Fra å ha gått med solid underskudd i 2015, har Akvariet i Bergen snudd minus til pluss de to siste årene.
– 2015 var et opprydningsår for oss. Bak lå en stor arbeidskonflikt som kom til syne høsten 2014, noe som også gjorde at Akvariet brått ble stengt i to måneder i desember 2014 og januar 2015, sier direktør ved Akvariet, Geir Olav Melingen.
– Vi ønsker at publikum skal være litt klokere når de forlater oss.
Han ble ansatt etter konflikten, og hadde 1. april i år akkurat vært tre år i stillingen, tre år som blant annet har gått med til omfattende strategiprosesser og omprofilering av Akvariet.
Melingen er åpen om at Akvariet helt siden 2010 har hatt en lang vei å gå, både når det gjelder besøkstall og at produktet de leverer ikke har truffet publikum godt nok. Verken nye sjøløver eller et økende antall pingviner ga de besøksmessige løftene man hadde håpet på.
– Vi har derfor stilt oss to grunnleggende spørsmål: hvem er Akvariet viktig for og hvem er viktige for Akvariet? Ut i fra dette begynte vi å observere ulike grupper på besøk, enten det være seg besteforeldre med barn, foreldre i permisjon eller nyforelskede par.
«Spionerte» på publikum
Melingen forteller at ansatte og innleide ressurser på Akvariet ble sendt ut for å «spionere» på de besøkende for å dokumentere bevegelsesmønsteret deres, og også svare på spørsmål publikum måtte ha.
– Deretter systematiserte vi funnene og hentet ut to personer som vi alltid jobber etter i vårt arbeid: en småbarnsfar på 35 og en jente på 8. Klarer vi å dekke disse to personene sine behov når vi stort sett alle som kommer hit, forteller Melingen.
En smørbrødliste med ting som måtte ordnes både på kort og lang sikt ble også laget. Siden 2016 er blant annet matomsetningen doblet på grunn av nytt brasseri og satsing på sjømat. Informasjonsskjermer om dyreartene er oppdatert eller skiftet ut, og nye skilt til å navigere etter er satt opp.
– Hva med dyrevelferden, er den ivaretatt?
– En del dyrevelferdsmessige ting var ikke helt på stell før 2015. Da har heller ikke ansatte det bra. Nå har dyrene det godt. Vår viktigste misjon er å fremvise dyr under menneskelig omsorg, ikke fangenskap, og å drive folkeopplysning om dette, sier Melingen.
Kritikk fra internasjonalt hold
Allerede i 2012 hadde EAZA (European Association of Zoos and Aquaria) en revisjon av Akvariet i Bergen. Konklusjonen var at flere forhold ikke var tilfredsstillende.
Melingen meldte derfor Akvariet frivillig ut av organisasjonen, og lovet å iverksette tiltak med håp om gjenopptakelse i organisasjonen.
I mars i år var EAZA tilbake på inspeksjon, denne gang mye mer tilfreds med det de så, og 19. april ble Akvariet i Bergen gjenopptatt i det gode selskap.
– Dette er et kvalitetsstempel, og er med på å vise at vi tar dyrevelferden på alvor, sier direktøren.
[PostBlock id=99]
Undervisning og forskning
De siste 20 årene har fokuset ved akvarier rundt om i verden gått fra å dreie seg om underholdning til å fokusere mer på formidling og forskning.
– Man skal ikke bare drive utstilling av dyr, slår Melingen fast.
Han jobber mye med at Akvariet i Bergen skal være tilgjengelig for forskningssamarbeid med aktører som for eksempel Havforskningsinstituttet, og et sted der barn i barnehage og skole i fremtiden kan være en del av et større undervisningsopplegg. Plast i havet er for eksempel en stor del av utstillingen på Akvariet i disse dager.
Dessuten håper Melingen at et nytt akvarium kanskje kan bli en viktig del av byutviklingen i Bergen, et sentrum i den marine delen av vestlandshovedstaden og et verdensledende kunnskaps- og formidlingssenter.
I 2017 hadde Akvariet 206.000 besøkende. Samme antall er målet for 2018. Turistsesongen er snart i gang, og som en av de største turistattraksjonene i Bergen gjelder det å ligge i forkant.
– Vi gjør en kontinuerlig innsats. Vi ønsker at publikum skal være litt klokere når de forlater oss, avslutter direktøren.