UNG TREND: – Stadig flere kjøper elbil – eldre mennesker, folk i distriktene, barnefamilier – men en av de mest oppsiktsvekkende trendene er at yngre mennesker kjøper nye elbiler i stedet for brukte fossilbiler. De ser at de faktisk kommer bedre økonomisk ut av dette, sier daglig leder i Mobile, Frank Dame. (Foto: Hugo Ivan Hatland)

Bergensk elbil-bonanza

– Endringen er formidabel. Elbilen har snudd opp ned på hele bransjen, sier Frank Dame, daglig leder for Mobile.

Mer informasjon: elbil.no

Stadig flere bergensere velger elektrisk. Bergenserne sitter rett og slett i førersetet når det gjelder elbil. Fossilbilen er i ferd med å fases ut.

Salgstallene for januar i år viser at 87 prosent av alle nybiler som ble solgt i Bergen, var biler med elektriske motorer (elbiler, hybridbiler og plug-in-hybrider).

– Privatkunder kjøper stort sett elbiler. Det er litt fy å kjøpe ny fossilbil i dag.

Sammenlignet med januar i fjor, har faktisk nybilsalget av fossilbiler gått ned med nesten 41 %, sier Frank Dame.

Dame har 30 års fartstid i bransjen, og sier at Norge står i en særstilling når det gjelder elbil. I løpet av de siste ti årene har salgskurven blitt stadig brattere.

– Norge er helt unik når det gjelder elbiler. De statlige insentivene har selvsagt vært en pådriver for dette. Fritakene for moms, engangsavgift, prisreduksjonen på bompenger og fergebilletter, billigere service, og så videre, har ført til at omstillingen har skjedd utrolig raskt, sier han.

– Det tar neppe lang tid før 100 prosent av alle nybiler som selges i Bergen er elektriske.

– Så regjeringens hårete mål om at alle nye biler som selges i Norge, skal være nullutslippsbiler i 2025, er oppnåelig?

– Ja, jeg tror at det er innenfor rekkevidde.

Det norske elbilmarkedet er så unikt i verdenssammenheng, at bilprodusentene velger å legge verdenslanseringene sine til Norge.

– Vi nordmenn liker jo å vise at vi ligger helt der fremme, sier Dame og smiler, men han er likevel ikke i tvil om hva som er den egentlige grunnen til den formidable veksten.

– Vi møter kundene i butikken hver dag. For 90 prosent av dem handler valget om økonomi og besparelser, mens de resterende ti prosentene oppgir hensyn til miljøet som grunn for at de bytter til elbil.

Drivkraften er, med andre ord, å spare penger, men det gir jo også en miljømessig gevinst.

Det finnes ikke lenger en spesifikk kundegruppe av elbiler. Mange av de første elbilene var små og kompakte biler som egnet seg best for bykjøring; rekkevidden var liten og komforten så som så.

– Rekkevidden er det viktigste for folk som kjøper elbil, men batterilevetiden blir bare bedre og bedre. I tillegg har tilgangen på ladepunkter økt enormt, forteller Dame.

– Folk er opptatt av hva bilen kan gjøre for dem. Hvilke apper er tilgjengelige? Kan man fjernstyre oppvarmingen av bilen? Bilen viser hvem du er, at du er smart, at du bryr deg. Før fortalte man gjerne at man kjørte BMW eller Mercedes, i dag sier man at man kjører elbil.

Mobile, som ligger på Nyborg i Åsane, er byens klart største bilvarehus.  De selger både nye og brukte biler, og omsatte i fjor for 332 millioner kroner. Til sammenligning omsatte de for 84 millioner kroner i 2015.

– Vi utvidet og hadde nyåpning av varehuset i 2018, men dette er allikevel formidable tall. Det er mye takket være elbilene, sier Dame.

– Stadig flere kjøper elbil – eldre mennesker, folk i distriktene, barnefamilier – men en av de mest oppsiktsvekkende trendene er at yngre mennesker kjøper nye elbiler i stedet for brukte fossilbiler. De ser at de faktisk kommer bedre økonomisk ut av dette. For fem år siden var snittalderen på kunder som kjøpte Hyundai 63 år, i dag er den 41.

PÅ GJERDET

Nå er det ikke sånn at alle bergensere kjører rundt i elbil, men fossilbilene omsettes stort sett på bruktmarkedet.

– Det er en del kunder som sitter på gjerdet, som bruker fossilbiler som ventebiler. De vil se an utviklingen for å se om dette bare er en bølge som vil gå over, sier Dame.

– Kommer det til å gå over?

– Nei. Men det finnes flere grønne alternativer på markedet. Jeg tror personlig at hydrogenbilene er fremtiden; man lader med hydrogen, men kjører elektrisk. Dette ligger nok uansett et godt stykke frem i tid i Norge. Etter en hydrogeneksplosjon på en Uno-X-stasjon i Oslo i fjor sommer, er dette satt på vent i Norge.

– Bilen viser hvem du er, at du er smart, at du bryr deg. Før fortalte man gjerne at man kjørte BMW eller Mercedes, i dag sier man at man kjører elbil.

– EU skjerper utslippskravene sine til biler i år, men jeg tror ikke at resten av Europa er i stand til å bygge ladestasjoner på tilsvarende måte som vi har gjort i Norge, så da blir hydrogenbilene raskt alternativet. Husk at kraftprisene er lavere i Norge enn ellers i Europa, og det er ikke så lett å se for seg at Spania eller Tyskland skal klare et slikt løft.

Frank Dame er kanskje flink til å selge budskapet sitt, men det er en kunde han fortsatt ikke har fått på kroken.

– Om jeg kjører elbil? spør han og ler.

– Nei, jeg kjører faktisk en deilig, bensindrevet bil, en Alfa Romeo Stelvio. Jeg koser meg så lenge jeg kan.

ANNONSE:
Peisbord 800×300

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this