Stadig flere velger å ta lappen på automatgir fremfor manuelt gir, noe også Positiv Trafikkskole har lagt merke til.
Faglig leder ved Positiv Trafikkskole, Sindre Aamelfot, tror at flere vil velge førerkort på automatgir i fremtiden.
– Som trafikklærer opplever jeg at de fleste foreldre har biler med automatgir i dag. Tallene viser også at det er den veien utviklingen går. Det vil være lønnsomt å ta sertifikatet med automatgir, da man kan spare inn både en del tid og penger, og det vil lønne seg i forhold til fravær på skole eller jobb, sier Aamelfot.
Nylige undersøkelser støtter opp under Aamelfots antagelser. Ifølge NRK har antall førerkort valgte 4000 flere å ta førerkort på automatgir i 2016 enn året før. Opplysningsrådet for Veitrafikk skriver på sine sider at antallet elbiler på norske veier øker betraktelig, der elbiler og hybridbiler utgjorde 40% av nybilsalget i fjor. Tallene peker dermed i retning av at biler med manuelt gir blir byttet ut til fordel for automatgir.
TOK SERTIFIKATET PÅ TRE MÅNEDER
En av dem som har valgt å satse på lappen på automatgir er 24 år gamle Sina Fjellstad fra Bergen. Hun hadde såvidt sittet bak rattet før hun bestemte seg for å ta sertifikatet ved Positiv Trafikkskole.
– Det var veldig greit å bare tenke på gasspedalen og bremsen. Da kunne jeg konsentrere meg fullt om trafikken og det som skjer der.
– Jeg tok lappen nå i september. Jeg har utsatt det til jeg ble 24 år, og fant ut at det var lurt å ta lappen mens jeg fremdeles var student og hadde tid.
– Selve opplæringen har gått veldig bra. Det tok tre måneder fra jeg begynte å kjøre til jeg fikk lappen, forteller Fjellstad.
Da Sina bestemte seg for å ta sertifikatet falt valget enkelt på automatgir.
– Jeg prøvde å øvelseskjøre med manuelt gir da jeg var 18 år, men synes det var veldig skummelt, og turte ikke prøve igjen. Da jeg på nytt skulle begynne å øvelseskjøre, ønsket jeg å prøve på automatgir for å se om det kunne være bedre. Det var veldig greit å bare tenke på gasspedalen og bremsen. Da kunne jeg konsentrere meg fullt om trafikken og det som skjer der, sier Fjellstad.
FREMTIDEN ER AUTOMATISK
Stig Inge Olsen er markedssjef hos Audi Møller Bil Minde, og forteller at 90% av bilene de selger er med automatgir. Det de selger med manuelt gir er hovedsakelig til kjøreskoler.
– Biler med automatgir kommer for fullt nå. Flere av modellene våre fåes ikke med manuelt gir i det hele tatt.
Etterspørselen etter biler med automatgir vil bli enda større når hele bilparken skal elektrifiseres.– Det finnes ikke elektrisk bil med manuelt gir, heller ikke en plug-in hybrid, dermed blir alle bilene fremover med automatgir.
ET UFORTJENT DÅRLIG RYKTE
Den faglige lederen mener det både er tid og penger å spare på å velge sertifikat kun for automatgir, og at det for mange kan være en lettelse å slippe clutch og gir.
– Jeg tror folk flest egentlig vil ha lappen på automatgir, da det er enklere og de opplever mestringsfølelse, men at det har fått et litt dårlig rykte. Derfor tror jeg mange velger manuelt gir, selv om de egentlig ikke burde valgt det. Dette ryktet ønsker vi å ta livet av, forklarer Aamelfot.
Fjellstad syns også fordelene er større enn ulempene ved å velge lappen på automatgir.
– Den eneste ulempen er hvis man ikke har tilgang på en bil med automatgir. Mine foreldre har bil med automatgir, og det hadde blitt vanskeligere å ta lappen på automat dersom jeg ikke hadde noen bil å øvelseskjøre med, forteller Fjellstad.
ENKELT MED MANUELT GIR SENERE
Dersom man har tatt sertifikat med automatgir og senere skulle angre seg, vil man ikke ha store vanskeligheter med å få lappen på manuelt gir.
– Jeg ser ikke på det som noen ulempe at jeg kun har sertifikat på automatgir. Skulle jeg senere trenge lappen på manuelt gir, kreves det kun en oppkjøring. Det vil heller ikke være noen stor økonomisk utgift å ta lappen på manuelt gir senere, sier Fjellstad.
– Hvis man senere finner ut at man har behov for å kunne kjøre bil med manuelt gir, kan man fint klare det ved å øvelseskjøre på egenhånd, eventuelt ta noen kjøretimer, og så ta en førerprøve, sier Aamelfot.
Eleven har da gjerne tilegnet seg mye trafikal kunnskap, noe som vil gjøre det enklere å ta sertifikatet med manuelt gir.
– Og skulle du være uheldig å stryke, mister du ikke førerkortet av den grunn, legger Aamelfot til.