turistbuss kopi scaled
MILJØØDELEGGENDE TURISME: Å slippe av en busslast og hente den igjen ved Fløibanen er umoderne og trafikkforurensing av verste klasse. (Foto: Trond Tystad)

Bergen høvles ned av turismen

Del artikkelen i Sosial medier

LEDEREN: Bergen er et attraktivt sentrum med høyt turisttrykk. Det er ingen årsak til at vi skal legge oss flate og la deler av turistindustrien trampe oss ned.

logobilde Trond Tystad 1
«Dersom en må slippe folk av lengre fra for eksempel Fløibanen, så er det mye større sannsynlighet for at stimen med turister løser seg litt opp.»

Se til Italia, Bergen. Se til Italia. Italia er et av de landende som tidligst ble en turistdestinasjon. Samtidig fremstår landet med sin egen sjarm og identitet. Det er ikke høvlet ned av turismen, slik som vi ser i Bergen.

Dette går på mattradisjon, måten man er på stranden og hvordan man ter seg på ulike serveringssteder. Dette har i tiår gått videre med at gamlebyene er beskyttet mot tungtrafikk fra turistene.

I Siena er hele den sentrale høyden blitt begrenset trafikksone. Turister må da i prinsippet parkere på de nedre parkeringsplassene, samt at en kan kjøre en sentral vei opp til byens bussholdeplass. Alle de trange historiske gatene er forbeholdt lokale, varetransport og/eller bare gående. På samme vis er store deler av området innenfor bymuren i Firenze skjermet.

Og turistene finner disse byene. Turistene tar seg rundt. Og de behøver ikke å arrivere verken Duomo i Firenze eller Piazza del Campo i Siena med sin egen buss. Men Byrådet i Bergen sier at de må tillate turistbusser, stopp og oppstilling av disse bare noen meter fra Fløibanen. Det betyr at byens viktigste historiske gate, Øvregaten, blir et kaos av en bussmanøvreringsgate i enda et år.

Byrådet er opptatt av totalantall cruiseskip og de er opptatt av totalantall turister. Men organiseringen gir de åpenbart totalt blaffen i. De hevder at turbusser må få stoppe helt ved Fløibanen som et krav fra næringen. Dette er usant.

Den største cruiseaktøren bruker lite eller ingen store busser mot trange sentrumsgater. Der har de egne minibusser på elektrisk drift. Andre turistbedrifter forteller folk hvordan de kan gå fra overnatting til severdigheter.

Byrådet må kunne peke ut langt mer perifere sentrumsstopp for turbusser. Så får apostlenes hester, ordinære busser i rute, taxier og miljøriktige minibusser gjøre resten.

Vi kan trygt slå fast at det kun er noen aktører i deler av en næring som krever den store bussen inn i kjernen. Og enten folk kommer inn til byen i den bussen eller de kommer fra en cruisekai, så kan vi si nei med god samvittighet. Bergen er et attraktivt sentrum med høyt turisttrykk. Det er ingen årsak til at vi skal legge oss flate og la deler av turistindustrien trampe oss ned.

Byrådet må kunne peke ut langt mer perifere sentrumsstopp for turbusser. Så får apostlenes hester, ordinære busser i rute, taxier og miljøriktige minibusser gjøre resten.

Turistforurensing handler også om manglende spredning. Dersom en må slippe folk av lengre fra for eksempel Fløibanen, så er det mye større sannsynlighet for at stimen med turister løser seg litt opp. Kanskje noen får øye på Byparken og Kode og bruker tilmålt tid der.

Det er i hvert fall usjarmerende å velte 50 passasjerer ut på gaten bakerst i en timelang kø til Fløibanen. Tillater en – ja direkte oppfordrer til – at store busser skal stoppe midt i gamlebyen, ja da legger man opp til de store usjarmerende turistflokkene som kommunens ønske. De som styres som flokk, og handler lite.

Enhver jeger vet at jo lengre fra målet salven fyres av, jo mer spredd blir haglene. Ja, plutselig kan en turist befinne seg med en kaffe og en nyinnkjøpt bok i bokkafe, i stedet for i køen på en av de overopphetete turistfellene.

Gammeldags miljøødeleggende turisme bringer turisten til ground zero i samlet flokk i en stor blikkboks. Moderne turisme velger derimot droppunkt som stimulerer til normal menneskelig atferd og en turisme som mer assimileres i vårt hverdagsliv i sentrum. Der enkeltturister også kan slå av en prat med en lokal, heller enn å driftes som turistkveg inn og ut av kvegtransporten.

Byrådet i Bergen hevder seg en moderne miljømessig tilnærming. Å fortelle turistaktørene at det beste stedet å slippe av en busslast og hente den igjen er ved Fløibanen er umoderne og trafikkforurensing av verste klasse.

Ingen som sitter inne i bussene synes at det er vakkert med de andre sine busser midt i gamlebyen. Ingen selskap synes at de andre sine busser forskjønner byen. De benytter seg bare av anledningen til å ha det lettvint fordi flosklene om miljø settes høyere enn faktisk å gjøre noe.

Her har Byrådet all mulighet til å snu og peke på at store busser må lande langt utenom vårt eldste historiske sentrum. Som en predikant engang sa det: En må ikke bare si halleluja, en må gjøre det også. Slik er det også med Byrådet og miljøriktig turisme.

Del artikkelen i Sosial medier

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this