Siri Røiseth sa opp jobben, innredet en varebil og la ut på veien for å finne inspirasjon til bildene sine. Så kom pandemien.
Korona-pandemien er sterkt til stede i Siri Røiseths kunst. Et av bildene viser Grogu (fra Star Wars-serien The Mandalorian) som oppfordrer oss til å vaske hendene, et annet en sjampanjeflaske merket «antibac».
Selv faller jeg pladask for et plakatstort bilde av en panda innkapslet i en gul smitteverndrakt. Tittel: «Pandami».
– Det har blitt litt bilder om pandemien. Jeg er ikke spesielt god på å uttrykke meg med ord eller skriftlig, men med bildene føler jeg mer at jeg kan si min mening, sier Siri Røiseth, som i februar 2020 sa opp en trygg jobb i et forsikringsselskap for å satse på kunsten.
Like etter satte Helsedirektoratet i verk de mest inngripende tiltak Norge har innført i fredstid for å hindre spredning av sykdommen covid-19.
VESTLANDSVÆR PÅ SYRE
– Hver gang det går bra så har jeg mulighet til å holde på med det litt lengre. Akkurat nå går det så bra at jeg føler at det kan ha en fremtid.
Gategalleriet i Bergen har samarbeidet tett med henne de siste to årene. Kurator og daglig leder Christer Holm forteller at det startet med at de hjalp henne med å lansere nye trykkopplag.
Disse ble revet bort på få minutter hver gang de ble lagt ut for salg. Så utfordret de henne til å lage originalverk på lerret. Også disse ble raskt utsolgt.
– Jeg hadde en utstilling på Madam Felle 11. mars 2020. Dagen etter stengte samfunnet ned, husker kunstneren, som tar imot meg hjemme på Laksevåg i Bergen.
Her møtes vi av bilder både på og stablet opp mot veggene, pensler i alle størrelser, sammenklemte tuber med akrylmaling og flere påbegynte lerreter.
Kunstreisen hennes begynte med at hun og samboeren fikk innredet en varebil slik at det gikk an å bo i den. Våren 2020 la så paret ut på en inspirasjonsreise rundt omkring i vårt langstrakte land.
– Hvor mange reisedøgn ble det?
– Altså, det var nesten hele året. Da kjørte vi gjerne i én dag og stoppet på et sted i to-tre dager. Vi var blant annet i Lofoten i november og desember – midt i mørketiden. Det var liksom bare vestlandsvær på syre, med regn og vind.
– Frøs dere ikke?
– Vi har en dieselvarmer i bilen, og med kun fire kvadratmeter blir det fort varmt. Så har vi gode jakker og sitter gjerne med soveposer når vi jobber.
– Hvordan fikk du inspirasjon til bildene?
– Nei, det var egentlig bare det å være ute – da kom jeg på ideene. Det er ikke slik at jeg ser noe i naturen og så tegner jeg det jeg ser. Det er mer slik at det skjer noe i hjernen når du er ute i naturen.
– Og så er det veldig gøy å være på nye steder, og få litt nye inntrykk. Nå var det jo korona da, så vi traff ikke så mange på stedene vi stoppet. Men det var veldig kjekt. Vi er begge glad i å gå i fjellet, løpe i fjellet, og klatre, så vi gjorde en del av det.
SOLGTE TUSEN BILDER FØRSTE ÅRET
Siri Røiseth er utdannet markedsfører fra BI, med bachelor i internasjonal markedsføring. I tillegg har hun toårig utdannelse i illustrasjon.
– Jeg har alltid likt å tegne, så da jeg fant det illustrasjonsstudiet, ble jeg så glad at jeg begynte å gråte. Det var etter jeg hadde tatt markedsføring. Jeg tenkte at det er jo dette jeg vil.
Ferdig studert oppdaget hun at det var vanskelig å få jobb som illustratør. Løsningen ble å jobbe frilans med dette ved siden av en fast jobb som rådgiver for Tryg forsikring.
– Det var en veldig bra arbeidsplass, men jeg merket at jeg hadde lyst å gjøre noe kreativt, forteller hun.
– Jeg begynte derfor å legge ut for salg tegninger og digitale trykk, og fikk interesse fra fremmede folk som ønsket å kjøpe. De første trykkene var et av Ulriksbanen i Bergen og et av to pingviner med regntøy. Etter hvert ble det flere motiver, jeg fikk kontakt med Gategalleriet, og jeg tenkte at «nå må jeg bare satse på dette».
I begynnelsen av 2020 sa hun opp jobben i Tryg forsikring, der hun hadde vært i tre år, og kastet seg ut i kunstmarkedet. Hun hadde spart opp nok penger til å holde det gående en stund, og hadde regnet ut at hun kunne klare seg fint om hun solgte hundre bilder for 1000 kroner stykket det første året.
– Jeg solgte over 1000 bilder det første året, så da gikk det kjempebra. Da kunne jeg spare mye, og ha penger til året etter. Jeg har jo lyst til å leve av dette; det er dét som er målet mitt. Så hver gang det går bra så har jeg mulighet til å holde på med det litt lengre. Akkurat nå går det så bra at jeg føler at det kan ha en fremtid.
DELVIS FARGEBLIND
Siri Røiseth har også markert seg som gatekunstner, blant annet med et pandemi-inspirert motiv av to pingviner som klemmer.
– Det laget jeg sommeren 2020, da det ble tillatt å klemme de nærmeste igjen. Jeg er veldig glad i å klemme.
– Bruker du stensiler når du lager gatekunst?
– Jeg gjør både det som heter «paste up» og stensiler. Jeg har lært meg det underveis.
– Men du jobber mest med akrylfarger på lerret?
– Ja, lerretene som skal til utstillingen min på Gategalleriet er stort sett malt med spray og akryl, men det jeg har brukt mest tid på tidligere er å tegne. Jeg tegner også digitalt på iPad i programmet Procreate.
– Hvordan velger du farger?
– Jeg er delvis fargeblind, og bruker nok ekstra lang tid på grunn av det, men jeg prøver meg bare frem helt til det sitter.
– Lager du bilder i sort/hvitt?
– Ja, men da legger jeg gjerne til én farge. Jeg liker det uttrykket.
Mer informasjon: siriroiseth.no og gategalleriet.no