Nordpool SPA
KAMPEN FOR BYBANEN: – Vår viktigste sak er en grønn og levende by der vi får ned klimagassutslippene og tar vare på byluften, og der Bybanen er ryggraden i kollektivtrafikken, sier Erlend Horn. (Foto: Magne Fonn Hafskor)

Venstre: – Ja til en grønnere by

– For vår del handler valget om å fortsette den kursen vi er på, der Bergen har den beste byluften på 15 år. Alternativet er å gå inn på FNB, Frp og Høyres kurs, med spredt boligutbygging, og der bybane til Åsane ikke er så viktig, sier Venstres førstekandidat i Bergen, Erlend Horn.

Norges eldste parti har stort sett lagt og vaket mellom tre og fem prosent, med stortingsvalget i 2005 (5,9 prosent) og de tre siste kommunevalgene som unntakene. Lokalt i Bergen fikk de 5,5 prosent av stemmene ved forrige kommunevalg, noe som gjorde at de kunne gå sammen med Ap og KrF i et flertallsbyråd.

Årets bilde ser svært annerledes ut. I skrivende stund kan det se ut til at de tre byrådspartiene kan ende med rundt 25 prosent av stemmene, hvorav Venstre (ifølge en meningsmåling fra Respons Analyse – trykket i Bergens Tidende 15. august) ligger an til å få kun 3,3 prosent.

FRYKTER FOR BYBANEN

– Jeg er oppriktig skuffet over Høyres bybane-standpunkt. Får vi et flertall i Bergen mot å bygge bybane over Bryggen, så blir den ikke bygget. Så enkelt er det.

Årets utfordring kommer ikke fra tradisjonelt hold, men fra nykommeren Folkeaksjonen Nei til mer bompenger (FNB) – som har «stjålet» oppslutning fra samtlige partier. Dersom prognosene holder helt frem til valgdagen, vil FNB ende opp som en ny maktfaktor i bergenspolitikken. For Venstre vil det likevel ikke være aktuelt å gå inn i noe samarbeid med det voksende protestpartiet.

– FNB har stilt noen tydelige ultimatum som er stikk i strid med våre hovedsaker, sier Venstres førstekandidat i Bergen, Erlend Horn, som også er byråd for sosial, bolig og inkludering.

– Konsekvensen av deres politikk er å skru tiden tilbake, med mer bilkjøring, mer klimagassutslipp og dårligere byluft. For vår del handler valget om å fortsette den kursen vi er på, der Bergen har den beste byluften på 15 år. Alternativet er å gå inn på FNB, Frp og Høyres kurs, med spredt og bilbasert boligutbygging, og der bybane til Åsane ikke er så viktig.

– Så det er helt utenkelig at dere kan inngå i et nytt samarbeid med Høyre, der FNB er en del av det parlamentariske grunnlaget?

– Altså, vi går til valg på det byrådet vi sitter i. Så innser vi at vi nok må snakke med flere partier – og der er vi åpen for å snakke med alle som ønsker en grønn retning for byen.

– Kan SV være aktuell som byrådspartner?

– Vi er veldig uenige med SV i mange saker, og så er vi veldige enige med dem i det som handler om den grønne retningen. Vi kan snakke med alle partier i Bergen, vi, så lenge de har en helhetlig politikk som gjør at det går an å snakke sammen. Høyre og Frp ønsker å kaste dagens byråd, og det er jo en helt ærlig sak – men vi har et alternativ som vi er veldig fornøyd med. Hvis folk liker det som har skjedd i Bergen i de siste fire årene, så mener jeg at de bør stemme på et av de tre byrådspartiene.

– Du frykter for Bybanens skjebne?

– Ja, ikke minst fordi jeg opplever at FNB og Høyre har en sånn grunnleggende uvilje mot å lykkes med bybaneutbyggingen mot Åsane. Jeg er oppriktig skuffet over Høyres bybane-standpunkt. Får vi et flertall i Bergen mot å bygge bybane over Bryggen, så blir den ikke bygget. Så enkelt er det, slår han fast.

– Klimaet har ikke råd til at vi venter med å bygge bybane i Bergen. Slik jeg ser det, handler dagens debatt om bybane langs Bryggen eller ikke om vi skal bygge til Åsane eller ikke. En tunnelløsning er bare et vikarierende argument for ikke å bygge bybane til Åsane. Hvis vi nå kommer til Staten og sier at vi velger det som de aller fleste fagfolk er enige om er en dårligere bybane som og vil koste flere milliarder mer – så skjønner alle at det ikke vil skje.

– Hvor vil dere gjøre av biltrafikken som i dag går over Bryggen?

– Vi har gått inn for alternativet med en forlenget Fløyfjellstunnel. Hvis vi i tillegg får landet en god Ringvei Øst, så vil man ikke trenge en rute for bilene gjennom sentrum. Nå er det jo mulig å omdirigere rundt Øvregaten – men skal vi få en bybane til Åsane, så er en dagløsning etter min mening det eneste realistiske.

– Dere fremmer Bybanen som den viktigste enkeltsaken i årets valgkamp. Hvorfor betyr den så mye for dere?

– Fordi den har vært en stor suksess sørover, og bidrar til at Bergen nå har nedgang i biltrafikken, nedgang i klimagassutslippene, og den beste byluften på 15 år, sier han.

– Det er klart at når du legger til rette for å kjøre bil, så kjører folk bil. Det er ikke folk sin feil. Det er vi som har lagt til rette for det. Men jeg tror det er viktigere å tilrettelegge for god luft der folk ikke trenger å bekymre seg for å gå ut om vinteren, enn å legge til rette for at det er lett å kjøre bil inn til sentrum. Jeg tror at de aller fleste ser utfordringene med klimaforandringene. Hvis vi da legger til rette for at det er billigere og lettere å ta et klimavennlig versus et fossilt valg, så tror jeg at de aller fleste vil gjøre det.

– Det er bygget en del ny sykkelveier i Bergen, ikke minst langs bybanetraseen. Har dette fått flere til å velge sykkel?

– Det er en av de tingene vi ikke har lykkes så godt med. Vi er ikke i nærheten av det antall sykkelreisende som vi ønsker i Bergen sammenlignet med andre byer. Jeg tror at suksessen med Bysyklene – som nå skal utvides til bydelene – vil ha stor betydning i årene fremover. Det forrige byrådet brukte eviglang tid på å snakke om at de ville ha på plass en bysykkelordning, mens dette byrådet fikset det. Ikke minst fordi vi i Venstre pushet veldig på for å få det raskt på plass.

Magne Fonn Hafskor
Journalist i Bergensmagasinet. Send meg en epost
ANNONSE:
Livsstilsmessen bunnbanner

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this