SKOLETILBUD FOR DE SOM TRENGER EKSTRA OPPFØLGING: – Vi stiller høye forventninger til elevene, og de innfrir, sier Trond Iversen. Til høyre: Tone Hagen Fanebust. (Foto: Sondre Båtstrand)

Nye muligheter på Krokeide

Krokeide videregående skole tilbyr opplæring for personer med lærevansker eller psykiske/fysiske utfordringer. – Vi flytter fokus fra vansker til muligheter, sier rektor Trond Iversen.

I naturskjønne omgivelser på Korsneset i Fana ligger Krokeide videregående skole, den eneste i landet som har internat med sosialmedisinsk hjelpeapparat. Elevene kommer fra alle landets fylker.

– Skolen vår er ikke en konkurrent, men et supplement til ordinær videregående skole.

– Det er som en folkehøgskole, bare bedre, sier Matilde Knarvik, som bor på internatet og er elev på vg2 salg og service. Tidligere har hun droppet ut av videregående skole og gått på nettopp folkehøgskole, men nå trives hun på Krokeide.

– Her føler du at du sitter igjen med noe nyttig. Du får testet deg selv på samme nivå som på videregående, sier hun.

FORNØYDE ELEVER: – Det er som en folkehøgskole, bare bedre, sier Mari N. Eggereide (til venstre). Til høyre: Matilde Knarvik. (Foto: Sondre Båtstrand)

Mari N. Eggereide, som går tredje året på data og elektronikk, er også full av lovord om skolen.

– Lærerne er veldig flinke og tålmodige. De går gjennom ting så mange ganger som det trengs for at det sitter, sier hun.

– Før visste jeg ikke forskjell på volt og watt, mens nå feilsøker jeg på forsterkere.

Mer informasjon: Skolens nettside

På skolen er det mange sosiale aktiviteter, som filmkvelder, kosekvelder og LAN-party, og hver torsdag er det kreativt rom med blant annet maling og strikking. Elevene kan også få disponere både kajakker og båter.

– Vi får bestemme mye av det selv, sier Knarvik, og Eggereide legger til at alle er velkommen hvis de vil og at det er helt frivillig deltakelse.

– Elevene får være med på å bestemme over hverdagen. Lærerne er veldig villige til å gå med på forslagene, forklarer Knarvik.

– Det er god dialog med elevrådet. Akkurat nå er det spørreundersøkelse om hva elevene helst vil ha til middag, sier Eggereide, som har gjort mange sunne valg etter at hun begynte på Krokeide.

– Jeg har gått ned i vekt og fått en sunnere livsstil. Jeg spiser sunn mat og trener. Det er masse treningsutstyr på skolen.

– Lunsjen er helt sinnsyk, skyter Knarvik inn.

Skolen har fokus på at elevene skal få brukt sine kunnskaper i praksis.

– Første året bygget vi en høyttaler fra bunnen av, og det er vi som har satt opp nettverkspunktene i klasserommene, forteller Mari.

På salg og service, der Matilde Knarvik går, driver de kafé på vg1, mens vg2 har ansvar for skolens bruktbutikk. I tillegg selger de mat fra en foodtruck.

LÆRE GJENNOM Å GJØRE

Andreas Lokøy er lærer på service og samferdsel, og er opptatt av at elevene skal «lære gjennom å gjøre». Han er godt fornøyd med at elevene valgte å donere årets overskudd fra bruktbutikken til Sykehusklovnene.

Tidligere jobbet han på kontor i oljenæringen, men etter å ha tatt praktisk-pedagogisk utdanning, søkte han seg til Krokeide.

FÅR FREM ELEVENES RESSURSER: – Jeg ser utvikling og får lov til å bidra til det. Det er rett og slett gøy! Det bor så mye ressurser i elevene, sier Andreas Lokøy. (Foto: Sondre Båtstrand)

– Og det ble jaggu meg full klaff, sier han.

– Det er grådig kjekt å jobbe med mennesker. Jeg ser utvikling og får lov til å bidra til det. Det er rett og slett gøy! Det bor så mye ressurser i elevene. Klarer de å bruke dem, så er det fantastisk.

Alle som er elever ved Krokeide har dokumentert behov for særskilt tilrettelagt undervisning.

– Dette er en videregående skole for elever som trenger ekstra oppfølging for å fullføre utdanningen. Alle elevene har en utfordring eller en diagnose som gjør at de trenger særskilt oppfølging, forklarer markedsansvarlig Tone Hagen Fanebust, og legger til at de ikke er en konkurrent, men et supplement til ordinær videregående skole.

– Elevene våre har de samme læreplanene, mål og krav som i vanlig videregående skole. Vi stiller høye krav og forventninger til elevene, og de innfrir, sier Trond Iversen, som er rektor og daglig leder ved skolen.

ELEVENE BLOMSTRER

Gjennomsnittsalderen for elevene er 25 år, med et aldersspenn fra 16 til 40 år, og med overvekt av elever som er et par og tjue år gamle.

– Noe av motivasjonen for å begynne her er å møte andre med lignende erfaring og bakgrunn. Noen får seg en god venn for første gang, forteller Fanebust.

Rektor Iversen er opptatt av at elevene skal føle seg inkludert og sett.

– De kan senke skuldrene og trenger ikke prøve å være noe de ikke er. Da er man mer mottagelig for læring. Sammen med tilrettelegging har elevene godt utbytte, sier han og viser til at selv om mange av elevene tidligere har falt ut av skolen, har 79,5 prosent nå fått karakterer i alle fag.

– Elevene har masse ressurser når de kommer hit, men har ikke fått det ut før, sier Tone.

– En av de kjekkeste tingene med jobben er å se utviklingen; at de mestrer, får seg venner og blomstrer. Det er bonusen ved å jobbe her!

VEKTLEGGER DET SOSIALE

Skolen har 190 elever og 80 fast ansatte. De har litt flere pedagogiske ressurser enn vanlig, i tillegg til eget kjøkkenpersonell som lager alle måltider. På miljøavdelingen er de fjorten ansatte, hvorav fire jobber som nattevakter og ti jobber dag og kveld i turnus.

MILJØARBEIDER MED GITAR: Hver uke leder Bjørner Often Sveen jam med elever og ansatte på musikkrommet. (Foto: Sondre Båtstrand)

Blant miljøarbeiderne er Bjørner Often Sveen, som hver uke inviterer til åpen jam med elever og ansatte i musikkrommet.

– Min jobb er å være til stede for elevene og legge til rette for at de gjør ting selv. Det kan handle om selvtillit til å ta bussen eller holde en presentasjon for klassen. De skal lære om seg selv og livet, og komme seg på skolen. Vi gir dem støtten de trenger for å nå sine mål i livet.

Spesielt det sosiale er viktig her, påpeker Sveen.

I tillegg til tidligere nevnte aktiviteter tilbyr skolen alt fra yoga til spilling i band, og det er fjelltur hver onsdag.

– Målet når de drar herfra er ikke bare en karakter, men at de klarer å fungere i livet. Vi gir dem ansvar for egen læring, sier han.
– Vi vil gi dem erfaring, trygghet og mestringsfølelse slik at de kan klare å ta gode valg for seg selv, utdyper Fanebust.

– Vi prøver å fremheve de gode sidene en karakter ikke kan speile, legger Lokøy til.
– Det å lære seg å være et godt menneske og å samarbeide er viktigere enn om det blir en firer eller en femmer.

– Vi flytter fokus fra vansker til muligheter, understreker Iversen.

– LÆRERNE BRYR SEG

De to elevene oppfordrer flere til å søke seg til Krokeide.

– Alle som synes det er tungt og at de ikke blir hørt, bør søke, sier Knarvik.
– Hvis du har ekstra behov, bør du søke, supplerer Eggereide.

Begge gir gjerne en god attest til både lærere og andre ansatte ved skolen.
– De bryr seg på et annet nivå!

ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this