nordicarena 1
VIL SKAPE GODE MØTER: – Vårt mål er å lage et fristed der bedriftsledere kan by på seg selv og søke råd fra de andre, sier Trine Thomassen. – Jeg blir utrolig glad hver gang vi får dette til. Den verden vi har nå er full av alt annet enn det å faktisk møtes, legger Kristian Jæger til. (Foto: Magne Fonn Hafskor)

Bedriftsmingling skaper mer butikk

Del artikkelen i Sosial medier

Nordic Arena Bergen har satt seg som mål å samle tre bedrifter fra hver bransje under samme nettverks-paraply.

«Vi bygger relasjoner og skaper business» er slagordet til denne lokale arenaen for «business to business» (B2B), og drives av partnerne Trine Spord Thomassen og Kristian Jæger.

– Vi lager en arena der medlemsbedriftene kan utveksle erfaringer, bygge vennskap og oppleve ting sammen. Slik kan de lage grobunn for langvarige forretningsmessige forhold, forklarer Thomassen.

Et sted for ledere

– Er dere litt som et gammeldags laug?
– Nei, heller det motsatte, sier Jæger.
– Laugene bestod av folk fra samme yrke. For oss handler det derimot om å få med flest mulig bransjer, for slik å gjøre nettverket mest mulig attraktivt.

– Det er lettere å snu seg til den sauen som lukter tobakk i lommen din enn å løpe etter den som du aldri når igjen.

– Det som skiller oss fra andre B2B-nettverk, er at vi vil ha med beslutningstakerne. Nordic Arena er et sted for ledere, der de kan møtes og utveksle erfaringer, sier Thomassen.

– Hvor møtes dere?
– Det varierer. Vi har alle mulige typer arrangementer, fra møtegrupper og fagdager til familiedager og turer, der lederne kan bli kjent på et litt annet plan enn det daglige.

Fem år i Bergen

Nordic Arena startet opp i Trondheim i 2008, opprinnelig for å legge til rette for samarbeid mellom næringsliv og enkeltutøvere, ­organisasjoner og arrangører innen idrett og kultur. Siden skapte de også et eget nettverk for trøndersk næringsliv, der det drives relasjonsbygging på tvers av bransjer. Bergen og omegn-delen kom til i 2011, etter at Kristian Jæger ble spurt om å starte den.

– Vi feirer alltid Nordic Arena Bergens bursdag, som er 20. oktober, sier Jæger.
– Da inviterer vi alle medlemmene med ledsagere til stor bursdagsfest. Det blir som en familie.
Totalt har nettverket nå samlet 350 norske bedrifter som medlemmer. 70 av disse er i Bergen og omegn. De fleste av disse er mest interessert i å knytte forbindelser innen egen region, men de største ser også muligheten for kjøp og salg i andre deler av landet.

Vekst i trange tider

– Alle er velkommen, men vi har satt et tak på maks tre bedrifter fra hver bransje, og gjerne fra litt ulike segmenter. Dette skal ikke være et bransjenettverk, men et kjøp og salg-nettverk.

Som eksempel nevner han bemanningsbedriftene Kelly Services, Proffice og Clockwork, som alle er medlemmer.
– De retter seg litt mot ulike områder, og utfyller hverandre i så måte godt innenfor samme bransje.

– Dette skal ikke være et bransjenettverk, men et kjøp og salg-nettverk.

– Har dere med noen bedrifter fra oljebransjen?
– Ikke foreløpig, men det burde være mulig å få med noen. Mange innen oljen kunne hatt nytte av dette. Det viktigste er at det er en toveis greie, at det er bedrifter som har en balanse på både kjøp og salg. Slik sett utelukker nok dette enkelte aktører.

Både oljebransjen og norsk næringsliv opplever nå litt vanskelige tider. Da kan et slikt nettverk være nyttig.
– Medlemsmassen har økt i det siste, bekrefter Jæger, som synes dette er en litt spennende observasjon.
– I en slik tid er det lettere å snu seg til den sauen som lukter tobakk i lommen din enn å løpe etter den som du aldri når igjen.

Tre fra hver bransje

– Du er medeier av Jæger Automobil. Er din egen bedrift med i nettverket?
– Ja, den ene delen av Jæger, Lexus Bergen, er med. Men vi har også med Møller bil, som er den største konkurrenten.

– Vi har det samme innen sikkerhetsbransjen, der både Securitas og Nokas er med, legger Thomassen til.
– Da er vi tilbake til det med å ha tre fra hver bransje. Noen har en styrke på en del av bransjen, andre på en annen, sier Jæger.

– Kan dette virke konkurransevridende? Hva sier EØS-avtalen til et slikt bransjenettverk?
– Vi har aldri opplevd at det har vært noen problemstilling. Både medlemsmasse og kontaktpersoner ligger åpent ute for alle å se. Jeg vil heller si at vi tenker litt omvendt, og litt større. Alle lederne som er inne kommer med sitt nettverk, slik at kjøp og salg kan spre seg utover. Det vi gjør, er å tilrettelegge for kjøp og salg.

Lever for medlemmene

– Er det et snev av idealisme i dette?
– Ja, på den måten at vi trives med å skape noe for andre. Vi liker mennesker, å treffe folk, å høre historiene deres. Slik sett er dette et strålende sted å være.

Kristian Jæger var som nevnt den som startet dette i Bergen. Han har nå satt seg selv i baksetet, og overlatt rattet til Trine Thomassen.
– Jeg takket ja til dette da muligheten kom, sier hun.

– Jeg skal være hun som reiser rundt med vaffeljern, og har vaffelrøre i vesken. Har du en stikkontakt, så er jeg i gang.

– Nordic Arena er helt i min ånd. Jeg har aldri hatt troen på å ringe kalde kundelister. Tenk å få lov til å være ute hos kundene hver dag, få være med på å promotere dem og tilrettelegge for at de skal lykkes. Det er en drømmejobb, sier hun.

– Jeg skal være «hon med vaflene», hun som reiser rundt med vaffeljern, og har vaffelrøre i vesken. Har du en stikkontakt, så er jeg i gang. Det viktigste er å være grei med folk, å lytte til hvilke utfordringer de har og se på hvordan vi kan være en forlenget arm.

Nettverket skal hjelpe medlemsbedriftene til å selge mer og kjøpe bedre. Dette oppnår de ved å hjelpe til med å gjøre bedriftene mer synlig, promotere de, være med og legge planer for de, og gi de muligheten til å presentere seg i interessante fora på arrangementer.

– Ingenting gir meg mer enn å se hvordan medlemsbedriftene våre lykkes. Det er det vi lever for.

Fakta

  • Nordic Arena Bergen er et treffsted for relasjonsbygging og utvikling av forretningsvirksomhet i Bergen og region vest.
  • Nettverket fungerer som en arena hvor de personlige relasjonene knyttes og utvikles, og gjennom dette kan gjøre bedre og flere forretninger sammen.
  • Medlemsbedriftene promoteres, eksponeres og profileres både internt i nettverket og eksternt i næringslivet.
  • Firmaet er en B2B-arena («business to business») hvor medlemmene bygger samhold, vennskap og ambassadørgrad for hverandre.
  • Mer informasjon: Nordicarenabergen.no

 

Del artikkelen i Sosial medier

Magne Fonn Hafskor
Journalist i Bergensmagasinet. Send meg en epost

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this