Zachariasbryggen Bryggeriet.biz
KLIPPET SNOREN: – Dere skulle jo vært på plass i Bergen før dere etablerte dere i Oslo, men det er altså tilgitt, sa Runer Bakervik, før han erklærte NIO Bergen for åpnet. Til høre: Bawan Yaseen Omar, «space manager» for NIO Bergen. (Foto: Magne Fonn Hafskor)

Elbilen NIO på plass i Strandgaten

– At NIO har nå kommer til Bergen viser at Norge og nordmenn er helt i front når det gjelder grønn transport, sa ordfører Rune Bakervik da han klippet snoren til den kinesiske elbilprodusentens nye «bilspace» i Kløverhuset.

Ting tyder på at Strandgaten er i ferd med å seile opp som bilgaten i byen vår. Porsche Studio Bergen åpnet like før pandemien lammet både bilindustrien og resten av verden, og 15. september åpnet NIO Norge i Kløverhuset.

Ordfører Rune Bakervik trakk trådene over hundre år tilbake da han holdt åpningstalen for det nye salgshuset.

BERGENS FØRSTE BIL

– I 1908 – samme år som Sportsklubben Brannen ble stiftet, så det var et godt år – ble en tysk Windhoff-bil heist i land på Tollbodkaien, kunne han fortelle.

– Det var jo nettopp bilen og satsingen på buss som gjorde at vi senket trikken i Puddefjorden og at vi asfalterte oss ut til byens bydeler.

Vi fikk vite at denne bilen hadde både messinglyskastere, sidelykter og et stort firkantet stearinlys som lyste opp skiltet – med registreringsnummer 1 – for at alle skulle se at dette var den første bilen i Bergen. Siden den gangen har bilen fått stadig mer plass i folks liv, og ikke minst på måten vi utformer byen vår – og ordføreren fikk fremkalt litt latter da han minnet de fremmøtte på at vi bergensere har et både langt og på mange måter ambivalent forhold til skinnegående transport.

– Det var jo nettopp bilen og satsingen på buss som gjorde at vi senket trikken i Puddefjorden og at vi asfalterte oss ut til byens bydeler. Nå har vi kanskje gått litt for langt i den retningen, så nå har vi igjen vendt snuten mot skinnegående transport. Samtidig som det er en villet politikk å legge mer til rette for en grønnere og mer miljøvennlig trafikk.

SNIKPREMIERE PÅ NY SEDANMODELL: ET7 er forberedt for femtegenerasjons selvkjøring, har hele fire prosessorer og egen radar som skal måle cruisekontroll-funksjonene. (Foto: Magne Fonn Hafskor)

FØRST I EUROPA

Det siste poenget mener han blir tydelig understreket av at den kinesiske elbil-produsenten valgte å etablere det første salgshuset i Europa i Oslo.

– At dere nå kommer til Bergen, viser at Norge og nordmenn er helt i front når det gjelder grønn transport.

Dette underbygges av elbil-statistikken, der det går frem at Norge ligger helt i toppen når det kommer til andelen av elbiler i nybilsalget. Med 64,5 prosent elbilandel er vi større enn både nummer 2 og 3 på listen (Israel med 26,9 prosent og Nederland med 19,8 prosent) – og over tre ganger større enn Sverige.

– Innenfor det gamle Hordaland Fylke er det registrert over 62.000 elbiler, noe som gjør oss best i landet på antall elbiler per innbygger. Det synes jeg fortjener en applaus, sa den blide ordføreren vår, og det fikk han også.

Han hilste NIO velkommen med håp om at nyetableringen vil føre til økt interesse både for elbiler og gode, stilige og miljøvennlige løsninger.
– God design og praktiske løsninger er jo viktig når vi velger bil, og jeg tror at NIO vil være et godt tilskudd til byens elbiltilbud.

Før han klippet snoren foran inngangen til NIO Bergen, kom han med et lite hjertesukk.
– Dere skulle jo vært på plass i Bergen før dere etablerte dere i Oslo, men det er altså tilgitt.

SATSER INTERNASJONALT: Karl Marius Hayler fortalte at den kinesisk-produserte bilen er designet i Tyskland, har motor fra Storbritannia og teknologi fra Silicon Valley. (Foto: Magne Fonn Hafskor)

TREDJE MEST SOLGTE ELBIL

Etterpå fikk vi en gjennomgang av det unge bilmerkets historie ved Karl Marius Hayler, som er daglig leder for NIO Norge. Han åpnet med å fortelle at da William Li etablerte NIO i 2014, så tenkte han med en gang internasjonalt. Den kinesisk-produserte bilen er derfor designet i Tyskland, har motor fra Storbritannia og teknologi fra Silicon Valley.

Han kunne også opplyse at det nå kjører 850 norskregistrerte NIO-biler rundt på veiene våre – og at merket allerede er det tredje mest solgte innenfor segmentet 5-7 seters elektrisk bil. Forretningsstrategien er å ta godt vare på kundene, så tror han at salget kommer deretter.

De fremmøtte fikk også en norsk snikpremiere på den helt nye sedanmodellen ET7.

– Det er en rakett som går fra 0 til 100 på 3,8 sekunder og har batterirekkevidde på 580 kilometer, avsluttet Hayler, og ba selger Martin Notøy Nevstad om å presentere bilen for oss.

FREMTIDSBIL: – Det å stå her og snakke om en bil som er så fremtidsrettet er veldig spesielt, for dette er ikke noe som kommer langt frem i tid. Den er her nå, sier Martin Notøy Nevstad. (Foto: Magne Fonn Hafskor)

FREMTIDENS ELBIL NÅ

– Du kan bare glemme alt du har kjørt og følt av en elbil tidligere, for NIO er det nye.

– Det å stå her og snakke om en bil som er så fremtidsrettet er veldig spesielt, for dette er ikke noe som kommer langt frem i tid. Den er her nå. Vi har kjørt den over fjellet fra Oslo, fortalte han.

– Du kan bare glemme alt du har kjørt og følt av en elbil tidligere, for dette er det nye. Dette er en bil som skal kunne vare veldig veldig langt frem i tid framover.

Bilen er forberedt for femtegenerasjons selvkjøring når det kommer. Den har hele fire prosessorer og egen radar som skal måle cruisekontroll-funksjonene.

– Vi sliter jo med utrolig mye ustadig vær og skitt på veiene, så det å bruke kamera på selvkjøring kan være utfordrende i Norge, forklarte han.

– Derfor har NIO installert det beste av det beste innen radarteknologi, slik at bilen kan lese over 600 meter fremover i trafikken om ting som den må ta med i beregningen. Men først og fremst så er dette en teknologibombe av en bil. Til tross for dette så er det en veldig smidig bil – og den er utrolig komfortabel bil å kjøre.

NYTT ELBIL-KONSEPT: Innen slutten av neste år vil du i følge NIO Bergen kunne reise over mesteparten av landet uten å stoppe i 40 minutter og lade. Fra venstre: Nikolai Dammen, Bawan Yaseen Omar og Martin Notøy Nevstad. (Foto: Magne Fonn Hafskor)

SLUTT PÅ LADESTOPP

Etter at alle talene var unnagjort, tok vi en prat med NIO Bergens «space manager» Bawan Yaseen Omar (bra tittel for lederen av utsalgsstedet for et fremtidsrettet bilmerke) – sammen med selgerne Nikolai Dammen og Martin Notøy Nevstad. Vi benker oss inne på et lite samtalerom. Ute i lokalet ser vi bildører som åpnes og lukkes nærmest lydløst, og en av butikkens nye elbiler rulles forsiktig ut i Strandgaten for en prøvetur.

– Du kan kjøre inn og bytte til et batteri som er 90 prosent ladet. Hele operasjonen tar bare 4-5 minutter.

– Vi kunne nok ikke bedt om bedre plassering for en bilbutikk, sier Omar.
– Dette er jo ikke bare et bilsenter. Dette er et sted der kunder kan komme innom, være med oss, ta en kaffe. Vi kommer også til å ha aktiviteter for kundene våre.

– NIO er kjent for høy kvalitet på utstyr og teknologiske løsninger. Hvilken prisklasse er det snakk om?
– Det er nok høy klasse, men det er heller ikke de dyreste bilene. Hvis du ser på SUVen vår [NIO ES8], så får du en utrolig flott spekka bil fra 549.000 kroner og oppover. Hvis du skal finne noe annet hos konkurrentene som er på markedet, så kommer du fint over millionen.

– Det som er nytt er at du på langturer kan skifte ut batteriet i stedet for å lade. Er dere først med denne teknologien?
– Der er vi først, ja. Vi kaller det for Power Swap-stasjoner. Foreløpig har vi en stasjon på Vestby og en i Lier. Der kan du kjøre inn og bytte til et batteri som er 90 prosent ladet. Hele operasjonen tar bare 4-5 minutter.

Han understreker at dette handler om hvordan du kjøper bil fra NIO. Du kan velge å kjøpe bil med batteri – eller du kan velge noe de kaller BaaS (forkortelse for «battery as a service») der du abonnerer på batteripakker med forskjellig kapasitet i henhold til behov. BaaS-brukere har rett til en rekke fordeler, inkludert tilgang til NIOs Power Swap, 200 kWh gratis strøm og fleksible batterioppgraderingstjenester.

– Da elbilene kom, var det snakk om å bygge en kjede av batteribytte-stasjoner. Men det kom aldri.
– Det var bare snakk, men hos oss så ble det til realitet, og nå holder vi på å bygge det opp. Etter hvert vil vi kunne hjelpe deg uansett hvor du skal i landet.

– Bort sett fra at det største batteriet har rekkevidde på 1000 km, så det holder faktisk tur/retur Bergen-Oslo.
– Det stemmer. Jeg kjørte nettopp ET7-modellen vår fra Oslo og hele veien til Bergen – uten stopp.

PERSONLIG ASSISTENT: Den personlige assistenten NOMI har stemmegjenkjenning og nøyaktig lydlokalisering for sømløs kommunikasjon. (Foto: Magne Fonn Hafskor)

KOMMER FLERE MODELLER

Det nye kinesiske bilmerket NIO ble etablert i 2014, og kom til Norge for ganske nøyaktig ett år siden.
– Bilene våre er produsert i Kina, designet i Tyskland, har motor fra England og teknologi fra Silicon Valley, oppsummerer Nikolai Dammen, som er selger ved NIO Bergen.

– Vi er definitivt veldig fremtidsrettet. Det er dét som kjennetegner NIO.

– Er kinesiske elbiler i ferd med å bli markedsledende?
– Etter hvert vil det nok nærme seg det. Det er effektivt å lage biler der.

–  Kvaliteten på kinesiske biler har endret seg veldig, legger Omar til.
– Hvis du ser 4-5 år tilbake, så var ikke Kina et tema en gang i bilverdenen. Alt dette har endret seg nå. De har fått øynene opp for premium og definisjonen av premium – måten de presenterer premiumprodukter og hva de faktisk bruker av materialer.

– Hvor mange NIO-modeller er klar for det norske markedet?
– Per dags dato så har vi ES8, og vi lanserer nå ET7. Innen slutten av neste år vil vi nok ha et større utvalg til alle våre norske kunder. Det kommer mange modeller som vil dekke alle behov.

Som eksempel nevner han ET5, som er en litt mindre variant.
– Jeg har ikke full spekk på den, men den vil være innenfor premium-segmentet.

EN BIL FOR FREMTIDEN

– Kjøper du en ET7 i dag, så kjøper du rett og slett en bil for fremtiden, sier Martin Notøy Nevstad.
– Alt av prosessorer og teknologi i bilen er bygget opp for fremtiden. Våre biler skal kunne leve lenger – og når femtegenerasjons bilkjøring kommer, så er vi også klar for det.

– Bilene våre er produsert i Kina, designet i Tyskland, har motor fra England og teknologi fra Silicon Valley.

Dette er begreper utviklet av den amerikanske transportsikkerhets-administrasjonen (NHTSA), som har delt graden av autonomi inn i fem nivåer – fra nivå 1, der føreren kontrollerer alle funksjonene, til nivå 5, der det er umulig for føreren å gjøre noe med hvordan bilen oppfører seg underveis.

– På femte generasjon kan du i prinsippet sette deg i baksetet, sier Nevstad, som understreker at dette ennå ligger langt frem i tid.

– En ting som min generasjon er veldig skuffet over, er at vi aldri fikk flygebiler. Det var jo dét vi ville ha, sier jeg – og legger til at jeg sikkert har sett filmen «Blade Runner» alt for mange ganger.
– Det venter også min generasjon på, men jeg vet ikke om veiene våre er bygget for det. Ikke her i Bergen, i hvert fall, sier Omar.

– Vi trenger jo ikke veier da.
– Nei, da skal du bare fly over taket – men du må jo lande et sted. I Nederland og USA har de faktisk utviklet noen relativt kostbare prototyper – men disse krever lang nok rullebane og plass til å ta ut vingene, så det er ikke så praktisk per dags dato.

– Men når det kommer, så skal vel dere være først?
– Det er sikkert noen i selskapet som tenker på et eller annet som meg og deg ikke har i tankene. Vi er definitivt veldig fremtidsrettet. Det er dét som kjennetegner NIO.

  • NIO er et kinesisk bilmerke som spesialiserer seg på elbiler.
  • Selskapet ble etablert i 2014, og har hovedsete i Shanghai.
  • William Li er gründer og administrerende direktør.
  • NIO deltar i bilsportklassen Formel E, som er for elbiler.
  • Marius Hayler er administrerende direktør i NIO Norge AS.
  • Mer informasjon: nio.com/no
ANNONSE:
Peisbord 800×300

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this