Sunt Rett Hjem
REKKEVIDDE: – Det er to ting folk spør oss om når de kommer inn: Hvor langt kan bilen gå, og hva er leveringstiden, sier daglig leder i Mobile, Frank Dame. (Foto: Roy Bjørge)

Fortsatt elektrisk stemning i Bergen

Bilforhandlerne i Bergen har ingen tro på at elbil-salget vil stagnere når også eierne av elektriske biler må betale bompengeavgift fra i år. Men bransjen ser en dreining, og mener folks fokus på elbil ikke er like stort.

– Selv om det kommer bompenge-avgift på elbil, så er den jo fremdeles full av goder. Man betaler for eksempel ikke veiavgift. Og det er vel egentlig mer riktig enn galt at også elbil-eiere skal betale bompenger, sier daglig leder i Mobile, Frank Dame.

Han tror ikke bompenge-innføringen for elbiler vil få så store konsekvenser, og mener folk fortsatt vil se nytten av å kjøre elbil. Dessuten vil ulempene med elbil bli færre i tiden som kommer.

– Ulempene med en elbil forsvinner sakte, men sikkert. Du får biler med lenger rekkevidde, du får biler som kan lades hurtigere, og du får elbiler med hengerfeste. Dessuten kommer det større biler, slik at elbil-utvalget nærmer seg slik situasjonen er for bensin- og dieselbil-utvalget. Bilene er snart likestilte, mener Frank Dame.

DET FOLK SPØR OM

Kjørelengde er fremdeles tema blant forbrukerne, og rekkeviddeangsten er ikke borte.

–  Det er to ting folk spør oss om når de kommer inn: Hvor langt kan bilen gå, og hva er leveringstiden. Det er det viktigste for veldig mange. Kjøper du en elbil som kan kjøre tolv mil, så er ikke det mer enn en normal bil har på reservetanken. Det er klart at det er veldig kort.

– Elbilene som kjører lengst går kanskje 45-50 mil på en god dag, men det er bare en halv tank sammenlignet med en konvensjonell bil, så det utgjør jo en begrensning. Når det gjelder utviklingen i rekkevidde, tror jeg det går en stund før vi får se et nytt hopp.

– Prøveturen forsvant. Folk vil vite hvor langt bilen kan gå, og hvor lang ventelisten er. Hvordan bilen faktisk er å kjøre er ikke så viktig for kunden lenger. Situasjonen er snudd på hodet; det er en helt annen bilverden man lever i nå.

Men han ser helt klart en stor endring i bransjen.

– Ja, både når det gjelder handlingsmønsteret til kunden, og når det gjelder dette med å stå på venteliste, sier han.

– I dag er det blitt helt vanlig å stå på venteliste i et og et halvt år. De som nå får en Audi e-tron har jo ventet i halvannet år. De som får levert Tesla 3 som kommer nå, har ventet i to og et halvt år. Vi selger en Hyundai Kona, og den er det ett og et halvt års ventetid på.

– Nå er det jo nesten sånn at når noen henter en bil, så bestiller de neste. Vi har også et annonsebegrep som heter «ventebil», som du får mens du venter på din neste bil. Endringen har vært stor, og bransjen har tilpasset seg veldig raskt, mener Dame.

KJØPER BIL PÅ NETT

Mer informasjon: hordaland.no

Han opplyser også at folk i større grad kjøper langt større biler på nett. Det er ikke lenge siden bransjen ristet på hodet av en slik mulig utvikling.

–  Slik vil det aldri bli, sa vi. Men vi tok skammelig feil. Nå er det slik at når produsentene åpner for at du kan bestille bilen på nett, så bestiller folk bilen med én gang, og står gjerne på to-tre ventelister rundt omkring.

– Hva skjedde med prøveturen?

– Den forsvant. Som sagt: Folk vil vite hvor langt bilen kan gå, og hvor lang ventelisten er. Hvordan bilen faktisk er å kjøre, er ikke så viktig for kunden lenger. Situasjonen er snudd på hodet, og det er en helt annen bilverden man lever i nå.

Betalingsviljen har også endret seg. Stadig flere er villig til å betale mye for å få få bilen så raskt som mulig.

– Da vi åpnet for salg av den nye Hyundai Kona i høst, så solgte vi 356 biler på én dag. Da får alle et kønummer, og må vente på tur. Vi kjenner til tilfeller der folk har grå-importert nesten nye elbiler, der de har tatt opp til 80.000 kroner mer betalt enn den koster i butikken. Dette er noen villig til å betale for å få bilen raskere, fordi det er et så stort press i markedet, forteller bilforhandleren.

– Folk er altså villig til å betale opp mot hundretusen kroner mer bare for å få et kønummer som gjør at de kan få bilen et halvt år tidligere enn naboen.

­– Folk er altså villig til å betale opp mot hundretusen kroner mer bare for å få et kønummer som gjør at de kan få bilen et halvt år tidligere enn naboen. Det er tilløp til hysteri. Så når du spør «hva skjedde med prøveturen», så er det egentlig et godt poeng – det er ikke en gang et tema for dem som skal kjøpe bil i dag. Og for mange er ikke pris så viktig lenger.

– Har vi så god råd i 2019?

– Ja, det ser sånn ut. Når folk er villig til å betale hundre tusen mer for et produkt, bare for å få det litt tidligere, så har vi god råd. Når folk gråimporterer, altså handler gjennom andre salgskanaler som ikke er godkjent av produsenten, og er villig til å betale mer enn produktet koster i butikken, så forteller det meg at mange har god råd.

KUNDENE BLI STADIG YNGRE

Frank Dame opplyser at bilkjøperne blir stadig yngre, og at det ikke er uvanlig at en 20-åring kommer inn i butikken for å kjøpe en ny bil.

– Før begynte man med en bruktbil til en billig penge. Og kanskje når man kom i 30-årene så beveget man seg over i nybil-markedet. I dag er det blitt vanlig å selge en helt ny bil til en 20-åring. Vi ser det hver eneste dag. Det kommer lærlinger til oss for å kjøpe ny bil, i stedet for å starte forsiktig med en bruktbil.

– Hvordan har en 20-åring råd til et slikt kjøp?

– Han finansierer det opp til hundre prosent. Og så tenker han at nå slipper jeg å betale bompenger og veiavgift og alt annet man sparer på å kjøre elbil, og hadde jeg kjøpt en vanlig bruktbil måtte jeg betalt drivstoff, veiavgift og bompenger, og sannsynligvis hatt store verkstedutgifter på bilen; så regnestykket er blitt annerledes.

Så argumentene for at elbil-eventyret vil fortsette en stund til, er mange.

– Jeg tror ikke bompengeavgift vil få konsekvenser. Det er ennå mange grunner til å velge elbil. At det kommer ti og tyve kroner i bompenger, tror jeg ikke vil endre noe, konkluderer Frank Dame på Mobile.

FLERE AKTØRER KOMMER: – Jeg tror vi vil se at 2019 vil bli ganske likt når det gjelder etterspørselen etter elbil. Den store endringen for dette året er at det er mange flere aktører som nå varsler at de kommer med elbil, sier salgs og markedssjef hos Bertel O. Steen, Knut Johan Andvik. (Foto: Roy Bjørge)

– POLITIKKEN HAR VIRKET

Heller ikke salgs og markedssjef hos Bertel O. Steen, Knut Johan Andvik, tror elbil-salget vil stagnere i 2019.

– Helt uavhengig av hva man mener om elbiler, og om man synes det er riktig eller galt, så har det vært et politisk eksperiment som har fungert.

– Men vi ser jo at det er en del av ordskiftet og den politiske samfunnsdebatten, samtidig som kundene begynner å bli mer og mer var på dette temaet, hvor lenge har jeg disse godene, og mange skynder seg og vil gjerne ha en elbil fortest mulig for å nyte godt av godene så lenge de er der. Så jeg tror det er en generell oppfatning blant publikum at dette er goder som er gradvis under utfasing.

Andvik peker på at elbil-utviklingen har vært et politisk eksperiment som har fungert slik man ønsket.

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken

– Og som et politisk eksperiment med avgifter og økonomiske bruksinsentiver som virkemidler, så har politikerne vist at det er fullt mulig å styre kjøpestrømmen dit man ønsker. Helt uavhengig av hva man mener om elbiler, og om man synes det er riktig eller galt, så har det vært et politisk eksperiment som har fungert.

2018 var et rekordår for elbilsalget, og nå vil det fortsette i det samme sporet, spår Andvik.

– Ja, jeg tror vi vil se at 2019 vil bli ganske likt når det gjelder etterspørselen etter elbil. Den store endringen for dette året er at det er mange flere aktører som nå varsler at de kommer med elbil. De fleste produsenter med respekt for seg selv har nå elbil i porteføljen, enten eksisterende, eller at man holder på med reservasjonslister for levering sent 2019, tidlig 2020.

Han peker også på at bilbransjen snakker om at man vil komme inn i en ny tid fra årsskiftet 2019-2020, fordi de fleste store produsentene vil ha en eller flere elbiler i sitt sortiment. Da får man plutselig en normal konkurransesituasjon igjen, der alle merkene er mer eller mindre sidestilte.

Andvik merker seg også at rekkeviddeangsten dreier mer over på debatten om antall ladepunkter.

– Nå har rekkeviddeangsten vært den store snakkisen rundt elbil så langt. Men vi ser at en del av debatten endrer seg fra rekkevidde til ladehastighet. Og ikke minst antall ladepunkter. Hvor kan jeg lade? Og hvor raskt kan jeg lade?

– Elbil-foreningen pusher jo mer på myndighetene for å bygge større ladenettverk enn de pusher for produsentene for å få lenger rekkevidde; for nå er rekkevidden slik at del fleste har nok med hensyn til de oppgavene de skal løse med bilen.

– Så rekkevidden blir mindre og mindre debattert. Nå er det ladehastigheten som er den nye greien, opplyser Knut Johan Andvik.

– Hva med den politiske drømmen om nullutslipp innen 2025?

– Ja, det er jo en våt drøm. Det er noen som har gått langt ut på stupebrettet både i Norge og internasjonalt for å si noe om 2025 og utslippsmål, og det skal skje mye før de påstandene og uttalelsene treffer. Det er samtidig et veldig tydelig signal på hvilken retning man ønsker å gå.

TRENDEN FORTSETTER: – Vi opplevde en «all time high» for elbil i fjor, og den trenden kommer nok til å fortsette, mener Rune Brunstøl, som er markedssjef i Møller Bil. (Foto: Ove Landro)

TROR PÅ NYTT TOPPÅR

Rune Brunstøl er markedssjef i Møller Bil. Han tror elbil-eventyret fortsetter også i 2019.

– Vi opplevde en «all time high» for elbil i fjor, og den trenden kommer nok til å fortsette. Det kommer flere modeller på markedet, og det kommer andre typer biler som dekker et større behov med hensyn til både rekkevidde og plass. Dette er på trappene, og i løpet av et par år nå så har vi mange flere elbil-modeller også fra Volkswagen, sier Brunstøl.

– Du har kanskje hytte på fjellet, du skal kjøre østpå, du liker kanskje å reise på bilferie. Det går jo med en elbil, men da må du gjøre noen kompromisser. Kundene har gått fra det litt ensporede elbil-fokuset, til å å tenke alternativer. Her ser vi nå en dreining.

Markedssjefen forteller om en voldsom utvikling i bilbransjen.

– Det skjer noe omtrent fra måned til måned, og det kommer mye spennende. Andel elbiler kommer til å øke, det er det ikke tvil om, og jeg tror det blir nok et toppår. Hos oss har vi alt; elektrisk, plug-in, diesel og bensin, og vi opprettholder et stort antall salg på ikke-elektriske biler også. Alle kan ikke kjøre elbil, og alle vil heller ikke kjøre elbil. Det er heller ikke alle som har lademulighet hjemme, og det er vanskelig å basere en elbil på hurtigladere.

Brunstøls erfaring er at de som har én bil, ofte velger bensin, diesel eller hybrid. De som kjører to biler har de siste to årene vært veldig fokusert på at bil nummer to bør bli en elbil. Da sparer man penger.

– Derfor har antall elbil-salg vært ekstremt. Men nå ser vi jo også at det er bil nummer én igjen, som skal byttes ut, og det blir gjerne en bensin- eller diesel-bil for å ha den fleksibiliteten som man ønsker. Når det gjelder andelen hos oss for salg av elbil og ikke-elbil, så ligger den på femti/femti. Og det er et tall vi er komfortabel med.

SER EN DREINING

– Så bompenger for elbil-eiere får ikke de store konsekvensene?

– Nei, jeg tenker at dette har kundene vært klar over. Det har lenge vært snakket om at det kommer en bompengesats, den blir halvparten eller litt mindre. Og jeg tror ikke det hemmer elbil-salget i veldig stor grad. Men litt vil det gjøre det; dette handler tross alt ikke så mye om miljø, men om hvor mye penger folk klarer å spare.

– Elbil handler utelukkende om penger?

– Det vi kanskje vil se, er at for de som lurer litt, og som ligger og vipper mellom elbil og vanlig bil, så har det valget til nå kanskje falt på en elbil, fordi man slipper bompenger, årsavgift og den er billig å kjøre. Så tror jeg at nå når det kommer bompenger på elbil, så kan valget lande på bensin og diesel, fordi de ser at det er den bilen de nå har mest nytte av, og som gir dem den fleksibiliteten de trenger. Håpet mitt er at det blir litt mer nyansert, og at man selger en del bensin og diesel på riktig grunnlag.

– Du forstår at folk har is i magen og kanskje velger bensin eller diesel når de i dag skal ut og kjøpe ny bil?

– Ja, jeg gjør det. Du har kanskje hytte på fjellet, du skal kjøre østpå, du liker kanskje å reise på bilferie. Det går jo med en elbil, men da må du gjøre noen kompromisser. Kundene har gått fra det litt ensporede elbil-fokuset, til å tenke alternativer. Her ser vi nå en dreining.

NATURLIG FORDELING: – Jeg tror det blir en mer naturlig fordeling av elbil og ikke-elbil når insentivene fra myndighetene blir som de nå blir. De har ført til et unormalt høyt elbil-salg, og så er det vanskelig å vite om det er riktig eller feil. Men at det påvirker? Helt klart, sier salgssjef nybil hos Frydenbø, Terje Waagenes. (Foto: Ove Landro)

UNORMALT ELBIL-SALG

Salgssjef hos Frydenbø, Terje Waagenes, ser de samme tendensene.

– Jeg tror det blir en mer naturlig fordeling av elbil og ikke-elbil når insentivene fra myndighetene blir som de nå blir. De har ført til et unormalt høyt elbil-salg, og så er det vanskelig å vite om det er riktig eller feil. Men at det påvirker? Helt klart. Elbilen er nok også litt høy i pris, sier Waagenes.

Han mener å se at forbrukerne nå søker tilbake til de mer tradisjonelle bilene, og er mer åpen for det i dag enn for bare ett år siden.

– Samtidig ser vi at leasing-markedet har tatt seg opp. En elbil må du kjøpe, og det er en del kunder det ikke passer for. Vi får en mer naturlig fordeling av de ulike bilene, og det kan også ha en positiv effekt.

– Jeg tror det blir en mer naturlig fordeling av elbil og ikke-elbil når insentivene fra myndighetene blir som de nå blir.

– For kort tid siden kjøpte man elbil når man skulle skaffe bil nummer to. Nå er man kommet dit at bil nummer én også skal byttes ut. Og da er det ikke sikkert at det blir en elbil nummer to. Du kan ikke lease en elbil, men du kan lease en hybrid. Det påvirker også kundens valg, påpeker salgssjefen.

– Hvordan har året startet for Frydenbø?

– Vi ligger foran våre budsjetter. Ut i fra tallene så langt i år, holder vi takten som planlagt. Folk kjøper i større grad bil hele året, og vi har jevnt og trutt besøk i butikken, så vi er optimister. 2018 var veldig kjekt, og vi budsjetterer for et like kjekt 2019.

Waagenes forteller at Frydenbø vil ha enda flere ben å stå på i tiden som kommer.

– Vi kommer med enda flere tilpassede produkter, flere hybrider, flere elbiler som vi ikke har hatt til nå, og Volvo jobber opp igjen en diesel-linje, med noe som heter mild-hybrid, som er en light-variant av hybrid og diesel med helt ny teknologi.

Ove Landro
Redaktør Bergensmagasinet AS | Helgesensgate 17 | 5038 Bergen | Norge
ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this