Sunt Rett Hjem
BRYTNINGSTID: – Vi er i en brytningstid, og streaming har knapt vart i 10 år; når det gjelder hvilke muligheter som ligger der, ser vi bare toppen av isfjellet. Jeg er positiv, og tror det blir bra, sier Calle Hamre, som er aktuell både med soloprosjekt og Butterfly Garden-comeback.

Butterfly-comeback og soloprosjekt

Soloprosjekt, Butterfly Garden-comeback og fortsatt samarbeid med Viggo Krüger og William Hut – sommeren og høsten blir travel for Calle Hamre.

Singlen «Timing Circles» kom 20. mai, og er en forsmak på soloplaten «…but my love goes to eleven», som slippes på Apollon Records til høsten.

– Butterfly Garden spilte masse i Norge, Danmark og Sverige. Det var ikke lukrativt, men den bandfølelsen – bandet mot resten av verden – var unik og lærerik.

Samtidig går Butterfly Garden i studio denne sommeren, nærmere bestemt i studioet til Even Johansen (også kalt Magnet, og tidligere gitarist i Chocolate Overdose). Butterfly starter innspillingen av oppfølgeren til «For you» (1996), som skal hete «And everybody else».

Calle Hamre har dessuten gående et samarbeid med Viggo Krüger (Pogo Pops) og William Hut (Poor Rich Ones), og trioen gjorde en rekke spillejobber i Lofoten i fjor. Denne sommeren blir det konserter på steder som Evanger, Stord og Vaksdal i tillegg til en spillejobb i Spania.

Sirkler inn hjertet

Nå er det soloplaten som gjelder, og singlen «Timing Circles».

– Teksten handler om de rundene man tar for å nå inn i hjertet til noen. Hovedpersonen løper her i overført betydning, og det er den fysiske anstrengelsen som reflekterer det psykiske spillet i kampen om å oppnå den ultimate kjærligheten. Musikalsk er verset i moll, med overgang til dur i refrenget som antyder et håp, men også anstrengelse og fortvilelse. Og kanskje mest desperasjon, forteller Hamre.

– Hvordan jobber du? Tekst eller musikk først?

– Jeg skriver så og si alltid musikk først, selv om jeg på enkelte oppdrag har fått tekst, og skrevet melodi etterpå. Musikken skaper stemningen, og ut i fra det kommer det tekstlinjer. Men jeg noterer mange tekstlige «hooks» hele tiden i en bok, eller på telefonen. Mange låter kommer til meg når jeg går alene på fjellet, eller sitter på do på en uteplass, er i et familieselskap, befinner meg på i en gang påGriegakademiet – overalt, i grunnen.

– Alltid inspirert?

– Låtskrivermuskelen er konstant spent.

– Jeg er ikke sånn rødvinsfyr som må være i en bestemt stemningen. Låtskrivermuskelen er konstant spent. Jeg synger inn ideer, og innimellom sorterer jeg materiale; noe til mitt soloalbum og noe til Butterfly Garden, eller andre jeg jobber med som trenger en låt. Jeg er veldig nøye på hva som passer hvor og til hvem.

Salig blanding på Spotify

– Hvordan har bransjen endret seg de siste årene?

– Streaming har tatt av, men LP- og CD-formatet har jo komt seg, og det liker jeg. Spotify blir som sånn lunsjbuffet der du kan ta alt på tallerkenen og du bokstavelig talt ikke ender opp med verken fugl eller fisk, men en salig blanding; det er jo deilig det også.

Hamre forteller at han liker å fordype seg i artister, se på cover, lese cover, finne ut mer om bandets bakgrunn.

– Spotify blir som sånn lunsjbuffet der du kan ta alt på tallerkenen, og du bokstavelig talt ikke ender opp med verken fugl eller fisk, men en salig blanding.

– Jeg  tror at den opplevelsen av at «nå kom den nye platen til det og det bandet» har forsvunnet. Men musikken lever jo som aldri før, og folk konsumerer masse. Vi er i en brytningstid og streaming har knapt vart i 10 år; når det gjelder hvilke muligheter som ligger der, ser vi bare toppen av isfjellet. Jeg er positiv, og tror det blir bra.

– Hvordan er det med spillejobber?

– Butterfly Garden spilte masse i Norge, Danmark og Sverige. Det er ikke lukrativt, men den bandfølelsen – bandet mot resten av verden – var unik og lærerik, og veldig samlende og identitetsskapende. Dette preget oss og ga oss erfaringer som man kan ta med seg videre som liveartist, sier Hamre.

Han møter en del yngre studenter ved Griegakademiet, og opplever at de liker den samme musikken som ham.

– Det er positivt. Unge i dag vil også spille og få den samlende bandfølelsen som det skaper. Når det gjelder å lytte, liker jeg å høre musikk når jeg er alene i bilen. Jeg har kjørt mange mil med den siste til Thåström på anlegget. Nydelig.

Liker ikke managerbegrepet

– Kan du leve av musikken her i Bergen?

– Jeg er musiker i diverse konstellasjoner, men nå prioriterer jeg mitt eget album, Butterfly Garden og dessuten en ung låtskriver og gudbenådet gitarist og sanger på 17 år ved navn Simen Walle. Merk dere navnet, sier Calle.

Han begynner på en bachelor i musikkterapi til høsten. Dette har gitt ham en enorm appetitt på musikk igjen.

– Gjennom musikken har jeg en stor og voksende konto av opplevelser og gode minner. Gjennom samarbeidet med William Hut og Viggo Krüger får jeg enda flere opplevelser; Lofoten og Belgia i fjor, Voss, Stord og Evanger i sommer.

Han jobber også for Bergen kulturskole som aspirerende musikkterapeut, og har privatelever i bass, gitar, vokal og låtskriving. Ellers har han vært vikar for Kirkens Bymisjon på Kafe Magdalena, og har også vært frivillig på kulturarrangementer der.

– Det finnes nok døgnfluer i denne bransjen. 

– Der møter jeg mange forskjellige og spennende mennesker uten filter. Det liker jeg godt. Kirkens Bymisjon er de jeg har valgt å støtte, fordi jeg ser de jobber der det trengs, sier Hamre.

Musikeren jobber med unge artister, men forteller at han ikke liker managerbegrepet.
– Nei, jeg er mer en som spiller ball med artistene. Jeg prøver å se helheten i mennesket bak musikken, og er ikke en kynisk bakmann som skal tjene kjappe penger. Min filosofi er at dersom du lar unge musikere modne, så kan de få en lang karriere. Det finnes nok døgnfluer i denne bransjen. 

FAKTA

  • Calle Hamre startet sin karriere som trommeslager i bandet Jem Jem Due, som laget EPen «Best i verden».
  • Senere dannet han bandet Butterfly Garden, som ga ut «So it goes» og «For you» på Rec90.
  • I denne perioden traff han Lasse Myrvold (The Aller Værste, The Beste, Goebbels a go go), og sammen dannet de bandet Kong Klang med Rodrigo Lopez (Butterfly Garden, Bobby Hughes Experience) og Bjørn Ivar Tysse (The Rub, Pompel & the Pilts, Chocolate Overdose) og utga platen kong Klang.
  • Hamre og Myrvold laget dessuten musikk til filmene «Junkies» og «Velkommen hjem» regissert av Trond Kvist.
  • Da Havnelageret Studio ble etablert med Daniel Birkeland, produserte Calle Hamre for band og artister som StMorrits, Ida Maria, Nathalie Nordnes, Gest og platen «Dans til musikken», en hyllest til Myrvold som gikk bort 3. september 2006.
  • Hamre har også rukket å gi ut to plater med Daniel Birkeland i prosjektet The Owens, men i det siste har han konsentrert seg om soloprosjektet.
  • Singelen «Why do they call it dying» ble sluppet i 2014.
  • Nå er han ute med med singelen «Timing Circles», og han har med seg Daniel Birkeland (gitar), Morten Skage (bass og Tor Bjarne Bjelland (trommer).
Ove Landro
Redaktør Bergensmagasinet AS | Helgesensgate 17 | 5038 Bergen | Norge
ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this