Juleland4
MØTER KONKURRANSEN MED GALSKAP: – For meg handler dette litt om galskapen som vi skal ha her, sier Odd Petter Hordvik, som dro utenlands for å få inspirasjon til hvordan de kunne gjøre noe ekstra ut av julen. Resultatet ble en egen juleby i Hageland. (Foto: Ove Landro)

Møter konkurransen med galskap

Del artikkelen i Sosial medier

– Det er så mange like butikker, og det er så mye som skjer på nettet, så du må gjøre noe ekstra, sier Odd Petter Hordvik, daglig leder hos Hageland i Åsane. Der startet julen i begynnelsen av november.

Hans farfar Olav Hordvik var en gartner som reiste som farende svenn til Danmark, Nederland, Tyskland og Frankrike. Odd Petters far, Odd Hordvik, startet familiebedriften Åsane Hagesenter i 1972. Odd Petter overtok hagesenteret i 2006, to år etter at Plantasjen kom til Åsane.

– Jeg tror det er viktig å gi kunden en opplevelse; jeg tror det er eneste måten å overleve på i dag.

I 2007 bestemte Hordvik seg for å gå «all in» og tenke stort for å møte konkurransen. Også i november og desember. Selve Julebyen er en relativt ny ide. Byen vokser og Hordvik satser friskere for hvert år; han har allerede planene klare for å utvide byen.

– Vi synes det er kjekt å gjøre slike ting. Nå hører vi at folk snakker om Julebyen vår, og da har vi gjort noe riktig.

TØFFERE KONKURRANSE

– Når begynte dette?

– Julen har alltid vært en stor greie for oss, men før var vi i større grad en blomsterbutikk, og egentlig var det enda mer jobb i tiden opp mot jul, for du hadde buketter og alt annet som skulle sendes ut. Vi opplevde også at konkurransen ble tøffere. Stadig flere plukket med seg buketter i dagligvarebutikken i stedet for å gå til faghandelen, sier Hordvik.

Juleland2
STARTET JULEN TIDLIG: Julebyen åpnet 7. november. Da hadde Odd Petter Hordvik og alle ansatte jobbet med interiøret i en måned. (Foto: Ove Landro)

Han og en kollega i Ålesund har konkurrert litt mot hverandre i noen år, og for fem-seks år siden toppet de alt med å ha 130 forskjellige størrelser og modeller av kunstige juletrær.

– Derfra har det eskalert, og etterhvert har andre i Hageland-kjeden hengt seg på, men kanskje ikke fullt så voldsomt som hos oss, smiler Hordvik.

Sammen dro de til Nederland, Tyskland og Belgia for å få inspirasjon. Og det fikk de.

[PostBlock id=39]

– Vi så jo hvor svært det var der i julen, og da tenkte vi at dette må vi få til hos oss. Så for rundt fire år siden begynte vi i det små med en liten utstilling, men etter kort tid fant vi ut at vi ville gjøre enda mer ut av det. Da ble også det en liten konkurranse mellom oss. En kollega i Sandnes har hengt seg på, og vi sender bilder og pusher hverandre, forteller Hordvik, som innrømmer at det har tatt litt av.

– Joda, det må jeg vel innrømme. Men det er gøy å gjøre dette, sammen med fantastiske ansatte.

SELGER FLERE KUNSTIGE ENN EKTE

– Nitti prosent av disse kunstige trærne har vi utformet og produsert selv.

Han hadde 80-100 forskjellige størrelser og modeller av kunstige juletrær da julesesongen startet 7. november. Nå er det rundt 60 størrelser og modeller av kunstige trær igjen.

– Dere konkurrerer med Plantasjen?

Hordvik nøler litt.

– Nei. Vi gjør ikke det, altså. Når folk har vært innom her og ser hvordan vi har det, går de ikke andre steder. De andre butikkene er veldig bra, inntil folk har kommet hit. Jeg tror heller ikke alle kundene er klar over hvor gode og flotte de kunstige trærne har blitt nå.

– Men dere selger ekte juletrær også?

– Ja da, og i fjor hadde vi faktisk en økning på naturtre, men vi selger langt flere kunstige trær enn ekte. Det er noen år siden det ble slik. Jeg så plutselig at det ble solgt juletrær på hvert gatehjørne, enten det var idrettslag eller det var en far som skulle ha sønnen sin i arbeid. Her ute i Åsane var det salg av naturtrær på hvert hjørne. Og da begynte det å merkes på vårt salg.

– Nå lager vi våre egne modeller her; vi er blitt så stor hos leverandøren vår. Han som tidligere var butikksjef her reiste til Kina for oss; han har tatt med seg grangreiner og sagt: Sånn vil vi ha det. Nitti prosent av disse kunstige trærne har vi utformet og produsert selv.

Juleland3
SKILLER SEG UT: – I 2007 endret vi hele profileringen av butikken  til å bli et ordentlig hagesenter med stort utvalg. Det samme gjør vi nå i julen; vi topper alt og forsøker å skille oss ut, sier Odd Petter Hordvik. (Foto: Ove Landro)

– Hvorfor vil folk ha kunstig juletre?

– Det er flere som flytter i leilighet. Da er det enklere både å pakke opp og ned et kunstig juletre. Mange har allergi. Du har også pressens skriverier om dyr som følger med et naturtre, men vi har jo overlevd i noen hundre år med disse trærne.

I butikken på Åsamyrane selges det rundt tusen kunstige trær og opp mot fire hundre naturtrær.

– Det er flere som flytter i leilighet. Da er det enklere både å pakke opp og ned et kunstig juletre.

– På vårt beste solgte vi over 2000 ekte trær, så nedgangen er merkbar. På kunstige trær har vi blitt så pass store at for oss handler det mest om å holde oppe tallene fra tidligere. På de siste fire-fem årene har vi hatt en økning på flere hundre prosent.

TOM FOR NØTTEKNEKKERE

Hagesenteret i Åsane har de siste årene omsatt for rundt 24 millioner, og har notert et resultat før skatt på 2,5 millioner kroner. Også dette året ser bra ut.

– Det har gått litt opp og ned i takt med været, men nå er vi på plussiden igjen. Vi kan allerede si at julen har vært med på å løfte totalbildet for oss. Fortsetter det slik utover i desember blir det en veldig god sesong for oss, sier Hordvik, som allerede har begynt å gå tom for enkelte varer.

– Nøtteknekker-temaet vårt hadde vi suksess med i fjor. Vi triplet derfor innkjøpet i år, og var tom allerede i november. Det er egentlig litt krise. Vi får ikke kjøpt inn mer. Nøtteknekkerne er veldig populære også i andre land som Tyskland, England, Belgia og Nederland. Vi har noen små igjen i hyllen. Det er alt.

Juleland1
MÅ GJØRE NOE EKSTRA: – Det er så mange like butikker, og det er så mye som skjer på nettet, så du må gjøre noe ekstra, sier Odd Petter Hordvik, som kickstartet Hageland-julen allerede 7. november. (Foto: Ove Landro)

– Det blir litt ekstra greier i julen, og jeg liker å jobbe med dette. Litt ekstravaganse. For meg handler dette litt om galskapen som vi skal ha her. Jeg tror det er viktig å gi kunden en opplevelse; jeg tror det er eneste måten å overleve på i dag. Det er så mye som skjer på nettet, og det er så mange like butikker, så du må gjøre noe ekstra. Det er litt av filosofien min. I 2005 begynte vi å få konkurranse borti gaten her, sier Hordvik og tenker på Plantasjen.

– Etter hvert endret jeg måten å tenke på; frem til da var det et poeng å være lik de andre, og jeg håpet at folk skulle se at vi ikke var så mye dyrere enn konkurrentene. Det var skivebom.

– Etter hvert endret jeg måten å tenke på; frem til da var det et poeng å være lik de andre, og jeg håpet at folk skulle se at vi ikke var så mye dyrere enn konkurrentene. Det var skivebom. I 2007 endret vi hele profileringen av butikken, vi ble et ordentlig hagesenter med stort utvalg, både små og store planter, både billig og kostbart, og det samme gjør vi nå i julen; vi topper alt og forsøker å skille oss ut.

TIDLIG JUL

Julebyen åpnet 7. november. Da hadde Hordvik og alle ansatte jobbet med interiøret i en måned.

– Jeg ser ikke bort fra at det blir tidligere åpning en gang i fremtiden. I England og Nederland åpner de julen i oktober.

[PostBlock id=490]

– Men vi er ikke kommet dit at julen er viktigere enn våren og sommeren for en gartner?

– Nei, der er vi ikke kommet. Ikke i nærheten. Men julen er blitt en utrolig viktig periode for oss med tanke på omsetningen.

– Du er tredje generasjon gartner. Hva tenker din far om Julebyen?

– Han synes det er galskap. Og det er det jo. Tidene forandrer seg, markedet forandrer seg, og man må henge med dersom man skal overleve. Vi har allerede begynt å tegne Julebyen med tanke på neste år; da skal den bli enda større.

Plantasjen1
EKTE TRÆR: – Volumet på ekte juletrær er fortsatt veldig mye større enn på kunstig. Men vi ser også en stigende trend når det gjelder kunstige trær, sier Christer Hansen. (Foto: Ove Landro)

PLANTASJEN SELGER FLEST EKTE TRÆR

Hos daglig leder Christer Hansen på Plantasjen i Åsane er virkeligheten en annen.

– Volumet på ekte juletrær er fortsatt veldig mye større enn på kunstig. Men vi ser også en stigende trend når det gjelder kunstige trær. Så for vår del kommer de kunstige trærne i tillegg, sier Hansen.

– Pris er viktig, og vi vil alltid følge med på hva som skjer i markedet, men det er bredden i sortimentet som er viktig for oss.

Han ønsker ikke å gå i detalj på tall.

– Men vi selger flere tusen ekte trær, og salget av kunstige er ikke i nærheten. Kanskje halvparten, sier Hansen.

Også på Plantasjen merker man at julen begynner stadig tidligere.

– En gang i tiden var man ikke klar før på lille julaften, men det er en stund siden. Én ting er at bransjen starter tidlig, men vi opplever at kundene begynner å pynte til jul tidligere også. Vi vet at mange pynter i hagen og rundt huset første søndag i advent. Så nå i helgen var Plantasjen godt besøkt. Det nye er at vi i det siste har vi sett at mange også har fått opp belysning rundt huset en uke før advent.

– Er konkurransen skjerpet?

– På ekte juletrær merket vi økt konkurranse en stund fra juletreselgere på gatehjørnene rundt omkring, men nå har en del av dem annonsert at de skal gi seg. I fjor kom Obs på banen med trær til 249 kroner, men den prisen er på én type tre.

– Det vi fokuserer på er bredde. Vi har et større utvalg. Vi opplever at betalingsviljen er god i desember. Pris er viktig, og vi vil alltid følge med på hva som skjer i markedet, men det er bredden i sortimentet som er viktig for oss. Jeg tror prisdumpingen har gått mer utover de som står på gatehjørnet enn oss.

– Er Hageland den største konkurrenten?

– Nei, i mine øyne er ikke Hageland en konkurrent. Nå i desember satser de kun på kunstige juletrær og julepynt, og ikke så mye på planter. For oss er det dagligvarebransjen som er den største konkurrenten. Noen går på butikken daglig for å kjøpe mat, og den tilgjengeligheten kan ikke vi matche. Da kan vi vinne på bredden, og det er den profilen vi satser på, sier Hansen.

Del artikkelen i Sosial medier

Ove Landro
Redaktør Bergensmagasinet AS | Helgesensgate 17 | 5038 Bergen | Norge

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this