folkelig1
EN JUNGEL AV SMAKER: – Gjennom Matjungelen får barn mulighet til å utforske og oppleve en hel skog av smaker og råvarer, sier Kathrine Marthinsen. Fra venstre: Elisabeth Kolbrun Hansen (designer av Matjungelen), Christina Sundli-Härdig og Kathrine Marthinsen. (Foto: Martine Haugen)

Folkehelse til alle

Del artikkelen i Sosial medier

– Jeg ønsker at god helse skal være tilgjengelig og oppnåelig for alle, og ikke bare for en elite som snakker om crossfit og rawfood, sier Kathrine Marthinsen.

Folkelig er navnet på et ideelt AS som oppretter og driver prosjekter for å gjøre sunn mat, fysisk aktivitet og bærekraft morsomt og lett tilgjengelig for alle. Organisasjonen ble startet i 2013 av Kathrine Martinsen, som er utdannet folkehelsearbeider.

Da hun var nyutdannet, var begrepet folkehelse relativt ukjent for de fleste, og det var få jobber innenfor feltet. Løsningen ble dermed å starte for seg selv.

– Helsefremming og sykdomsforebygging gir mer mening enn å behandle etter at man er blitt syk, forklarer Marthinsen.

PILOTPROSJEKT I SFO

Folkelig har satt i gang flere prosjekter. Det første tiltaket var Smaksverkstedet, som ble startet i 2013. Dette er et program etter skoletid for barn og unge fra femte klasse og ut ungdomsskolen. Her lærer barna å eksperimentere med matvarer, prøve ut nye smaker og lærer om sunn og bærekraftig mat.

– Det handler ikke bare om at vi forteller de at denne maten er sunn og bra for kloden, men at de liker den maten som vi ønsker at de skal spise mer av. Da velger barna også å spise mer av det.

folkelig2
HÅRETE MÅL: – Vi har et mål om å ha folkehelsearbeidere i alle nabolag, og opprette et folkehelsenettverk for sosialt entreprenørskap i de nordiske landene, sier Kathrine Marthinsen. (Foto: Martine Haugen)

Prosjektet har eskalert voldsomt de siste to årene, fra å samarbeide med tre kommuner og 15 instruktører i 2017 til 15 kommuner og 65 instruktører i 2019.

Det neste prosjektet baserte seg på en idé fra tidligere konsernsjef i Tine, Hanne Refsholt, om at barn kunne bli endringsagenter, og at de unge kunne bidra til å skape holdningsendringer og nye vaner hos andre. Initiativet ble tatt videre av helseminister Bent Høie og Gunhild Stordalen i EAT, og SFO ble valgt som arena.

Folkelig fikk så oppdraget fra Helsedirektoratet om å utvikle et pilotprosjekt for å teste konseptet, i samarbeid med Opplysningskontoret for frukt og grønt og Høgskolen på Vestlandet.

UNGE ENDRINGSAGENTER

folkelig FAKTA
Mer informasjon: folkelig.no, smaksverkstedet.no, matjungelen.no og gategym.no.

Pilotprosjektet Matjungelen ble høsten 2017 gjennomført på seks SFOer i Bergen. Det var vellykket, og nå får 58 SFOer fra 12 kommuner i Hordaland mulighet til å delta.

– Basert på erfaringene våre fra Smaksverkstedet utviklet vi e-læringsmoduler til SFO-ansatte, matkurs, materiell og aktivitetshefter – en hel gavepakke til SFO. Det er også gratis, og jeg har tatt hensyn til allergener, tilgang på fasiliteter, stramt budsjett og lite tid når jeg har utviklet oppskriftene og oppleggene, forteller hun.

Ved hjelp av sansene manøvrerer ungene seg gjennom aktiviteter som krydderløype, jungeldulting og sorteringsstafett.

– Gjennom Matjungelen får barn mulighet til å utforske og oppleve en hel skog av smaker og råvarer, sier hun.

Kolbrun Retorikk har hatt designansvaret for dette prosjektet, med alt fra logo og profil, til design av elementer og materiale brukt i Matjungelen-prosjektet.

– Vi må hele tiden jobbe rundt hvem som er avsenderen, hvem som er mottakerne, hva som er saken, de konkrete omstendighetene og uttrykksmåten, forklarer Elisabeth Kolbrun Hansen fra Kolbrun Retorikk.

– Alt dette må henge sammen for å oppnå målet om å påvirke både voksne og unge til å ta bedre matvalg for kroppen og miljøet, gjennom å gjøre barn i SFO til endringsagenter. 

LAVTERSKEL TRENINGSTILBUD

Folkelig er en liten bedrift med tre ansatte, i tillegg til Christina Sundli-Härdig – som er innleid koordinator for Matjungelen. Marthinsen har flere planer og store ambisjoner for prosjektet. I høst har hun jobbet med å videreutvikle alt materiellet og gjøre alt klart slik at det kan rulles ut i nasjonal skala.

– Vi har fått med oss 58 SFOer fra 12 forskjellige kommuner. Det er nesten 600 ansatte og 5000 barn i Hordaland, sier hun.

Planen er å sette i gang prosjektet i alle fylker i hele landet. Helsedirektoratet har gitt dem en opsjon på tre år fremover for å nå dette målet.

– Nå får vi tilbakemeldinger fra SFOer som har prøvd ut Matjungelen, og det er veldig gøy når vi får tilsendt bilder og meldinger hvor det kommer frem at dette er noe de har ventet på lenge og som de har gledet seg til å gi til barna, sier Sundli-Härdig.

Folkelig har i tillegg satt i gang prosjektet Gategym, som de startet i 2014. Her satses det på kortreist trening ute i nærområdet, der alle som vil kan delta i ballspill, styrke- og kondisjonstrening.

– Dette er et lavterskeltilbud tilpasset alles ambisjonsnivå og form. Vi ønsker å gå bort fra kropps- og prestasjonsfokuset og heller fokusere på lek og bevegelsesglede, sier Marthinsen.

Folkelig gir de frivillige opplæring, utstyr og øvelsesbank, men Marthinsen forteller at de ser etter flere instruktører til å spre opplegget videre.

– Nå er vi kun i Bergen og Voss, men på sikt har vi lyst til å eskalere dette også litt på samme måte som med Smaksverkstedet.

AMBISIØS FEMÅRSPLAN

Folkelig steller også i stand innovasjonsarrangementer og frokostmøter som setter fokus på samfunnsutfordringer, samt at de holder foredrag og workshops for studenter for å vise hvordan de kan tenke innovasjon i sitt studie og hvordan de kan skape bærekraftige løsninger.

– Parallelt med at jeg startet Folkelig involverte jeg meg også i noe som heter Startup Weekend. Dette er en frivillig organisasjon som holder intensive helgekurs i entreprenørskap. Her kan folk fra alle utdanninger samles for å utveksle ideer og utvikle forretningskonsepter, forteller Marthinsen.

Folkelig fylte fem år høsten 2018, og Marthinsen kunne stolt meddele at de hadde nådd alle målene i femårsplanen. Blant annet at de skulle inngå samarbeid med Helsedirektoratet og være landsdekkende.

– Nå har vi laget nye mål for de neste fem årene. Det er litt hårete mål, men jeg tenker det er viktig å ha noe å strekke seg etter, sier hun.

De ønsker blant annet å redusere antallet ensomme med 50 prosent, få inn fem folkehelsearbeidere på hver skole i Norge, og få alle sektorer til å samarbeide om en ny modell for folkehelsearbeidet.

– I tillegg har vi som mål at vi skal ha folkehelsearbeidere i alle nabolag, og opprette et folkehelsenettverk for sosialt entreprenørskap i de nordiske landene.

Del artikkelen i Sosial medier

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this