Horisontale Dager
SPARER BOMPENGER: – De fleste ønsker å spare bompenger. Det er ikke så veldig mange av de som kjøper elbil som gjør det av miljøhensyn, selv om det stadig blir flere og flere. De fleste bilkjøpere i dag er opptatt av hva det koster å bruke bilen, sier Steffen Håvardstun, salgssjef hos Jæger Sentrum, avdeling Kokstad. (Foto: Martine Haugen)

Rekordår for elbil

 – Utviklingen i bilmarkedet er ekstrem og det kommer nye modeller hele tiden, noe som gjør kunden usikker på om han skal kjøpe nå eller vente, sier salgs- og markedssjef hos Bertel O. Steen, Per Henning Tvedten.

Bilvarehusene Jæger Sentrum og Bertel O. Steen melder om en svak nedgang i bilmarkedet, og mener det hovedsakelig skyldes usikkerhet. Likevel opplever de at salget av elbil øker.

– Elbilmarkedet har helt klart størst økning. Mens salget av bensin- og dieselbiler minker, er elbil sammen med plug-in-hybrid drivlinjene som øker mest, sier Steffen Håvardstun hos Jæger Sentrum, avdeling Kokstad.

Per Henning Tvedten hos Bertel O. Steen forklarer det slik:
– Utviklingen i bilmarkedet er ekstrem og det kommer nye modeller hele tiden, noe som gjør kunden usikker på om han skal kjøpe nå eller vente.

– Hovedmotivasjonen for personer som velger elbil er økonomi, og med tanke på drivstoff, driftskostnader og bompenger vil man samlet sett kunne finansiere bilen ved å spare inn på disse utgiftene.

For begge bilvarehusene utgjør elbilene en stor del av salget.
– I løpet av et år leverer vi rundt 600 elektriske biler, og elbiler utgjør 47 prosent av salget vårt hittil i år, det er klart vi selger en stor andel slike biler, sier Håvardstun.
– Frem til nå i år har salget av elbil utgjort over 30 prosent, og tar man med salget av hybridbiler kommer vi opp i overkant av 60 prosent, sier Tvedten.

Vil spare kostnader

For de fleste kundene som kjøper elektriske biler er miljøvennligheten mer en bonus enn hovedgrunnen, ifølge de to forhandlerne.

– Hovedmotivasjonen for personer som velger elbil er økonomi, og med tanke på drivstoff, driftskostnader og bompenger vil man samlet sett kunne finansiere bilen ved å spare inn på disse utgiftene. Så har du miljøaspektet på toppen som gjør det til et enkelt valg for kunden, uttaler Tvedten.

Håvardstun er enig.
– De fleste ønsker å spare bompenger. Det er ikke så veldig mange av de som kjøper elbil som gjør det av miljøhensyn, selv om det stadig blir flere. De fleste bilkjøpere i dag er opptatt av hva det koster å bruke bilen. En elbil har helt klart lavere driftskostnader, lavere servicekostnader, kan kjøre i kollektivfelt, og enn så lenge kan de kjøre gjennom bompengestasjoner uten å betale.

Ikke bom-stopp

En økning i bompenger for elbilene vil i følge begge forhandlerne ha påvirkning på salget, men det vil ikke være nok til å stoppe det.

– Det vil ha en ringvirkning. Dersom det blir 50 prosent bompenger på elbil som det er foreslått, så tror jeg elbiler fremdeles kommer til å selge bra, men kanskje ikke like mye. Bølgen av elbiler er kommet for å bli, sier Håvardstun.
Tvedten mener forskjellen fremdeles kommer til å bli stor.

– Det kommer mest sannsynlig fortsatt til å bli gjort forskjell på elbil og bensin- og dieselbiler. Det vet vi ikke ennå, men det kommer uten tvil fortsatt til å være mye penger å spare på å velge elbil. Selv om mange i utgangspunktet velger elektrisk ut i fra et økonomisk perspektiv, så tror jeg mange ville valgt likt selv om det var annerledes. Dette er blitt veldig gode biler, og etterhvert som de får lengre rekkevidde vil ikke lading lenger være et tema.

Rekkeviddeangsten  

Det er nettopp rekkevidden som er avgjørende for mange som vurderer elbil.

– Det er klart at rekkeviddeangsten er tilstede, selv om elbilene nå begynner å kjøre veldig langt på en opplading. Det krever også noe investering med tanke på å sette opp ladestasjoner, og det er heller ikke alle som har en garasje hvor de kan plugge i stikkontakten og lade, forteller Håvardstun.

– Det er klart at fremtiden er elektrisk. Jeg tror likevel det er en lang kamp, som på ingen måte er over.

– Elbil skaper mer usikkerhet i forhold til langkjøring, og folk må planlegge reisen bedre med tanke på at de må hurtiglade underveis. Ellers finnes det flere som ikke har mulighet til å lade hjemme, eller fordi de har et kjøremønster som gjør at de har behov for bensin- eller dieselbil, sier Tvedten.

Bertel O. Steen opplever ikke at alder har noen påvirkning på salget av elbil, men ser ofte at familier velger elektrisk som bil nummer to.

– Hos oss kjøper både yngre og eldre personer elektriske biler, men vi ser at det gjerne er de som har behov for bil nummer to som velger elbil. Flere er usikre på om de skal kun eie én elbil, men vi opplever at mange etterhvert bytter ut den bensindrevne bilen med en elektrisk, fordi de ser hvor enkelt det er å bruke den, og fordi de sparer en god del utgifter, sier Tvedten.

Lang vei å gå

Elbilene har ikke vært på veiene lenge nok til at batteriene må gjenvinnes i stor skala. Dermed er ikke avgjørelsen om hvordan batteriene skal håndteres når bilene når slutten av sin levetid, oppe og avgjort.

– Jeg håper de klarer å finne en god løsning på hvordan batteriene skal resirkuleres, for det tror jeg ikke man har en god plan på ennå. Da vil miljøgevinsten man oppnådde mens man brukte bilen gå tapt igjen når man setter den fra seg. Kanskje det er et større problem enn man vil innse? spør salgssjefen hos Jæger Sentrum.

Regjeringen har bestemt at innen år 2025 skal alle personbiler og lette varebiler være nullutslippskjøretøy. Håvardstun tror likevel veien dit blir lang.

– Det er klart at fremtiden er elektrisk. Jeg tror likevel det er en lang kamp, som på ingen måte er over. Vi kommer til å fortsette å satse på elbiler, men vi selger også plug-in-hybrid, bensin og diesel, påpeker Håvardstun.

Deltar på el-messe

Både Bertel O. Steen og Jæger Sentrum er blant utstillerne på el-messen på Bønes denne helgen.
– Vi stiller med vår helt elektriske BMW i3, og en el-sykkel, for å vise at vi har fokus på miljøet, sier Steffen Håvardstun.

– Vi skal vise fram Kia Soul Electric, som er vår mest solgte modell, Peugeot Tepee Electric og Kia Niro Electric som kommer i november, og som vi tror blir en av de mest solgte elbilene neste år, spår Per Henning Tvedten hos Bertel O. Steen.

ELEKTRISK STEMNING: – Frem til nå i år har salget av elbil utgjort over 30 prosent, og tar man med salget av hybridbiler kommer vi opp i overkant av 60 prosent, sier Per Henning Tvedten, salg- og markedssjef hos Bertel O. Steen. (Foto: Martine Haugen)

Mye spennende å se frem til

Bertel O. Steen har tre bilvarehus i Bergen, på Minde, i Åsane og i Arna. Her selges personbiler og varebiler av merkene Citroen, DS, Smart, Kia, Peugeot og Mercedes Benz. Både nye og brukte modeller selges her, og Kia er deres største leverandør av elektriske biler.

– Både Mercedes Benz og Peugeot kommer sterkt inn på elbilmarkedet neste år, så det kommer veldig mye spennende fremover, sier Tvedten.

Jæger er eid av Jægergruppen, og har to avdelinger i Bergen, en i Åsane og en på Kokstad. Her selges ca. 2000 biler i året, både nytt og brukt av merkene BMW og MINI.

– Dersom det blir 50 prosent bompenger på elbil som det er foreslått, så tror jeg elbiler fremdeles kommer til å selge bra, men kanskje ikke like mye. Bølgen av elbiler er kommet for å bli.

– Vi er med for vise hvem vi er og hvilke muligheter vi kan tilby. Vi syns vi har utrolig gode produkter å vise frem, og ikke minst får vi fortalt om alt det spennende som kommer i nær fremtid. Det får vi ikke vist fram nå, men i løpet av de neste 5 årene vil vi ha 25 modeller som enten er ren elektriske, eller som har plug-in-teknologi, så vi håper vi kommer i kontakt med de som ikke vet, men som ønsker å vite mer, sier Håvardstun.

Vil vekke interesse

Begge aktørene har store forventninger til årets messe.
– Det er første gang det arrangeres en slik messe i Bergen, så vi har forventninger om at vi får snakket med masse mennesker som er genuint interessert i det vi kan tilby. Vi ønsker også å vise oss frem for de som ikke er klar over oss, forklarer Håvardstun.

– Vi håper det blir et godt besøk, og at vi får møte en gruppe mennesker som er oppriktig interessert i det vi skal vise fram. Jeg vet vi har produkter som vil vekke interesse, så får vi se etter messen om vi får flere besøkende i butikken, svarer Tvedten.

Ikke bare biler

Ansvarlig for El-messen, Frode Hetlevik, er glad for å ha fått med seg så mange aktører innenfor bilbransjen, og sier at elbilene og hydrogenbilene er messens største attraksjon. Han understreker også at messen på Bønes samler aktører som vi er avhengig av i hverdagen, og ikke alt på El-messen handler om biler.

– Vi har greid å samle meget seriøse aktører som er ledende i sin bransje, og gledes oss til å presentere fremtidens teknologi for ditt hjem. Et produkt øker veldig i år, og det er elsykkel. Derfor har vi laget en egen testbane for el-sykler, og publikum får prøve seg på banen, sier  Hetlevik.

Messe-sjefen lover også underholdning med både mred Hanne Vatnøy, Eirik Søfteland og magikeren Mikael Hedné.

El-messen arrangeres på Bergen Racketsenter på Bønes 22.- 23. september.

ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this