hurtigsmart1
SE TRAILEREN, BLI NYSGJERRIG PÅ FILMEN: – Vi ønsker å være som en filmtrailer til temaene vi presenterer. Dersom du leser en av bøkene, vil vi også ha med linker til hvordan du kan lære mer, sier Frank Homme, som er den ene av gründerne bak 29 Minute Books. (Foto: Roy Bjørge)

Bli smart på 29 minutter

Del artikkelen i Sosial medier

Kunne du tenke deg å bruke lunsjpausen til å bli en bedre leder? Eller hva med å lære deg å tolke andres kroppspråk, bli en vinkjenner, eller oppdatere deg på de siste tiårenes økonomiske utvikling i Kina? Fortvil ikke; Frank Homme står parat til å hjelpe deg.

– Jeg fikk ideen under et middagsselskap der mange finansfolk var til stede, forteller den bergenske gründeren.

– Praten gikk høyt mellom bordene om aksjer, fond og derivater. Selv om jeg er utdannet økonom, så oppdaget jeg at en del av dette hadde gått i glemmeboken. Hjemme igjen tenkte jeg at dette må jeg lese meg opp på, og prøvde å finne noe på nett.

LANSERES FØRST INTERNASJONALT

– Vi har brukt en hel side i forretningsplanen vår på kun to setninger: «It’s all about building a brand» og «It’s stupid not to be smart – fast». Vi skal skape en merkevare.

Etter å ha bladd gjennom et virvar av nettsider, samlet han informasjonen i et lite resymé for eget bruk.

Samtidig ble han sittende og studere bokhyllen på hjemmekontoret, der han hadde satt til side bøker om alt fra breklatring til Stephen Hawkings populær-vitenskapelige innføringer i hvordan universet fungerer.

– Alt dette var ting jeg hadde lyst til å lese, men aldri fant tid til. Da slo det meg at det kunne lages lignende resymeer av flere emner, og dermed var jeg i gang, forteller Homme, som har bakgrunn både fra den tidligere platebutikken Platon, Musikkengros, TV 2 (journalist og prosjektleder) og Idar Vollviks nyeste satsing – den digitale markedsføringsplattformen Geddit.

Etter noen år med planlegging fikk han, sammen med investor og medeier Kristian Jæger, utgitt de første titlene i serien 29 Minute Books. Dette var i begynnelsen av 2016.

De laget en app, og fikk bygget opp en nettbutikk med rundt 100 titler (foreløpig kun som ebok og lydbok – se 29minutebooks.com). Deretter gikk de i gang med arbeidet med å finne en strategisk partner.

– Nettbutikken er åpen og iPhone-appen kan lastes ned gratis, men markedsføringsmessig har vi holdt oss tilbake. Vi har ikke ønsket å fremprovosere salg, bare se at alt funker teknisk, slik at alt er på plass når vi markedsfører den, sier han.

Alle titlene er foreløpig kun utgitt på engelsk, men etter hvert vil de også foreligge på fransk, tysk, spansk og kinesisk.

– Hva med japansk – eller norsk?

– Vi har ikke tatt de med. Tanken har vært å tilby bøkene til de tre-fire største markedene. Vi hopper i prinsippet over Norge, men det kan være mulig å gjøre en avtale, der andre gjør det på lisens.

PÅ SPORET AV DEN TAPTE LESETID

Bøkene er skrevet av et team på rundt 70 forfattere, de fleste av dem britiske og amerikanske – men det er også med noen fra Polen og Tyskland.

– Dette er folk som både har noenlunde faglig tyngde, og er flinke å skrive. Alle bøkene er på ulike temaer og emner, og vi har også kikket på muligheten til å lage lærebøker for skoleelever og studenter – fra gymnas- til universitetsnivå.

– Vil bøkene også bli utgitt på papir?

– Ja, men det ligger et stykke frem. Vi ser for oss at de blir i formatet 10×10 cm, med avrundede hjørner – litt slik som en iPhone. Dette er noe vi kommer til å lisensiere ut; vi snakker om å selge rettigheter til 35 ulike land.

– Hva med skjønnlitteratur? Mange hadde sikkert satt pris på en 29-minutters-utgave av På sporet av den tapte tid?

– Hehe, bra ordspill. Det må komme senere. Vi har allerede 25 skjønnlitterære titler, men det første vi skal gjøre nå, er å få oversatt titlene til flere språk. Deretter kan vi se på de tunge forfatterne; om hvilke av dem vi skal ha med.

VIL SKAPE EN MERKEVARE

Ideen til de to partnerne er ikke av helt ny dato. CliffsNotes – en serie med korte selvstudium-bøker for studenter – ble først lansert i 1958, og i perioden 1965-1975 ble det utgitt 16 titler i den britiske bokserien The Bluffer’s Guides.

Du har også det store forlaget Dorling Kindersley, som utgir titler innenfor et stort spekter. Mest kjent er nok likevel reiseguidene fra Lonely Planet, og ikke minst For Dummies-serien – der du på en lettlest måte kan oppdatere deg innenfor et stort spekter av emner.

– Forretningsideen vår er å gjøre noe av det samme som disse, men ta det et skritt videre ved at vi komprimerer store emner ned til noe du kan sette deg inn i på 29 minutter, forklarer Homme.

– Derfor har vi også brukt en hel side i forretningsplanen vår på kun to setninger: «It’s all about building a brand» og «It’s stupid not to be smart – fast». Den siste er slagordet vårt, den første visjonen. Vi skal skape en merkevare.

Del artikkelen i Sosial medier

Magne Fonn Hafskor
Journalist i Bergensmagasinet. Send meg en epost

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this