Bilsak1 Knut Johan Andvik
FREMTIDEN ER ELEKTRISK: – Vi ser en kraftig dreining over på ny teknologi, enten det gjelder hybrid, plug-in hybrid eller rene el-biler, sier salgs- og markedsdirektør i Bertel O. Steen, Knut-Johan Andvik. Peugeot bytter i år ut flerbruksbiler med SUV-er, og bak Andvik ser vi 3008. (Foto: Ove Landro)

– BERGEN ER ELBIL-HOVEDSTADEN

Del artikkelen i Sosial medier

– Veksten i Bergen og Oslo skyldes hovedsakelig miljøprofilerte biler, og det er en utvikling som har akselerert, sier markedssjef næring i Bertel O. Steen Bergen, Knut-Johan Andvik.

Tekst: Morten Abrahamsen og Ove Landro

2016 var det beste året for nybilsalg i Norge på 30 år, og det tredje beste i historien.
– Det var et fantastisk godt bilår i Norge, og det kan vi også bekrefte i Bergen, sier Knut-Johan Andvik.

– 2016 var fantastisk, og nå gir folk gass.

– Det som er spesielt er at vi i Bergen og Oslo ser en ekstra dreining i salget, der veksten hovedsakelig er på miljøprofilerte biler, og det er en utvikling som har akselerert.

Bergen er fremdeles elbil-hovedstaden, og troner øverst på markedsandels-statistikken, marginalt foran Oslo. Andvik forteller at denne utviklingen begynte allerede for to år siden, og blir i stor grad påvirket av de politiske signalene. Til syvende og sist er det prisen som avgjør.

– Nå får man større motor på plug-in hybrider eller el-bil til en billigere penge, subsidiert av avgiftssystemet. Da styres folks valg i stor grad av lommeboken.

NY TEKNOLOGI

Andvik understreker at det generelt var en avventende holdning ved inngangen til 2016, og at det har sammenheng med den generelle økonomiske usikkerheten i landet.

– En offshore-næring i omstilling påvirket beslutningsgrunnlaget både til bedrift- og privatkundene. Men så tok det seg kraftig opp etterhvert. 2016 var fantastisk, og nå gir folk gass. Vi ser en kraftig dreining over på ny teknologi, enten det gjelder hybrid, plug-in hybrid eller rene el-biler, sier Andvik.

– Behovet til kunden bør fremdeles telle tungt. Trenger du ikke å stå og stampe til sentrum hver dag, så finnes det også fantastisk fine og moderne bensin- og dieselalternativer med lave utslipps- og forbruksverdier.

Bertel O Steen Bergen AS hadde en omsetningsvekst på ca ti prosent fra 2015 til 2016, og leverte 2147 nye biler i 2016, i tillegg til 1168 brukte biler, slik at totalen kommer opp i 3315 fra Bertel O Steen tre avdelingene i Bergen. Ordrereserven på vei inn i 2017 lyder på 424 biler.

– Våre produsenter har stort fokus på miljøvennlige kjøretøy som treffer markedet meget bra. Vi tror derfor den gode utviklingen vil fortsette, sier Andvik.

I 2017 står ellers nyhetene i kø, med en rekke nye modeller som har stort salgspotensial. Her er en oversikt over noen av de modellene som kommer i løpet av året:

Bilsak2 Opel Ampera e
VIKTIGSTE NYHET: Elbilen Opel Ampera-e skal ha en rekkevidde på 50 mil og en startpris på 300.000. Det kan være starten på den virkelige elbilrevolusjonen, også i resten av verden.

SMÃ…BILER

Småbilmarkedet er ganske beskjedent i Norge, med en markedsandel på vel 10 prosent, samtidig vil det i år komme flere biler som kan finne mange kunder i Norge.

  • 41 Ã¥r etter at den første Fiesta-utgaven ble lansert, kommer den nÃ¥ i sin sjuende generasjon. Det er antatt at den kommer hit til sommeren. Den har blitt noe større enn utgaven den erstatter, og innvendig har den fÃ¥tt samme opprydning som andre nyere Ford-modeller.
  • Citroën starter Ã¥ret med Ã¥ rulle ut en helt ny C3. Den vil ha en svært lav startpris pÃ¥ 163.000 kroner.
  • Hyundai og Kia kommer med søsknene i10 og Picanto.
  • Nissan byr pÃ¥ en ny Micra.
  • Suzuki kommer med Ignis, en slags mini-SUV med hybrid drivlinje og en startpris pÃ¥ 199.900.

KOMPAKTBILER

Kompaktsegmentet står for omtrent en tredel av personbilmarkedet, med Volkswagen Golf som totalt dominerende.

  • Golfen kommer i en oppgradert utgave i løpet av vinteren.
  • PÃ¥ vÃ¥rparten kommer Honda med en ny Civic.
  • Kia lanserer en ny versjon av Rio og Hyundai i30.
  • PÃ¥ forsommeren kommer Opel Ampera-e. Dette er den første kompakte elbilen med solid rekkevidde, oppgitt til 50 mil, og startprisen er en hundrelapp under 300.000. – Vi vet vi fÃ¥r mange Ampera-e til Norge nÃ¥r den kommer, men vi vet ogsÃ¥ at det ikke blir mange nok, sier Bernt G. Jessen, administrerende direktør i Opel Norge.
  • Tesla Model 3 kommer kanskje innen Ã¥ret er omme.
Bilsak3 Skoda Kodiaq
NYTT TERRENG: Skoda har aldri tidligere vært ute med en SUV på størrelse med Kodiaq.

FAMILIEBILER

  • BMW ble det tredje største personbilmerket i Norge i 2016, og de starter 2017 med Ã¥ rulle ut sjuende generasjon av 5-serie. Prisene starter pÃ¥ snaut 500.000 kroner, og serien vil bli tilgjengelig med en rekke forskjellige motorer og drivlinjer. I mars kommer den ladbare hybriden, mens stasjonsvognen kommer i mai.
  • For første gang beveger Mercedes-Benz seg inn pÃ¥ markedet til Audi A6 Allroad, med E-klasse All-Terrain. Den har to centimeter høyere bakkeklaring enn dagens E-klasse. Standard air body control gir mulighet til Ã¥ justere bilens bakkeklaring pÃ¥ tre nivÃ¥er. De robuste detaljene er hentet fra merkets SUV-er. I første omgang kommer Mercedesen med en dieselmotor pÃ¥ 194 hestekrefter.
  • En av produsentene som har syslet med slike biler i lang tid, er Volvo. I fjor lanserte de V90, til vÃ¥ren kommer denne i Cross Country-utgave, som i likhet med A6 Allroad og E-klasse All-Terrain er en stasjonsvogn med SUV-ambisjoner. Den er ventet til Norge tidlig pÃ¥ vÃ¥ren.
  • Opels største bil, Insignia, kommer i en helt ny versjon pÃ¥ sensommeren. Den fÃ¥r en mer coupéaktig form enn dagens utgave. Stasjonsvognen kommer til høsten.
  • Renault holder fortsatt pÃ¥ med flerbruksbiler og lanserer en ny Grand Scenic mot slutten av vinteren, i tillegg kommer Megane som stasjonsvogn pÃ¥ samme tid.
Bilsak4 Mazda CX 5
BESTSELGER: Mazda CX-5 har solgt veldig godt i Norge. Den nye utgaven kommer til sommeren.

SUV-ER

SUV-er er det aller største personbilsegmentet i Norge. Ikke overraskende er det en rekke nye modeller på gang i 2017.

  • Audi Q5 kommer helt i starten av Ã¥ret. Den nye Q5’en har fÃ¥tt mer innvendig plass, mer teknikk og samtidig redusert vekt. – MÃ¥let er Ã¥ selge et firesifret antall Q5 i det norske markedet, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi i Norge.
  • CX-5 har vært Mazdas bestselgende modell i Norge siden den kom i 2012, og en ny utgave er ventet til sommeren.
  • Peugeot ruller i disse dager ut en ny 3008, som nÃ¥ har gÃ¥tt fra Ã¥ være en flerbruksbil til en SUV, det samme skjer med 5008 i 7-seterversjon nÃ¥r den kommer til vÃ¥ren.
  • Alfa Romeo Stelvio kommer pÃ¥ det norske markedet til sommeren og er produsentens første SUV. Den er basert pÃ¥ samme plattform som sedanen Giulia som ble lansert i fjor.
  • Opel er i en lanseringsraptus, og lover to nye SUV-er i løpet av 2017. Crossland X skal være noe større enn Mokka X, og Grandland X er litt større enn det igjen.
  • Skoda har store forventninger til Kodiaq, som blir deres første større SUV, i tillegg kommer det en helt ny Yeti mot slutten av Ã¥ret.
  • Den norske Renault-importøren kan bekrefte at de ogsÃ¥ melder seg pÃ¥ i den litt større SUV-klassen med Koleos i løpet av 2017.
  • Mini Countryman er ventet i sin andre generasjon, som nÃ¥ har vokst og skal nÃ¥ være 430 centimeter lang, mens Land Rover kommer med en langt større bil, Discovery, som deler plattform med Range Rover.

Del artikkelen i Sosial medier

Ove Landro
Redaktør Bergensmagasinet AS | Helgesensgate 17 | 5038 Bergen | Norge

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this