Hanne Huseklepp1
EN MØTEPLASS: Bergen Sponsorship ønsker å være en møteplass der og en brobygger mellom ulike lag og organisasjoner. – Det handler om å møtes og hente energi fra hverandre, sier Hanne Huseklepp. (Foto: Ove Landro)

Møteplass for næring, idrett og kultur

Del artikkelen i Sosial medier

Ideen springer ut fra Trondheim. Nå satser Bergen Sponsorship i Bergen. – Alle fortjener å skinne. Hvis vi lykkes løfter vi hverandre, sier prosjektleder Hanne Huseklepp.

Hanne Huseklepp har jobbet med frivillighet i mange år. Hun har engasjert seg i skolen gjennom FAU, sittet i 17. mai-komiteen og hun har vært styreleder i kulturskolens ungdomskor.

– Jeg har lang erfaring fra frivilligheten, ja. Det er jo sånn vi er med og skaper opplevelser for fellesskapet, sier Huseklepp.

– Det handler om å møtes og hente energi fra hverandre. Vi vil få folk over dørstokken slik at de kan kjenne på fellesskapet.

Hun er utdannet gullsmed, har mange års erfaring innen salg, ledelse og markedsføring, og har jobbet som markedssjef for Lønne Maskin i Åsane. Dessuten har hun vært aktiv i damemiddag-komiteen i flere år, og det var gjennom det nettverket hun kom i kontakt med Trine Spord Thomassen og Kristian Jæger i Nordic Arena Bergen.

IDEEN FRA TRONDHEIM

FAKTA Bergen Sponsorship
Mer informasjon: bergensponsorship.no

– Ideen til Bergen Sponsorship springer ut fra Koment Trondheim. Der oppe har de fått håndball-EM til neste år, herrene begynner i januar og damene i desember 2020.

Da de nylig hadde generalprøve i Trondheim Spektrum før EM, opplevde de en folkefest med over 7000 fremmøtte som så Byåsens kvinner slå Molde og Kolstads herrer slå Drammen.

Grunnen til at vi ikke får se de norske håndball-landslagene i Bergen under EM neste år, er at arenaene her ikke tilfredsstiller publikumskravene fra Norges Håndballforbund.

– Hadde det ikke vært kjekt om vi fikk til noe av det samme i Bergen som de har klart i Trondheim? spør Huseklepp.

Hun forteller om prosjektet hvor man opprettet et laug – eller sponsorship om du vil – som heter Trondheim 2020. Der ønsket man å ha næringslivet med fra starten, slik at disse aktørene kunne være med å etablere premissene for håndball-EM.

– I Trondheim jobbet man mye med å skape entusiasme rundt dette prosjektet samtidig som man var opptatt av at det skulle være forankret i næringslivet. Men når EM i Trondheim er over neste år, sitter man med en hub som har en uavklart fremtid.

SATSER I BERGEN

Her i Bergen ønsket Trine Spord Thomassen og Kristian Jæger å starte noe som kan leve videre uavhengig av ulike arrangementer og mesterskap.

– Bergen Sponsorship ble derfor startet i august, og handler om å knytte sin merkevare opp mot noe som samfunnet opplever som positivt.

–  Sponsorship kan være mye forskjellig, utdyper Huseklepp.

– Det kan være å være fadder for en utøver som trenger støtte til å gjennomføre satsing opp mot et stort mesterskap. Det kan være å gi jobb til unge talenter som har behov for å kunne komme og gå på denne arbeidsplassen på grunn av all tiden som går med til trening.

[PostBlock id=483]

Det kan være å gi rene penger, eller det kan være å gå inn i et lag med kompetanse på regnskap, HR og organisasjonsutvikling. Ikke minst har man fått øynene opp for at unge talenter som kommer til byen for å spille fotball, håndball eller fiolin trenger litt hjelp for å finne seg til rette sosialt.

Huseklepp har selv dratt rundt og møtt daglige ledere i lokaler hvor lukten av svette henger i veggene og vaskemaskinen går for fullt i bakgrunnen, og der foreldre og andre frivillige jobber dugnad før et sportsarrangement eller rigger til konsert.

DE FRIVILLIGES HVERDAG

– Veldig mange mennesker som jobber med frivillighet står i en hverdag hvor det er utfordrende å få ting til å gå rundt. Da er det verdifullt å ha en møteplass hvor folkene i disse lagene og organisasjonene kan dele sine erfaringer og dra veksler på hverandre.

Bergen Sponsorship hadde nylig et frokostmøte hvor blant annet Tertnes Håndball fortalte hvordan de med små ressurser kan utfordre Norges-eliten og være en fryktet motstander med ganske begrenset økonomi, ved å bygge kultur og miljø.

– Vi fikk også et innblikk i hva som skjedde da Fyllingsdalen Teater samarbeidet med FK Fyllingsdalen, og sammen laget et opplegg i forbindelse med en kamp mellom Fyllingsdalen og Åsane. Denne ble «hypet» som et hatoppgjør mellom bydelene, de laget mye gøy rundt oppgjøret, og på kampen kom det 5000 tilskuere.

[PostBlock id=484]

Hun mener at folk trenger å høre slike historier, siden det er slik man kan skape ting sammen og sørge for noen gode opplever i en utfordrende hverdag.

– Det er en slik møteplass Bergen Sponsorship ønsker å være, der vi kan bli en brobygger mellom ulike lag og organisasjoner, formidle kompetanse og ressurser og forhåpentligvis også være en inspirasjon i hverdagen. Det handler om å møtes og hente energi fra hverandre. Vi vil få folk over dørstokken slik at de kan kjenne på fellesskapet.

GODE OPPLEVELSER

Huseklepp er engasjert enten det er snakk om å koble kultur og idrett eller å skape gode aktiviteter for bedrifter.

– Jeg brenner for å skape gode opplevelser og positive synergier. Nå arrangerer vi tur til Hamar i januar for å se skøyte-VM. Da er det fullt opplegg med heiagjeng, foredrag med professor, og vi har leid en pub hvor det blir middag og underholdning. For oss handler det om å skape gode opplevelser sammen.

Hun er opptatt av at både store og små bedrifter kan være med.

– Alle fortjener å skinne. Hvis vi lykkes så løfter vi hverandre og man får en økt verdiforståelse av det man er med på. Dette gir større oppslutning, skaper entusiasme og forhåpentligvis gir det mer støtte til den enkelte organisasjon, sier Huseklepp.

Les flere gründersaker i Bergensmagasinet.

Del artikkelen i Sosial medier

Ove Landro
Redaktør Bergensmagasinet AS | Helgesensgate 17 | 5038 Bergen | Norge

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this