Zachariasbryggen Bryggeriet.biz
KNUTEPUNKT: Fra Newcastle er det lett å komme seg videre til andre byer i England og Skottland. – Har du med egen bil, så er det en fin tur å kjøre nordover, sier Jan Berg, som selv har halvparten av sin familie i Edinburgh. (Foto: Magne Fonn Hafskor)

– Økonomien er snart på plass

Bergen Cruise Line ble opprettet i 2017, med formål å gjeninnføre englandsbåten fra Bergen. Det er snakk om en helt ny cruiseferge til 1,8 milliarder. Forrige uke fikk de nok en investor på plass, og mangler nå bare noen millioner før de kan gi megler klarsignal til å hente inn resten av pengene.

3. september 2008 gikk den siste passasjerfergen mellom Bergen og Newcastle. 128 års overfart, kun avbrutt av fem år under 2. verdenskrig, var over. Jan Berg er gründer av Bergen Cruise Line. Han har lenge gått med en drøm om å få denne ruten på plass igjen, og i forrige uke falt en viktig bit på plass.

– Jeg tenker på det at vi vestlendinger, som har hatt så mye med England å gjøre – at det nesten er en skam at det ikke lenger går en båt over.

Prislappen på cruisefergen han har vært med i planleggingen av er per i dag 1,8 milliarder. Verftet som får oppdraget med å bygge båten vil stå for finansieringen, men kravet er at Bergen Cruise Line skal stå inne for 20 prosent (360 millioner).

– Vi er på god vei til å skaffe den første grunnkapitalen som skal til for å gå over i neste fase. Vi har også 4-5 nye investorer som viser stor interesse til å delta på veien videre. Likeså er det plass til flere, så vi oppfordrer gjerne interessenter til å ta kontakt, forteller Berg.

SEILINGSKLAR I 2026

Mer informasjon: bergencruiseline.no

Fosen Yard er medaksjonær og ansvarlig for skipsdesignet, og leverer denne uken en revidert skipsspesifikasjon for å få prisen ned.

– Det er ganske mange millioner å spare ved å bygge skipet utenfor Europa, sier Jan Berg, og legger til at det også kan bli aktuelt med andre innsparinger.
– Vi hadde opprinnelig sett for oss en båt med plass til 2800 passasjerer, men nå har vi blitt enige om at vi kan klare oss med 2000.

I tillegg er det snakk om å redusere noe på de utvendige målene. Lengden på båten reduseres fra 210 meter til 190, mens bredden går ned fra 34 til 32 meter.

– Da må vi modifisere bildekket for antall trailere. Vi har veldig gode analyser/rapporter på frakt, og da er det viktig å ivareta mest mulig av de tingene der. Arkwright Oslo (ledelseskonsulentfirma som tilbyr strategiske rådgivningstjenester, journ. komm.) har gjort en grundig jobb der.

– Hvordan ser det ut i horisonten? Når begynner byggingen av båten, og når vil den stå ferdig?
– Byggetiden er tre år. Planen er at pengene skal være på plass i løpet av høsten. Vi vil da innhente anbud fra fire verft, og kan sette i gang etter nyttår. Byggetiden er tre år.

– Så da blir den sjøsatt i 2026?
– Ja, 17. mai 2026 kommer den inn fjorden her, og da skal vi på jomfrutur. De som har vært involvert er invitert, men de må ta med seg egne jomfruer, smiler han.

Det gjelder begge kjønn?
– Det må det. Altså, her er det full likestilling. Alle er velkommen ombord.

– Det kan være høy sjøgang over Nordsjøen. Hvordan vil dere møte det?
– Kravet er at båten må ha en minimumslengde på 165 meter, slik at den kan ta tre bølgelengder. Som sagt blir vår båt 190 meter lang. I tillegg skal den ha det siste nye av automatiske stabilisatorer. I åtte meter høye bølger vil disse redusere bevegelsene på båten med 90 prosent.

SPARER 20 TRANSPORTTIMER 

Mer informasjon: bergencruiseline.no

Båten er tegnet med teaterscener over to etasjer og et internasjonalt kasino. I tillegg skal den ha et rikelig utvalg med ulike restauranttilbud, fasiliteter for kurs og konferanse, butikker, Sky Lounge og spa-avdeling.

– Vi har allerede en investor som spytter inn nærmere 30 millioner kroner for å drifte selve kasinoet, opplyser Berg.

Transport av fersk fisk blir en viktig del av inntektsgrunnlaget. Sammenlignet med dagens muligheter vil det kunne spares inn 20 timer med reisetid fra Bergen til fisken kommer på markedet i England.

20 timer er også tiden båten er i rom sjø mellom Bergen og ankomsthavnen i Newcastle. Det betyr at den kan legge ut fra Bergen kl. 18.00 den ene dagen, og være fremme kl. 14.00 neste dag. I vintersesongen (fra oktober til mars) vil de legge inn et stopp i Stavanger, slik at flest mulig vestlendinger kan få glede av tilbudet.

– Hvor lenge har du jobbet med dette prosjektet?
– Jeg og min partner Frithjof Hustig har jobbet med det tekniske i fem år. Lars Patterson og Jan Petter Eilertsen har vært med på å utforme den finansielle biten og fasiliteter/infrastruktur om bord – hva som er viktig. Jan Petter har en gedigen internasjonal erfaring innen hospitality, samt drift av cruiseferger.

– Og byggingen skulle opprinnelig starte i 2020?
– Ja, altså, vi hadde jo håpet at vi skulle få den ferdig, men det rakk vi ikke på grunn av pandemien. Men nå har vi fullt trykk på det. Under pandemien var jeg her bare to dager i uken, men nå er jeg på kontoret hver dag.

GRØNN CRUISEFERGE: Båten skal gå på flytende naturgass, men bytter over til elektrisk drift når den nærmer seg land. – Batteripakken er på 13 500 kWh, så vi kan gå utslippsfri helt fra Marsteinen og inn til Bergen – og ut igjen, sier Jan Berg. (Illustrasjon: Bergen Cruise Line)

«VERDENS GRØNNESTE CRUISEFERGE»

– Du har tidligere fortalt meg at det skal bli «verdens grønneste cruiseferge». Gjelder det fortsatt?
– Absolutt, det har hele tiden vært et viktig poeng for oss. Båten skal gå på LNG (naturgass som er gjort flytende ved hjelp av nedkjøling, journ. komm.), som er det grønneste du kan få i dag. Når den nærmer seg land, skal den gå over på elektrisk. Batteripakken er på 13 500 kWh, så vi kan gå utslippsfri helt fra Marsteinen og inn til Bergen – og ut igjen.

– Båten skal gå på LNG, som er det grønneste du kan få i dag. Når den nærmer seg land, skal den gå over på elektrisk.

– Er dette systemer som du har vært med og utviklet?
– Ja, både navigasjonssystemet, automasjonssystemene, målesystemene og graderingen på båten med tanke på sikkerhet.

– Dersom hjelpemotorer eller hovedmaskineri faller ut, kan vi kjøre båten i seks timer kun på batteri – så det vil aldri kunne skje en tilsvarende ulykke som den med Viking Sky i Hustadvika.

Han refererer her til våren 2019, da cruiseskipet Viking Sky fikk motorproblemer underveis fra Tromsø mot Stavanger. 479 av passasjerene ble hentet ved hjelp av helikoptre før skipet gikk inn til Molde med de resterende av de i alt 915 passasjerene.

– Du er prosjektets hovedaksjonær og «motor». Samtidig er du godt over vanlig pensjonsalder. Hvorfor gjør du dette?
– Nei, det er vel litt på grunn av de relasjonene vi i Bergen alltid har hatt med England. På 1600-tallet var det titalls anløp på Vestlandet med skotske båter som kom over med korn og returnerte med tømmer.

LA OPP ETTER 118 ÅR

Englandsbåtens historie begynte 31. mai 1890, da Det Bergenske Dampskibsselskab sitt skip DS «Mercur» gikk ut fra Bergen klokken 21.00. Tre rederier var med fra starten, men fra 1921 var det Bergenske som drev ruten mellom Bergen og Newcastle.

Etter avbruddet i krigsårene kom ruten tilbake i drift. I 1984 ble Det Bergenske Dampskibsselskab kjøpt opp av Sandefjord-selskapet Kosmos AS, stykket opp og videresolgt. Englandsruten fortsatte da med andre skip og aktører, frem til det danske rederiet DFDS Seaways satte punktum 1. september 2008 etter knappe to års drift.

Skipet de hadde brukt, MS «Queen of Scandinavia», går i dag i rutetrafikk i Middelhavet under navnet MS Moby Dada. Den er klassifisert som «bilferge», med en lengde på 166 meter og plass til 1676 passasjerer og 350 personbiler.

– Jeg tenker på det at vi vestlendinger, som har hatt så mye med England å gjøre – at det nesten er en skam at det ikke lenger går en båt over, sier Berg.

– Lynnet her vest er vel også mer i slekt med det skotske enn det østlandske?
– Ja, både Skottland og England. Reiser du over til Newcastle, har du tog som går på noen timer til Liverpool og Manchester. Tanken vår er også å utvikle landpakker – med Newcastle-London tur/retur. Hvis du reiser bort en fredag, kan du da ta toget til London og være der i to dager, og så tilbake igjen samme veien.

– Har du tenkt på navn på båten?
– Det får vi ta når båten er klar. Jeg kunne tenke meg å arrangere en navnekonkurranse, der vinneren får et pengebeløp og gratisbillett til jomfruturen.

Kilder: Kulturhistorisk leksikon (Fylkesarkivet) og Wikipedia

ANNONSE:
Peisbord 800×300

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this