– Veksten i Bergen og Oslo skyldes hovedsakelig miljøprofilerte biler, og det er en utvikling som har akselerert, sier markedssjef næring i Bertel O. Steen Bergen, Knut-Johan Andvik.
Tekst: Morten Abrahamsen og Ove Landro
2016 var det beste året for nybilsalg i Norge på 30 år, og det tredje beste i historien.
– Det var et fantastisk godt bilår i Norge, og det kan vi også bekrefte i Bergen, sier Knut-Johan Andvik.
– 2016 var fantastisk, og nå gir folk gass.
– Det som er spesielt er at vi i Bergen og Oslo ser en ekstra dreining i salget, der veksten hovedsakelig er på miljøprofilerte biler, og det er en utvikling som har akselerert.
Bergen er fremdeles elbil-hovedstaden, og troner øverst på markedsandels-statistikken, marginalt foran Oslo. Andvik forteller at denne utviklingen begynte allerede for to år siden, og blir i stor grad påvirket av de politiske signalene. Til syvende og sist er det prisen som avgjør.
– Nå får man større motor på plug-in hybrider eller el-bil til en billigere penge, subsidiert av avgiftssystemet. Da styres folks valg i stor grad av lommeboken.
NY TEKNOLOGI
Andvik understreker at det generelt var en avventende holdning ved inngangen til 2016, og at det har sammenheng med den generelle økonomiske usikkerheten i landet.
– En offshore-næring i omstilling påvirket beslutningsgrunnlaget både til bedrift- og privatkundene. Men så tok det seg kraftig opp etterhvert. 2016 var fantastisk, og nå gir folk gass. Vi ser en kraftig dreining over på ny teknologi, enten det gjelder hybrid, plug-in hybrid eller rene el-biler, sier Andvik.
– Behovet til kunden bør fremdeles telle tungt. Trenger du ikke å stå og stampe til sentrum hver dag, så finnes det også fantastisk fine og moderne bensin- og dieselalternativer med lave utslipps- og forbruksverdier.
Bertel O Steen Bergen AS hadde en omsetningsvekst på ca ti prosent fra 2015 til 2016, og leverte 2147 nye biler i 2016, i tillegg til 1168 brukte biler, slik at totalen kommer opp i 3315 fra Bertel O Steen tre avdelingene i Bergen. Ordrereserven på vei inn i 2017 lyder på 424 biler.
– Våre produsenter har stort fokus på miljøvennlige kjøretøy som treffer markedet meget bra. Vi tror derfor den gode utviklingen vil fortsette, sier Andvik.
I 2017 står ellers nyhetene i kø, med en rekke nye modeller som har stort salgspotensial. Her er en oversikt over noen av de modellene som kommer i løpet av året:
SMÅBILER
Småbilmarkedet er ganske beskjedent i Norge, med en markedsandel på vel 10 prosent, samtidig vil det i år komme flere biler som kan finne mange kunder i Norge.
- 41 år etter at den første Fiesta-utgaven ble lansert, kommer den nå i sin sjuende generasjon. Det er antatt at den kommer hit til sommeren. Den har blitt noe større enn utgaven den erstatter, og innvendig har den fått samme opprydning som andre nyere Ford-modeller.
- Citroën starter året med å rulle ut en helt ny C3. Den vil ha en svært lav startpris på 163.000 kroner.
- Hyundai og Kia kommer med søsknene i10 og Picanto.
- Nissan byr på en ny Micra.
- Suzuki kommer med Ignis, en slags mini-SUV med hybrid drivlinje og en startpris på 199.900.
KOMPAKTBILER
Kompaktsegmentet står for omtrent en tredel av personbilmarkedet, med Volkswagen Golf som totalt dominerende.
- Golfen kommer i en oppgradert utgave i løpet av vinteren.
- På vårparten kommer Honda med en ny Civic.
- Kia lanserer en ny versjon av Rio og Hyundai i30.
- På forsommeren kommer Opel Ampera-e. Dette er den første kompakte elbilen med solid rekkevidde, oppgitt til 50 mil, og startprisen er en hundrelapp under 300.000. – Vi vet vi får mange Ampera-e til Norge når den kommer, men vi vet også at det ikke blir mange nok, sier Bernt G. Jessen, administrerende direktør i Opel Norge.
- Tesla Model 3 kommer kanskje innen året er omme.
FAMILIEBILER
- BMW ble det tredje største personbilmerket i Norge i 2016, og de starter 2017 med å rulle ut sjuende generasjon av 5-serie. Prisene starter på snaut 500.000 kroner, og serien vil bli tilgjengelig med en rekke forskjellige motorer og drivlinjer. I mars kommer den ladbare hybriden, mens stasjonsvognen kommer i mai.
- For første gang beveger Mercedes-Benz seg inn på markedet til Audi A6 Allroad, med E-klasse All-Terrain. Den har to centimeter høyere bakkeklaring enn dagens E-klasse. Standard air body control gir mulighet til å justere bilens bakkeklaring på tre nivåer. De robuste detaljene er hentet fra merkets SUV-er. I første omgang kommer Mercedesen med en dieselmotor på 194 hestekrefter.
- En av produsentene som har syslet med slike biler i lang tid, er Volvo. I fjor lanserte de V90, til våren kommer denne i Cross Country-utgave, som i likhet med A6 Allroad og E-klasse All-Terrain er en stasjonsvogn med SUV-ambisjoner. Den er ventet til Norge tidlig på våren.
- Opels største bil, Insignia, kommer i en helt ny versjon på sensommeren. Den får en mer coupéaktig form enn dagens utgave. Stasjonsvognen kommer til høsten.
- Renault holder fortsatt på med flerbruksbiler og lanserer en ny Grand Scenic mot slutten av vinteren, i tillegg kommer Megane som stasjonsvogn på samme tid.
SUV-ER
SUV-er er det aller største personbilsegmentet i Norge. Ikke overraskende er det en rekke nye modeller på gang i 2017.
- Audi Q5 kommer helt i starten av året. Den nye Q5’en har fått mer innvendig plass, mer teknikk og samtidig redusert vekt. – Målet er å selge et firesifret antall Q5 i det norske markedet, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi i Norge.
- CX-5 har vært Mazdas bestselgende modell i Norge siden den kom i 2012, og en ny utgave er ventet til sommeren.
- Peugeot ruller i disse dager ut en ny 3008, som nå har gått fra å være en flerbruksbil til en SUV, det samme skjer med 5008 i 7-seterversjon når den kommer til våren.
- Alfa Romeo Stelvio kommer på det norske markedet til sommeren og er produsentens første SUV. Den er basert på samme plattform som sedanen Giulia som ble lansert i fjor.
- Opel er i en lanseringsraptus, og lover to nye SUV-er i løpet av 2017. Crossland X skal være noe større enn Mokka X, og Grandland X er litt større enn det igjen.
- Skoda har store forventninger til Kodiaq, som blir deres første større SUV, i tillegg kommer det en helt ny Yeti mot slutten av året.
- Den norske Renault-importøren kan bekrefte at de også melder seg på i den litt større SUV-klassen med Koleos i løpet av 2017.
- Mini Countryman er ventet i sin andre generasjon, som nå har vokst og skal nå være 430 centimeter lang, mens Land Rover kommer med en langt større bil, Discovery, som deler plattform med Range Rover.