, ikke bare øl-nerdene.
– I utgangspunktet hadde vi en visjon om at vi skulle fronte norsk øl og norsk ølkultur, og vi tenkte aldri at dette skulle bli så stort. Det var moro, men også slitsomt. Etter hvert som festivalen vokste ble det veldig mye arbeid. Vi var en liten gjeng som gjorde alt fra å håndtere leiekontrakter, plakatklistring og å pleie kontakten med bryggeriene. Behovet vokste for å sette sammen et robust styre, en komité og samtidig få med flere frivillige. Det har vi klart, og siden 2015 har det vært en bedre struktur på festivalen, forteller Krog.
Han gikk av som leder samme år, og gründeren driver Mjøderiet i Ytre Arna. Han sitter fremdeles i styret, er tett på arrangementet og trekker frem Bjørn Ekeland og Rolv Bergesen som to nøkkelpersoner. Ekeland er festivalkoordinator mens Bergesen er program- og bryggerisjef.
Krog ser for seg at Bergen Ølfestival skal stabilisere seg på det nivået den nå befinner seg på.
– Vi har 46 utstillere som kommer med rundt 400 nye ølsorter hvert år, og tallet har vært omtrent det samme siden 2015. Jeg tror det er fornuftig å fortsette på dette nivået også i fremtiden.
MEDVIND
Erik Aarebrot var med på stiftelsesmøtet til Bergen Ølfestival sammen med Hanne Frosta, Stian Krog og Gunnar Nagel Dahl i 2012. I 2017 ble han bedt om å gå inn som styreleder, og takket ja.
– Jeg var med å starte kjøkkenbryggeriet til Hanne Frosta på Hanne på Høyden og Ekangersmuget. Det var min inngang til dette arbeidet som handler om å få teknisk flinke folk til å møte mennesker som er glad i smak og gode opplevelser, forteller Aarebrot.
– Dette var også utgangspunktet for Bergen ølfestival; man hadde lyst å lage en arena der flinke hjemmebryggere kunne møte hverandre. Dette var på begynnelsen av den norske øl-revolusjonen, slik at vi opplevde en kraftig medvind både fra produsenter og publikum. Vi valgte tidlig å fokusere bare på norsk øl, fordi det var så mye å ta av.
Aarebrot viser til matvarebransjen for å tegne et bilde av utviklingen de siste årene.
– Hvis du går i en matvarebutikk i dag så ser du at det ikke bare er pilsner som tilbys lenger. Du finner ti-femten ulike sorter både fra Ringnes og Hansa, som har beveget seg inn i dette markedet, og du kan kjøpe deg en IPA på den lokale butikken, noe du ikke kunne for bare fem år siden. Og dette er kanskje det tydeligste tegnet på at det har vært en bevegelse. Det handler mye om at håndverksbryggerne har vist vei og presentert nye smaker. Dette er ikke til forkleinelse for pilsneren som lages, og som fremdeles er den ølen det selges mest av, men vi ser en utvidelse av paletten, og det er positivt.
Aarebrot legger til at det var program- og bryggerisjef, Rolv Bergesen, som hadde ideen om å invitere Hansa til å brygge årets festival-øl, nettopp fordi arrangøren ikke ser noen motsetninger mellom de store og små bryggeriene.
HAR BYGGET BROER
Bergen Ølfestival er størst i Norge både når det gjelder antall utstillere, publikummere og omsetning.
– At vi startet bakerst på Bryggen til at vi nå har vokst så mye at vi fyller Bergenhus festning, sier litt om festivalens reise. Dette har vært en parademarsj for frivilligheten, for i motsetning til ganske mange andre festivaler så er Bergen Ølfestival laget og driftet av entusiaster.
– Hva betyr det for festivalen at dere ble kåret til Årets ølhund i fjor av Bryggeri og drikkevareforeningen?
– Juryen la vekt på at vi er en folkelig festival, og at vi har klart å bygge flere broer mellom hjemmebryggere og håndverksbryggere, mellom store og små brygghus og mellom det generelle publikummet og entusiaster med lidenskap for spesialøl. Vi setter stor pris på å få den anerkjennelsen, som er et nikk til oss for at vi har klart å skape brede allianser med hensyn til det vi jobber med, nemlig smak og gode opplevelser.
– Hvordan tror du arbeidet til Bergen Ølfestival har påvirket serveringsbransjen i Bergen?
– Jeg tror i hvert fall at vi har økt takhøyden for å være øl-nerd, smiler Aarebrot.
– Den gode stemningen er jo også en del av dette her. Vi skal ikke ta æren for noe alene, men vi er en del av bildet; det er større rom for å snakke smak, teste nye produkter, og vi har fått noen fantastiske ølpuber i Bergen, og igjen: vi skal ikke ta æren for at for eksempel Apollon og Henrik har et fantastisk øl-utvalg, men det er ingen tvil om at vi hjelper hverandre, og vi har en gjensidig respekt for hverandre og det vi jobber med, og det setter jeg stor pris på.
Aarebrot slår også et slag for hjemmebryggerne.
– Vi har en konkurranse mellom hjemmebryggerne på festivalen med en jury som smaker seg gjennom de ulike typene og så kårer vi en vinner. Dette er et slags anker i alt vi holder på med; det å brygge øl er en sammensmeltning av folk som liker å bygge og mekke, folk som liker å smake, folk som liker å lage mat, og folk som liker å lage en fest. Alle disse menneskene med ulik kompetanse og erfaring møtes og prater sammen og utveksler ideer, og her ligger sjelen til festivalen.
Bergen Ølfestival holdes på Bergenhus festning 30. – 31.- august.