englandsbaaten1 scaled
GRØNN CRUISEFERGE: Bergen Cruise Line jobber nå med å se på muligheter for å øke batterikapasiteten fra 13.500 kWh til 20.000 kWh. Får de dette i havn, kan skipet gå halve veien til Newcastle uten å bruke forurensende drivstoff. (Illustrasjon: Bergen Cruise Line)

Englandsbåten kan bli bygget av norsk verft

Del artikkelen i Sosial medier

For to måneder siden hadde vi et større intervju med Jan Berg og hans planer om å bygge en ny grønn englandsbåt. Nå har verftet Fosen Yard hengt seg på, samt at de vurderer å øke batterikapasiteten vesentlig for å gjøre cruiseskipet enda mer miljøvennlig.

– Fosen Yard vil gjerne gi et tilbud på byggingen av båten. Dette forenkler mange ting for oss, avhengig av om prisen blir finansielt mulig.

Bergen Cruise Line (BCL) ble opprettet i 2017, med formål å gjeninnføre englandsbåten fra Bergen. Det er snakk om å bygge en helt ny 180 meter lang cruiseferge. Det nye nå er at Fosen Yard har meldt seg på for bygging av båten. Trøndelagsverftet er også inne på aksjonærsiden av prosjektet.

– Fosen Yard vil gjerne gi et tilbud på byggingen av båten. Dette forenkler mange ting for oss, avhengig av om prisen blir finansielt mulig, sier Jan Berg, som er gründer av BCL sammen med Frithjof Hustig.

CRUISESKIP TIL 1,5 MILLIARDER

– Men det er jo dyrt å bygge i Norge?
– Ja, det er det nok – men Fosen har et verft i Tyskland som kan bygge skrog. Alternativt kan skroget bygges i Tyrkia, for så å utruste det på Fosen eller i Tyskland. Du har også Meyer-verftet i Tyskland og Masa-Yards i Finland – det går an å forespørre de også.

BCL har allerede hatt en runde med Fosen på dimensjoneringen og skipsdesignet. Den opprinnelige planen var å bygge et 210 meter langt cruiseskip. Nå ser det ut til at de lander på en lengde rundt 180 meter, bredde 31 meter og med åtte dekk.

– For å kunne holde stabiliteten i hardt vær over Nordsjøen, må båtens lengde være på minst tre bølgelengder eller 165 meter. Hva vi lander på vet jeg ikke før vi får revisjonen fra Fosen.

englandsbaaten2 scaled
FREMSYNT: – Prisen på LNG har gått veldig opp på grunn av krigen i Ukraina. Uansett hvordan dette utvikler seg, så tenker vi det er smart å ha på plass noen alternative løsninger – slik at vi slipper å doble prisen på passasjerbillettene, sier Jan Berg. (Foto: Magne Fonn Hafskor)

Endringene handler om å få ned prislappen på båten, som opprinnelig var satt til rundt 2,5 milliarder norske kroner. Målet er å lande et sted rundt halvannen milliard. Det viktigste grepet blir å bygge et noe kortere skip, samt at det øverste dekket utgår.

– Siden båten blir lettere, kan vi ha 4×19-sylindrete motorer på hovedpropellene i stedet for 4×12-sylindrete, sier Jan Berg, som er ekspert på elektriske og hybride fremdriftssystemer etter mer enn 35 år i toppledelse og eierskap i marine tjenesteselskaper.

ELEKTRISK HALVE VEIEN

FAKTA BCL
Mer informasjon: bergencruiseline.no

Kvaliteten på underholdningen om bord skal være den samme. Akterut skal det lages til et teater, og øverst blir det et internasjonalt kasino. Det samme gjelder lugarene – med flott moderne innredning og flere større suiter.

– Skal dere også ha et sted med liggeseter for de som bare vil sove seg over?
– Vi har ikke gjort det foreløpig, men det må vi jo se på.

En annen ting de jobber med nå, er å se på muligheter for å øke batterikapasiteten fra 13.500 kWh til 20.000 kWh.

Får de dette i havn, kan skipet gå halve veien over uten å bruke forurensende drivstoff. Resten av ferden skal den gå på LNG (naturgass som er gjort flytende ved hjelp av nedkjøling).

FAKTA Fosen Yard
Mer informasjon: fosenyard.com

– Prisen på LNG har gått veldig opp på grunn av krigen i Ukraina.

– Uansett hvordan dette utvikler seg, så tenker vi det er smart å ha på plass noen alternative løsninger – slik at vi slipper å doble prisen på passasjerbillettene.

BCL vil derfor sende søknad til Enova og Innovasjon Norge om støtte til å utvikle et konsept for «dual fuel» – der de kan veksle mellom LNG og vanlig diesel. I tillegg vil de se på muligheten for å bruke hydrogengass.

Her peker han på Greenstat, som planlegger å bygge hydrogenfabrikk på Fiskå Industriområde i Kristiansand. De ble etablert i 2015 som et datterselskap av Christian Michelsen Research (nå NORCE), og i fjor fikk de Aker inn på eiersiden.

– De er kommet langt når det gjelder hydrogen, og dette er jo også noe som det er tatt høyde for politisk sett. Her har det skjedd mye, så vi vurderer hydrogen fuelceller i kombinasjon med vanlige batterier. Hvis det startes opp med produksjon av hydrogen, så vil vi også være mindre sårbare for prisendringer, siden det vil bli under norsk kontroll.

– PASSASJERENE SKAL FØLE SEG TRYGGE

– Og når båten er ferdig, så er den kanskje forberedt på at det kan komme ny teknologi?
– Maskinrommet vil ha veldig god plass til å bygge på.

– For en så en som er så langt fremme som deg, så vil du vel også være personlig interessert i å bruke den nyeste teknologien?
– Det er viktig å avpasse farten etter forholdene. I første omgang ser vi for oss å gå ti timer på batteridrift. Med 2-4 akselgeneratorer på hovedmaskineriet kan batteriene lades opp underveis, slik at vi kan gå på batteri enda noen timer.

– Og innenfor den perioden båten blir produsert på så er sikkert teknologien kommet så langt at du kan gå på batteridrift hele veien over.
– Det er ikke umulig, men det er viktig at passasjerene føler seg trygge – at de vet at vi kan gå halvannen tur bare på drivstoff. Så det er mye å tenke på i forhold til teknologiutviklingen.

Del artikkelen i Sosial medier

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this