Peppes Pizza Desember 2019
FELLESSKAP OG KJÆRLIGHET: – Parodi Grand Prix betyr mye for meg. Felleskapet blant deltakerne som heier hverandre frem, og kjærligheten til alle som tør å kaste seg uti det, er en opplevelse alle burde få kjenne på. Vi håper familien vokser enda mer. Her er det hjerterom, sier Henriette Christie Ertsås, som er en av ildsjelene som gjør konkurransen til en realitet.

Narr med kjærlighet

Fjas, fjær og populærkultur: Årets Parodi Grand Prix-finale går av stabelen 25. mai.

Like sikkert som at Russland får poeng de egentlig ikke fortjener, og at vi er garantert minst et tosifret antall dype utringninger, går Parodi Grand Prix-finalistene på scenen en uke etter årets Eurovision-finale. Henriette Christie Ertsås er en av ildsjelene som gjør konkurransen til en realitet.

– Parodi Grand Prix er et hjertebarn. Jeg begynte som deltaker, men så klarte jeg ikke å la være å bli stadig mer involvert. Etter at Kristian Nicolai Stakset-Gundersen, grunnlegger og produsent av PGP, bosatte seg utenfor Bergen, tok jeg steget opp.

Spark mot Bendiksen

Konseptet er enkelt. Parodi Grand Prix er en konkurranse der alle deltakerne stiller med et revynummer basert på en sang fra norsk og internasjonal Melodi Grand Prix.

Konseptet er enkelt. Parodi Grand Prix er en konkurranse der alle deltakerne stiller med et revynummer basert på en sang fra norsk og internasjonal Melodi Grand Prix. Forgjengeren Kvasi Grand Prix ble ledet av Desirée (nå Daisy) Hafstad i Bergen på slutten av 1990-tallet, inntil hun flyttet konseptet til Oslo. Håndballaget Bergen Beans initierte Parodi Grand Prix i 2005, med show på Fincken.

Da Ertsås var med som deltaker for første gang i 2006, var det med en versjon av Kirsti Sparboes Oj oj oj, så glad jeg skal bli, skrevet av Arne Bendiksen.

– Bergenseren Arne Bendiksen regjerte Melodi Grand Prix på 60-tallet, med enkelte fullstendig håpløse tekster. Derfor fremførte jeg sangen i sin helhet; uten å endre på noen ting. Den handler om hvordan jeg-personen gleder seg til ektemannen skal slutte å løpe etter andre kvinner. Da skal hun stelle til fest, hvor bare hun er gjest. Den er jo helt fryktelig, ler Ertsås.

Med Kvasi Grand Prix var det fokus på koreografi og kostyme. Parodi Grand Prix er mer revyaktig.

– Vi har deltakere som ikke vet så mye om Grand Prix, mens andre er totalt nerd og deler gjerne av sin viten. Flere kan brife med kunnskap om tredjeplassen i en svensk semifinale fra 1973 eller hvilket obskurt bidrag som ble diskvalifisert fra Eurovision Song Contest i 1994. Interessen for Melodi Grand Prix ligner nok den interessen noen har for fotball. Det handler til syvende og sist om opplevelser man deler med andre.

Parodi med agenda

I år som i fjor avholdes finalen på Ole Bull-huset, og programleder blir Mia Gundersen.
– Det synes vi jo er veldig stas. Så kan man jo lure på om hun er valgt for å appellere til homofile eller middelaldrende damer, flirer hun.

Formidling på scenen er noe Ertsås også driver med som jobb. Hun har nylig avsluttet en doktorgrad i kreftforskning, og lager populærvitenskapelig formidling av medisinsk vitenskap. Inkludert forestillinger for barn og voksne der hun spiller rollen som kreftcelle, virus og bakterier.

THE YESNOS: Slik kan det se ut når deltagerne kaster seg ut i elleville fremførelser under Parodi Grand Prix. Dette er The YesNos fra 2011. (Foto: Kari Bernadini)

Også i Parodi Grand Prix-konkurransen kan det være alvor blandet med tullet og tøyset.

– Visst er dette fjas, fjær og populærkultur, men jeg tror gjerne at denne type tilsynelatende overfladisk underholdning kan ha større innflytelse på publikums holdninger enn et Ibsen-stykke. Vi normaliserer alternative kjønnsforståelser.

I tråd med dragtradisjonen latterliggjøres forventninger til kjønn, rase og seksuell legning, med en god dose selvironi.
– Det er hovedsakelig en feiring og en fest. Publikum er i fyr og flamme. Publikummere som skyr Festspillene kan gjerne komme til oss. Det er så motsatt som man kan få det.

Feige vikinger

Det har med vekslende hell vært arrangert semifinaler i andre byer, som Oslo, Trondheim og Stavanger. Men det er i Bergen det virkelig skjer.

– Parodi Grand Prix er helt avhengige av ildsjeler. Det er jo en kjærlighetserklæring til Eurovision. Man kan godt delta og være interessert i opplegget selv om man hater Eurovision, for vi gjør jo narr. Med det er narr med kjærlighet.

Ertsås’ eget bidrag i år parodierer det danske bidraget fra i fjor.

– Danskenes sang skulle angivelig handle om den første og antagelig siste pasifistiske viking, men disse metroseksuelle Eurovision-vikingene var mer opptatt av hvorvidt skjegget var tilstrekkelig trimmet og om den snerte strikkejakken tok seg godt ut på scenen. Jeg synes de virket mest feige egentlig.

– Så vi har kalt oss Fjong og Feig og tittelen på sangen er «Gå utenom». Vi siterer dessuten fjellvettreglene som i grunnen også er ganske feige; de handler om å redde seg selv. Jeg prøvde meg på en referanse til vår aller feigeste nasjonalhelt, nemlig Peer Gynt, men det ble nedstemt av gjengen vår som høykultur ingen i publikum ville få med seg. Så den droppet jeg.

At den internasjonale finalen er politisk mener Ertsås det er ingen tvil om.

– Det er klart det er politisk. Når Hellas fikk trumfet gjennom at Makedonia måtte kalle seg «Den tidligere jugoslaviske republikken Makedonia» for å kunne delta. Når publikum i salen buer på det russiske bidraget.

– Strategisk nok har man ikke distribuert lyden fra salen når Russland har sunget de siste årene, slik at alle millionene som ser TV-showet ikke skal få nyss om Putins lave anerkjennelse hos Eurovision-publikummet. Det er dette som gjør Eurovision så unikt. Jeg liker hele pakken, gliser Ertsås.

Mye hjerterom

Lena Sanden (47) fra Laksevåg er en av årets finalister. Hun har deltatt i Parodi Grand Prix en rekke ganger sammen med barndomsvenninnen Hege Hjørnevik. Hun bor i dag på Kalfaret, men det er Laksevåg som er hjemme. Laksevåg har vært tema i flere av innslagene, men i år er bidraget inspirert av verdens største TV-serie.

– I år har vi latt oss inspirere av Game of Thrones. Det vil bli drager, sverdkamp og blokkfløyter brukt på både tradisjonelt og utradisjonelt vis.

– Hva betyr Parodi Grand Prix for deg?

– Det betyr mye. Felleskapet blant deltakerne som heier hverandre frem, og kjærligheten til alle som tør å kaste seg uti det, er en opplevelse alle burde ha fått kjenne på. Vi håper familien vokser enda mer. Her er det hjerterom.

Sanden var veldig opptatt av Melodi Grand Prix som barn, men interessen dabbet litt av på 90- og 00-tallet.

– Nå er den tilbake igjen. Jeg pleier å se den internasjonale finalen sammen med familien. Vi utstyrer oss med poengark og sammenligner med hverandres. Det er en kveld minstejenten på ni får være våken ekstra lenge. Favoritten er bidraget fra Luxembourg fra 1980: Papa pingouin. Den sang min lillesøster og jeg på i månedsvis. Vi hadde også kassetter med låtene fra de internasjonale finalene.

Årets Parodi Grand Prix-finale arrangeres på Ole Bull Scene 25. mai. Mer informasjon: parodigrandprix.no

ANNONSE:
Peisbord 800×300

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this