Escalon Julebord 2019
IKKE AVHENGIG AV TRENINGSSTUDIO: – Trening er ikke vanskelig og kan gjøres overalt, sier Camilla Eriksen, som like gjerne tar en treningsøkt i skogen som på treningsstudio. (Foto: Hege Bolann)

Hverdagstrening for alle

– Det er bedre å være litt aktiv hver dag enn å sitte én time på spinningsykkelen hver søndag, sier personlig trener Camilla Eriksen.

Januar er de gode forsetters tid. Mange har som mål å gå ned i vekt, komme i form og trene mer. På treningsstudioene er det smekkfullt de første månedene i året, mens det i mars og april igjen blir mer normale tilstander. Et nytt år med blanke ark er et fint utgangspunkt for å begynne med trening.

– Den største feilen mange gjør i januar, er å gå alt for hardt ut, sier Camilla Eriksen, som fremsnakker hverdagsmosjonen på bekostning av skippertak-treningen.

Hun ønsker at flere skal få oppleve de gode gevinstene ved trening, og at trening ikke trenger å være vanskelig.

– At man setter seg urealistiske mål er en klassisk feil, mener hun.

– Mange går med tanker om at de skal begynne et nytt og bedre liv, og skal begynne å trene flere ganger i uken. Dette kan bli vanskelig å opprettholde over tid, noe som igjen kan føre til at treningen nedprioriteres etterhvert. Å trene for mye og for hardt kan medføre overtrening og skader, og i verste fall, at man raskt slutter å trene..

Realistisk og lystbetont

– Gå i trapper i stedet for å ta heis, ta en spasertur i nabolaget, gå av bussen ett stopp før du er hjemme, lek med barna.

Da er det bedre å være realistisk både når det gjelder tidsbruk og intensitet på treningen. For en som er helt utrent kan to treningsøkter i uken være et fornuftig og gjennomførbart utgangspunkt, for deretter å øke til tre økter etterhvert. Å starte med korte treningsøkter på rundt 30 minutter, er også et godt råd for å lykkes, i en travel hverdag.

– Det viktigste er å finne en treningsaktivitet man liker. Deretter bør man sette opp en ukeplan for trening, råder hun.

– Målet er at trening og fysisk aktivitet skal bli en del av hverdagens rutiner og vaner, og noe du gleder deg til å gjøre. Da er sjansen større for at du fortsetter med treningen når januar er over. En treningspartner kan gjøre at treningen blir mer lystbetont, forpliktende og varig.

Hverdagsmosjonen viktigst

Folkehelseinstituttets tall fra 2018 viser at i Norge er hele tre millioner personer mindre aktive enn anbefalingene. Helsedirektoratets offisielle råd for voksne er fysisk aktivitet i minst 150 minutter ukentlig med moderat intensitet, eller minst 75 minutter med høy intensitet.

Selv har Eriksen vært aktiv med både håndball og løping. Etter en bilulykke med nakkeskade da hun var 22 år var det behov for målrettet opptrening for å øke bevegelighet og lindre smerter. Siden den gangen har hun hatt et mer bevisst forhold til trening. Men det var først da hun – på grunn av nedbemanning i oljebransjen – gjorde trening til et yrkesvalg.

Fra sin tidligere økonomiutdanning og -jobb tok hun et brått skifte og utdannet seg til personlig trener. I dag er hun fast ansatt på Sats Nesttun – i tillegg til at hun er engasjert i Fana Idrettslag og nabotrening der hun bor – og brenner for at trening skal være tilgjengelig for alle. Hun deler også treningstips, øvelser og motivasjonsråd på Facebook og Instagram.

– Hverdagsmosjonen er det aller viktigste; det å være i aktivitet og bli litt svett på ryggen, sier hun.

– Gå i trapper i stedet for å ta heis, ta en spasertur i nabolaget, gå av bussen ett stopp før du er hjemme, lek med barna. Det finner man alltid tid til. Til styrketrening er det strengt tatt ikke nødvendig med fancy apparater eller flotte treningsstudioer. Kroppen din, et gulv, en benk, et tre eller lignende er mer enn nok til å gjøre mange gode styrkeøvelser. Vær kreativ.

Oppvarmingen kan være gåing eller jogging. Det er ingen tvil om at trening gir stor gevinst i et folkehelseperspektiv. En sterk kropp i god form gir mindre skader og smerter, bedre søvn, mer energi, godt humør og øker livskvaliteten.

Motivasjon i kilo eller kilometer?

Gjennom jobben møter hun både de som har vektmål og de som har kilometermål. Noen vil gå ned 15 kilo, andre vil løpe Bergen City Marathon. Hva som gir den mest varige motivasjonen er veldig individuelt.

Har du et konkret mål å jobbe mot, anbefaler hun å ha noen delmål på veien for å holde motivasjonen oppe. Er målet og motivasjonen mer generell; å komme i bedre form, og få bedre helse, er utfordringen ofte snarere å endre gamle vaner. For å finne den enkeltes kilde til varig motivasjon har Eriksen alltid en oppstartsamtale før personlig trener-samarbeidet tar til.

– Merkbare resultater er den aller beste motivasjonen for videre trening. Kommer du i gang med kondisjon- og styrketrening, og klarer deg over den kritiske kneiken på de første 8-10 ukene, er utsiktene ganske gode, sier hun.

På den tiden begynner man å se resultater når det gjelder kondisjon, styrke og vekt. Et sunnere kosthold faller mer naturlig når du begynner å trene, og man blir mer bevisst på hva kroppen trenger for å yte maksimalt.

– Det er de små valgene vi tar hver dag som fører oss i riktig retning. Jeg har mer tro på et sunt og variert kosthold, i tråd med offentlige anbefalinger, enn all slags kurer.

For hennes egen del er helsegevinsten viktigst, særlig på grunn av nakkeskaden. Treningen hjelper henne med å holde smertene borte, i tillegg til at den gir økt livskvalitet, en lettere hverdag, og hun føler seg gladere. Videre fokuserer hun på belønningen etter treningsøkten. Den ubeskrivelig gode følelsen i kroppen etterpå. At hun vet hun alltid vil angre på en treningsøkt hun dropper, minner hun seg også på hvis treningsmotivasjonen skulle mangle.

Ikke bare Hollywood

Det begynner å bli en stund siden personlige trenere ble forbundet med rikinger i Hollywood. Selv om det er et stykke igjen før Eriksen har tverrsnittet av befolkningen som kunder, tror hun det handler mye om prioritering og verdier. Hun møter folk i alle aldre, men flest kvinner mellom 35 og 55 år. Dette er typisk kvinner som er ferdig med småbarnsperioden. De ønsker å komme i form, få mer energi og gå ned i vekt.

De fleste kundene kommer til henne en gang i uken, andre to ganger, og enkelte har trent med henne i flere år. Noen trener kun med henne, men de fleste kundene tar egne treningsøkter, ofte kondisjonsøkter, i tillegg til timer der de trener styrke.

Etter tur i rask gange var styrketrening den hyppigst utførte treningsaktiviteten i fjor, etterfulgt av spinning/tredemølle/apparater, sykling og jogging, i følge Statistisk Sentralbyrå. 46 prosent av alle over 16 år i Norge har i 2019 trent styrketrening i løpet av det siste året. I 2001 svarte 18 prosent det samme.

Fordelen med å ha personlig trener er at en får profesjonell hjelp til å skreddersy treningen. Det gir en trygghet ved at man ikke trener feil og påfører seg skader ved for eksempel styrketrening. En personlig trener tilbyr et blikk utenfra som kan veilede og hjelpe slik at øvelsene utføres med riktig teknikk og muskelbruk, i tillegg til oppmuntring og støtte.

– Jeg kan forstå at enkelte opplever det som intimt og nærgående å trene sammen med en personlig trener, men ingen skal tenke på at de må imponere meg, eller være redd for hva jeg vil tenke om dem.

Tillater ikke økonomien egen personlig trener, er det mulig å gå flere sammen. Gruppetrening med personlig trener er en trend i treningsbransjen.

– Det er sosialt, og man får samtidig god individuell veiledning, sier hun.

– Det aller viktigste er uansett at man kommer i gang med trening.

ANNONSE:
Peisbord 800×300

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this