KOMMER MED NYHETER: Stadig flere bilforhandlere strekker seg langt for å komme til bilmessen med sine siste modeller, forteller daglig leder i Sotra Sportsklubb, Dan Christensen. (Foto: Ove Landro)

Bilsirkus på Sotra

Sotra Sportsklubb skulle egentlig bare ha en sommerfest for ti år siden, og bestilte et sirkustelt for å gjøre stas på alle medlemmene i klubben. Men så fikk noen en idé om en bilmesse. Nå er den Norges største, og til helgens bilmesse kjøres det til sammen 350 biler inn i arenaene på Sotra.

Den første messen ble arrangert i 2009 i et telt på 1500 kvadratmeter. Arrangementet hadde 30-35 biler, og slik var det de to-tre første årene, forteller Dan Christensen, daglig leder i Sotra Sportsklubb.

– Bransjen ser at måten folk handler biler på endres, og det er stadig mer utfordrende å få dem til å komme til butikkene. Folk ønsker å se mer enn ett merke i dag, samtidig som de ikke har lyst til å kjøre fra Kokstad, via Minde til Åsane for å kjøpe bil. Her på Sotra får man alt samlet på ett gulv.

Men messen vokste, flere bilforhandlere ville være med, og publikum strømmet til. Bilmessen økte fra 7000 til 10.000 publikummere fra 2015 til 2016.
– I fjor håpet vi på 11.000, men så kom det over 12.000 gjester, sier Christensen.

I 2014 sto klubbens nye fotballhall ferdig. Det var avgjørende for messens utvikling. Kvadratmeterplassen økte fra 1500 til 8000, og messen kunne utvide. Fra å ha 35 biler i sin spede begynnelse, kjøres tilsammen 350 biler, inkludert demobiler, inn i arenaene på Sotra neste helg, og det er sannsynlig at publikumsrekorden tangeres på ny for Norges største bilmesse.

Det meste av bilforhandlere i Bergen kommer til helgens messe på Sotra, og Christensen er veldig glad for oppslutningen fra bransjen.

LANSERER NYHETER

– Vi opplever at forhandlerne i bergensområdet samler seg om å lage dette til en stor markedsplass, og at de også strekker seg langt for å komme ut her med sine siste modeller, sier han.

– Dette er i sterk utvikling, og vi ser nå at bransjen kjører mer og mer på nyheter i forbindelse med sin utstilling på Sotra.

350 BILER: Fra å ha 35 biler i sin spede begynnelse, kjøres tilsammen 350 biler, inkludert demobiler, inn i arenaene på Sotra på fredag.

Da Sandven lanserte Jaguar E-pace på bilmessen i fjor, var det første gang den ble presentert i Skandinavia, og Christensen kunne by på både førpremiere, norgespremiere og til og med europapremiere på enkelte modeller.

Det meste av bilforhandlere i Bergen kommer til helgens messe på Sotra.

– Det merkes på Sotra når 40 journalister, lokale og internasjonale, kommer for å få med seg siste nytt på bilscenen i Europa. Vi er blitt lovet noen spennende nyheter i år også, så det er klart det er gøy både for oss og publikum, sier Christensen.

Bilene kommer i trailere noen dager i forkant, og klubben i vest har etterhvert fått god erfaring med logistikken som hører med et så stort arrangement.

– Denne logistikken handler vi greit hver gang, sammen med bilforhandlerne som er blitt veldig proffe på dette. Når det gjelder publikumstilstrømningen så har vi Kystby-garasjen, en underjordisk garasje med plass til 1500 biler og heis opp til bakkenivå; alt glir fint.

FRYDENBØ HEMMELIGHETSFULL

Også Frydenbø lover å stille med nyheter når bilmessen åpner på Sotra.

– Vi presenterer en nyhet, ja, men hva det er forblir en hemmelighet frem til messeåpningen, smiler salgssjef i Frydenbø, Terje Waagenes.

Han legger ikke skjul på at bilmessen genererer salg for bedriften med butikker på Sartor, Minde, i Åsane og Kjøkkelvik.

– Vi selger et betydelig antall biler både under selve messen og i perioden etter. Bilmessen er blitt en hub i Hordaland der kundene kan komme og se og ta på alle merkene. Samtidig får vi som forhandlere treffe kundene våre. Det er også et viktig poeng at de som kommer på en bilmesse er i modus for å bytte bil.

SE OG RØRE: – Vi selger et betydelig antall biler både under selve messen og i perioden etter. Bilmessen er blitt en hub i Hordaland der kundene kan komme og se og ta på alle merkene. Samtidig får vi som forhandlere treffe kundene våre, sier Terje Waagenes fra Frydenbø. (Foto: Ove Landro)

Mens en bilkunde tidligere var i butikken fire ganger før han kjøpte bil, er dette tallet nå 1,4. Kunden er godt forberedt, og har gjort søk på nett og lest seg opp.

– Vi ser at måten folk kjøper bil på endres, og de henter informasjon fra andre kanaler enn tidligere, sier Waagenes.

Han mener at  kunden har to typer budsjett: Et for kroner og øre, og et for tid.

– Det blir satt av en viss tid for hvor lenge det skal gå før kjøpet gjøres. Dette tror jeg er viktigere enn tidligere. I dag skal folk mye forskjellig; De skal på Ikea, på kino, kafé og kjøpesenter. Folk er travlere og har flere planer. På bilmessen finner de alle merkene under samme tak, og de sparer tid, sier salgssjefen på Frydenbø.

TROLIG REKORD: Årets bilmesse på Sotra har 29 utstillere, og 17 bilforhandlere, og det går trolig mot ny publikumsrekord for Norges største bilmesse neste helg.

Det er ingen tvil om at bilmessen også er blitt en meget viktig inntektskilde for Sotra Sportsklubb.
– Helt klart, men mye av årsaken til at vi klarer å tjene penger på messene våre, skyldes dugnadsarbeidet som gjøres hvert år.

Klubben arrangerer 3-4 messer i året, og det totale overskuddet er på rundt to millioner kroner. I tillegg kommer leie av hallene.
– Skulle vi betalt for alt arbeidet som en slik messe fører med seg, hadde vi ikke sittet igjen med et så pent overskudd, understreker Christensen.

Sotra Sportsklubb eier fotballhallen og uteområdet, og bygger nå ny turnhall med bruttoareal på 3.200 kvadratmeter. Den skal stå ferdig til jul. Sotra Arena eies av Fjell kommune.
– Vi bruker pengene vi tjener på messen på drift og vedlikehold. Uten messene hadde vi ikke hatt disse idrettsanleggene som vi har i dag, sier klubbens daglige leder.

DENNE LILLE KYSTBYEN

Mer informasjon: bilmessen.no

Området på Straume bare noen kilometer fra Sotrabroen omtales som Kystbyen.

– Det er blitt en liten by. Men samtidig er det en by med lokalt tilsnitt; alle føler tilhørighet og eierskap til det vi holder med; vi er ikke større enn det, og det tror jeg er en del av nøkkelen for at vi lykkes. Jeg tror vi kjenner tilhørighet til denne lille kystbyen på en litt annen måte enn i en storby, sier klubblederen som selv er fra Bergen, men er blitt stril i voksen alder.

Han kan fortelle om 29 utstillere, og 17 bilforhandlere. Alle som selger bil skal til Sotra første helgen i november.

– Hva får bilbransjen igjen for en slik messe?

– De synes det er kjempeinteressant med en slik messe. Bransjen ser at måten folk handler biler på endres, og det er stadig mer utfordrende å få dem til å komme til butikkene.

– Folk ønsker å se mer enn ett merke i dag, samtidig som de ikke har lyst til å kjøre fra Kokstad, via Minde til Åsane for å kjøpe bil. Her på Sotra får man alt samlet på ett gulv, vi har lagt godt til rette for alle kundene, og da blir det også bra for forhandlerne.

DRYPPER PÅ NÆRINGSLIVET

­– Kan det bli enda flere messer på Sotra?

– Vi får masse forespørsler om å ha andre typer messer, fordi det ikke er kapasitet nok i bergensområdet. Men vi har ikke kapasitet til mer vi heller, for vi skal jo først og fremst drive med idrett, og vi kaster idretten ut av byggene når vi har disse messene våre. Dessuten ligger det en begrensing gjennom spillemidlene for hvor mye vi kan bruke hallene for slik drift.

– Men at Bergen og omegn har bruk for et messesenter, det er det ingen tvil om, sier han.

Og det er ikke i tvil om at det lokale næringslivet i Kystbyen på Sotra nyter godt av messene til sportsklubben.

– Både når vi arrangerer idrettsarrangementer og messer, ser vi at det er mye folk på Sartor Senter. Både spisesteder og butikker merker godt at det skjer ting her ute, smiler Christensen.

FOLKSOMT: Slik ser det ut fra luften når Norges største bilmesse inviterer hele bilbransjen i Bergen til Sotra.
Ove Landro
Redaktør Bergensmagasinet AS | Helgesensgate 17 | 5038 Bergen | Norge
ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this