PLASTFINGER TIL OSTEPOP OG PLASTKORK TIL BARNETANNKREM: Det forundrer meg at store selskaper kan bestille unødvendige plastduppedingser, når de tydelig har sagt at bærekraft står høyt på agendaen hos dem. (Foto: Mette Nygård Havre)

Design uten tanke på miljø

PÅ BORDET: Vi oversvømmes av unyttige plastprodukter som ostepopfingre (ja, du leste rett), ekstra tannkremkorker i plast og kamuflasjeposer i papir til godteri. Produkter som skaper mer avfall og er totalt unyttige. Hvilken verden er det egentlig vi lever i?

Tekst og foto: Mette Nygård Havre

Vi er godt inne i det nye året. Et år der jeg tenker at vi virkelig skal ta bærekraftige valg. Hvorfor produseres det da så mye unyttig?

Jeg kan ikke skjønne at produktdesignere og innkjøpere i store selskaper kan produsere mengder med unødvendige og lite miljøvennlige produkter. Burde de ikke heller prøve å gjøre sitt for at vi skal omringe oss med miljøvennlige produkter?

Jeg forventer at selskap med en tydelig bærekraftsstrategi klarer å unngå å produsere «ræl» uten at vi forbrukere hele tiden må si ifra.

Jeg er ikke ute etter å ta designbransjen, men jeg ønsker å gjøre oppmerksom på hvilken viktig rolle designerne har. Når man får i oppdrag å utvikle en plastfinger som man kan spise ostepop med eller lage en ekstra plastkork til tannkremen som barna vil synes det er artig å bruke, da lurer jeg på om ingen stiller spørsmål ved produktet?

Det forundrer meg også at store selskaper som Orkla kan bestille unødvendige plastduppedingser, når de tydelig har sagt at bærekraft står høyt på agendaen hos dem. Det er Orkla Home & Personal Care som er avsender av den ekstra plastkorken til barnetannkrem.

Hva er det som gjør at de plutselig stiller store «sjokkselgere» i dagligvarebutikkene, fyller dem opp med unødig plast og vil ha barna til å velge deres tannkrem med denne ekstra korken de kan skru på? Barna, som er fremtiden, og som heldigvis er mye mer miljøbevisste enn det virker som produsentene er.

Jeg har selv to barn på 10 og 13 år. De har aldri hatt bruk for en egen kork på tannkremen for å pusse tennene. De fnyste da de så denne. Selv 10-åringen så fort at dette er unødvendig plastbruk. Noe sånt vil han ikke bruke.

Jeg la ut bilder av både ostepop sine plastfingre og plastkorkene til barnetannkremen på Instagram-kontoen @spisoppmaten. Bildene skapte stor debatt. Rema 1000 kom på banen og fjernet plastfingeren til ostepop fra sine butikker. Fordi vi forbrukere sa at dette er et produkt vi ikke vil ha. Orkla kom også på banen og sa at de ikke skulle produsere og selge unødig plast som den ekstra barnekorken til tannkrem.

Men hvorfor må vi forbrukere si ifra for at dette ikke skal komme på markedet? Jeg forventer at selskap med en tydelig bærekraftsstrategi klarer å unngå å produsere «ræl» uten at vi forbrukere hele tiden må si ifra.

Etter at jeg la ut bilder av en del unyttige produkter på @spisoppmaten strømmet det inn flere bilder i samme kategori. Det fine var at mange butikkansatte sendte bilder. De reagerte på hva som deles ut i butikkene deres. Som Minde sjokolade sin nye kamuflasjepose til risbrød. Det er en ekstra pose i papir som du tar utenpå plastposen med risbrødene. Ja, for du vil vel ikke dele dem med noen?

Derfor har Minde sjokolade laget en kamuflasjepose i papir som, med deres egne ord, ikke er så fristende som plastposen som er rundt risbrødene. Dermed kan du ta en ekstra pose utenpå risbrødposen og kanskje få ha hele for deg selv. Det er vel ikke så rart at jeg spør: Hva er det for en verden vi lever i?

Produsentene vet kanskje ikke at hver og en i Norge i snitt kaster 430 kg med avfall i året. Hvis alle i verden skulle forbruke som oss nordmenn så trenger vi flere jordkloder å leve på. Skal vi nå FN sine bærekraftsmål innen 2030 må vi ta tak nå. Da må folk tørre å bruke sin stemme – også de som designer og produserer ulike produkter.

Dersom designerne ikke er på lag med miljøet, vil vi aldri få til en positiv endring. Vi som forbrukere skal fortsette å bruke vår stemme, men jammen skal det bli godt når vi er flere på samme lag – miljølaget.

ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this