– Vi ser ikke et grunnlag for å produsere avis i den tiden vi er inne i nå, sier daglig leder i Bergensmagasinet, Vegard Sletten.
Bergensmagasinet er kommet i en situasjon som veldig mange andre bedrifter er i nå. Næringslivet ligger nede, og avisen er helt avhengig av et godt næringsliv for å kunne ha en inntektskilde for å produsere en god avis.
– Vi har dessverre sett oss nødt til å permittere alle ansatte, sier Vegard Sletten, som opplyser at denne ukens utgave av Bergensmagasinet blir den foreløpig siste på en stund.
– Hvor lenge pandemien varer er det ingen som vet, men vi håper å komme sterkere tilbake når tiden er inne for det.
– Det er annonsemarkedet som svikter?
– Altså, annonsemarkedet falt jo som en stein fra den ene dagen til den andre etter tiltakene som regjeringen iverksatte. Da stoppet Norge opp næringslivsmessig, og det er vi et offer for.
– Bergensmagasinet lever av annonseinntekter, og slik situasjonen er for næringslivet i Norge i dag merker vi det godt, legger redaktør Ove Landro til.
– Vi tror bergenserne setter pris på våre historier fra Bergen og omegn om mennesker som lykkes innenfor næring, kultur, sport og organisasjonsliv. Hvor lenge pandemien varer er det ingen som vet, men vi håper å komme sterkere tilbake når tiden er inne for det.
– Har dere noen ide om når Bergensmagasinet vil være tilbake?
– Det er helt umulig å si. Vår første utfordring nå er å holde hodet over vannet. Vi er i en situasjon der alle våre inntekter har stoppet opp over natten, sier Sletten.
– Samtidig har vi kostnader, der forfallsdatoer kommer på løpende bånd – så det er klart at vi har en stor likvid utfordring med å stå gjennom dette. Vi krysser fingrene for at dette er en kort periode, men per nå er det helt umulig å si noe om hvor lenge dette vil vare.
– Men du åpner for å ta i bruk Bergensmagasinets spalter til andre ting?
– Ja, vi tenker at dette kan være vårt bidrag i den vanskelige situasjonen landet vårt nå er inne i. Vi har en digital plattform, og den vil vi prøve å holde så levende som mulig.
En mulighet er å republisere gamle saker som tåler å bli lest igjen, en annen at Bergensmagasinets nettside (+ Facebook-side) kan være en kanal for lag og foreninger som vil ut med informasjon.
– Det er lett for oss å publisere dette på våre flater, og vi har jo en ganske stor leserskare etter hvert, oppfordrer han.
– Hvilke typer saker ser du for deg?
– Det kan være ting av samfunnsnyttig betydning – som nabohjelp og tiltak i regi av Kirkens Bymisjon – men gjerne også saker fra kultur- og næringsliv, så lenge det er vitalt og har en allmenn interesse.
– Det må vel da være ting som ikke krever journalistiske ressurser eller fotografer?
– Våre redaksjonelle ressurser er permittert, men vi kan gjøre noe digital desking i denne perioden. Dette betyr at materialet vi får tilsendt må inneholde både tekst og 1-2 bilder.
Dersom du har en sak (tekst + bilde i bra kvalitet) du mener kan passe til å publisere på Bergensmagasinets nettside, kan du sende den til [email protected]. NB: Ikke partipolitikk.
Bergensmagasinet har siden oppstarten i mars 2016 blitt distribuert gratis til postkasser i Bergen kommune, samt på stativer på en rekke butikker, kjøpesentre, utesteder, kulturscener og aktivitetssentre. Med utgivelse annenhver uke er det til nå kommet 86 utgaver, hvorav den siste i rekken så langt kom ut tirsdag denne uken.
Pdf-arkiv – der alle utgaver så langt kan leses/lastes ned gratis (trykk på bildet under):