Horisontale Dager
VUGGESTUE FOR UNGE TALENTER: – For oss er det viktig å vise tillit til unge folk, sier Petter Trobe, her sammen med noen av medarbeiderne. Bakerst fra venstre: Karoline Holm, Mathias Birkeland, Bendikt Myklebust, Øyvind Engevik, Marcus Skjærstad, Benjamin Lauritsen, Tom Riise, Madeleine Granberg. Foran fra venstre: Henning Tvedten, Kent Løset, Martin Lavik Nygaard og Petter Trobe.

Bergensk teknologi i Kina

Bergensselskapet Myreze leverer TV-teknologi til 1,3 milliarder kinesere.

Høyt oppe i Media City Bergen holder Myreze til, teknologiselskapet som spesialiserer seg på 3D og sanntidsgrafikk i TV-produksjoner. I Norge har de levert grafikk til en rekke aktører, og var blant annet aktuelle med det virtuelle gameshowet Lost in Time på TV Norge. Myreze leverer også teknologi til store TV-selskaper i utlandet.

Nylig landet selskapet en avtale med CCTV, statskanalen i Kina. Det betyr at opp mot 1,3 milliarder kinesere ble eksponert for bergensk TV-teknologi under sendingene fra fotball-VM. De store prosjektene gir resultater. Nylig var selskapet en av hovedattraksjonene på messen National Association of Broadcasters i Las Vegas.

– Vi hadde som mål å bli verdensledende innen sanntidsgrafikk i løpet av fem år, og vi har fått nok bekreftelse på at vi har nådd målet – som vi i utgangspunktet trodde var ganske ambisiøst. Vi har fått det kvalitetsstempelet vi ønsket innen den lille nisjen vi befinner oss i, og det betyr mye når vi søker nye kunder, forteller daglig leder Petter Trobe (26).

Fotball-VM

De ansatte på Myreze er en blanding av såkalte CG-artister (computer graphics), animatører, designere og konseptutviklere. De er over 20 ansatte, og har nylig startet opp et Oslo-kontor.

For CCTV, statskanalen i Kina, laget Myreze en rekke virtuelle russiske byer i forbindelse med fotball-VM, i tillegg til en virtuell fotballstadion programlederen beveget seg inn og ut av under sendingene. Alt av grafikken lages i Bergen.

SAMLING I HUSKENE: Ettersom Myreze-gjengen leker seg med ny teknologi, har de også fokus på å ha lekne kontorer. Fra venstre: Madeleine Granberg, Kent Løset, Martin Lavik Nygaard og Henning Tvedten.

– Vi sendte to personer herfra til Kina, som jobbet med å implementere og ferdigstille grafikken. Kommunikasjon og filutveksling med Kina kan jo til tider være ganske problematisk, ettersom de stenger for det meste av utenlandske tjenester som Google og Facebook, men det lærer vi mye av.

I fjor omsatte Myreze for 12,4 millioner kroner, og gikk to millioner i overskudd.

– Vi sprenger grenser hele tiden, så med det samme vi får økonomisk rom, investerer vi det videre.

Nærhet til bransjen

Økonomien har blant annet gjort at de kunne flytte inn i Media City Bergen. Her er store mediehus som NRK og TV 2 samlet med andre aktører, alle tilknyttet medie- og teknologibransjen.

– Å være en del av MCB gir oss en ekstra nærhet til bransjen. Man hadde en teori om at samlokalisering ville føre til synergi og nye samarbeid, og det har fungert i praksis. Jeg tror det å være en del av medieklyngen gir en ekstra stolthet til alle ansatte. Man kommer inn i et kreativt miljø og møter folk i kantinen som lager kule ting hver eneste dag. TV 2 og NRK har alltid vært ganske frempå, også i verdenssammenheng. Vizrt er verdensledende på sitt felt, og har kunder over hele verden. Vi angrer ikke et sekund.

Ettersom gjengen i Myreze leker seg med ny teknologi, har de også fokus på å ha lekne kontorer.

– De andre selskapene på Media City Bergen har det veldig fint, men det samme interiøret går ofte igjen. Vi har hatt fokus på å skille oss litt ut. Vi har blant annet installert husker, og har en vegg dekket av mose. På et av rommene sitter ingenting fast i gulvet; det er rett og slett et svevende rom. Vi er opptatt av å ha det gøy på jobb, og jeg tror vi har en unik kultur.

Henter unge talenter

Satsing på unge talenter har vært viktig i Myreze. Enkelte får sjansen til og med før de har fullført vanlig skolegang.

– Har man ekte lidenskap, lærer man seg de tingene man trenger for å levere.

– Benjamin er et stjerneeksempel. Han kom til oss som 15-åring, og har nå jobbet hos oss i fire år. Han har bidratt til design som er vist til millioner, og har stor lidenskap til faget, sier han.

– For oss er det viktig å vise tillit til unge folk. Noen har mastergrad, andre har null erfaring. Har man ekte lidenskap, lærer man seg de tingene man trenger for å levere.

Trobe ble selv rekruttert ung. Da han studerte HR og ledelse i Oslo, var han ansvarlig for å arrangere karriereuke og skaffe foredragsholdere. En av dem han hyret inn, var Bjørn Myreze, som på det tidspunktet hadde planer om å starte eget selskap.

– Han inviterte meg raskt over til Bergen, men jeg sa jeg måtte bli ferdig med skolen først. Da jeg var ferdig bestilte jeg flybillett med det samme, og banket på døren. Da hadde han glemt at han hadde invitert meg, ler Trobe.

– Han turte å legge ansvar over på meg fra starten, og jeg har hatt en ekstremt bratt læringskurve. I starten var jeg nok flink men naiv, og jeg trodde jeg kunne mer enn jeg kunne. Så lenge man er flink til å identifisere hvilke utfordringer man har og hvilken kompetanse man trenger å tilegne seg, går det som regel bra.

Den store innsatsen har gitt resultater. Trobe ble nylig plassert blant topp 100 i Assesits årlige kåring over Norges beste unge ledere.

Håper på flere kvinner

Som daglig leder er Trobe ansvarlig for det administrative. Han er opptatt av å fremheve kvaliteten blant de mange ansatte som faktisk lager grafikken. Myreze er, som de fleste teknologiselskaper, mannsdominert, men med viktige unntak.

– Karoline er et geni innen 3D og spilldesign. Hun er ekstremt dyktig, og det er veldig gøy at hun har gått en annen retning enn det mange andre kvinner velger å gjøre. Jeg håper flere kvinner søker seg inn til denne bransjen.

Myreze har nylig signert sin første børsnoterte kunde, Aker BP. Også VGTV er ny kunde. Og selskapet fortsetter å være et kjent navn i utlandet.

– Det gjør meg stolt når vi lander en stor avtale i Kina, som normalt sett ikke ønsker å handle fra Vesten, og når vi leverer grafikk til Dubais frokost-TV-sending med 230 millioner seere. Men paradoksalt nok føles det nesten like godt å lage noe for TV 2 eller NRK. Det er jo noe både vi – og de vi kjenner – får sett, og det er hakket mer håndfast, smiler Trobe.

ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this