Sykkel sak 1
NY SYKKELBØLGE: – Dette går i bølger. Nå har vi hatt en løpebølge i Norge i noen år, og all ære l Bergen City Marathon, som satte rekord i år. Så får vi håpe det tar seg opp igjen også for oss, sier mannen bak Bergen­-Voss, Svein Olaf Hansen. (Foto: Ove Landro)

Fikk ideen på sykkeltur til Voss

Del artikkelen i Sosial medier

Svein Olaf Hansen hadde syklet mellom Bergen og Voss flere ganger da han for 40 år siden fikk ideen. I morgen arrangeres Bergen-Voss for 41. gang, og søndag i neste uke kan du bli med på Jentetråkken.

– Min far og noen onkler syklet mye. Og det var min far, Hagbart, som blant annet var primus motor for en årlig sykkeltur til Voss. Jeg ble med for første gang i 1961, som 16-åring, forteller Hansen.

– Skal du delta i Bergen-Voss, er det en fordel om du har trent litt og er i form.

Han har drevet aktivt med sykling siden han var 13 år, og ble medlem i Bergen Cykleklubb i 1958. Det var en del år senere, på en av sine turer til Voss, at han fikk ideen til sykkelrittet som årlig trekker flere tusen sykkelentusiaster.

MILJØ & BUTIKK

Sykkelrittet Trondheim-Oslo ble arrangert første gang i 1967. Hansen ville gjøre noe tilsvarende i Bergen. Det skulle gå ti år til før drømmen ble realisert.

– Hvis man ser tilbake på slutten av 60-tallet, så var det jo helt andre veier, og mange steder var det grusvei. Jeg husker vi hadde grusvei til Trengereid, hvor det var litt asfalt. Så var det grus igjen like til Norheimsund, hvor de hadde en del asfalterte veier, men så var det grus igjen til Granvin.

På Voss hadde de asfalt, men i tillegg hadde de noen veier bestående av en type leirmasse som var hard og fin å kjøre på.
– Ettersom vi var veldig opptatt av tid og rekorder, kjørte vi mange ritt der mellom Vossestranden og Tvinde. Flere kretsrekorder ble satt der, forteller Hansen.

– Så Voss var jo vi i Bergen Cykleklubb kjent med, og etterhvert slo det meg en dag at vi kunne ha et ritt som startet i Bergen og tok oss til Hardanger via Kvamskogen og opp til Voss, hvor man kunne ta toget tilbake til Bergen på kvelden.

Samtidig så Hansen muligheten for å gjøre butikk, og skape en god inntekt for klubben, som ellers fikk sin inntekt fra loddsalg.

– At vi også samlet sykkelmiljøet i Bergen var en bonus, og selv er jeg dessuten opptatt av helseaspektet oppi dette; skal du delta i Bergen-Voss, er det en fordel om du har trent litt og er i form.

OPPTURER & NEDTURER

Ideen ble til virkelighet, og i 1977 sto 188 syklister på startstreken. Gjennom hele 80-tallet var Bergen-Voss en sær greie som samlet 150-200 deltagere, men som utviklet seg på 90-tallet da 300-400 ivrige syklister meldte seg på. Så kom 2000-tallet, med Thor Hushovds prestasjoner på sykkelen og TV2s dekning av Tour de France. Dette ga Bergen-Voss et betydelig løft.

Arrangementet vokste med tusen deltagere hvert år, og nådde 5000 syklister på det meste for rundt fem år siden. Nå er tallet rundt 2500, og arrangøren håper dette vil ta seg opp igjen.

Sykkel sak 2
FEM ÅR SIDEN REKORDEN: Bergen­-Voss vokste i en periode med tusen deltagere hvert år, og nådde 5000 syklister på det meste for rundt fem år siden. Nå er tallet rundt 2500. (Foto: Tom Guldbrandsen)

–  Dette går i bølger. Nå har vi hatt en løpebølge i Norge i noen år, og all ære til Bergen City Marathon, som satte rekord i år. Så får vi håpe det tar seg opp igjen også for oss.

For Hansen er det viktig å understreke at Bergen-Voss ikke er et konkurranseritt.
– Det er ikke om å gjøre å komme først til Voss. Det skal være en opplevelse å sykle denne turen, og farten er ikke så viktig.

Hansen selv ble norgesmester i banesprint i 1964 og -65, og brenner også for å få bygget en velodrom i Bergen. At han er blitt 71 år stopper ham ikke, og Bergen-Voss-sjefen skal selv sykle distansen på lørdag.

– Ja, planen er at tre generasjoner skal sykle rittet; meg selv, min datter og svigersønn og et barnebarn. Formen har vært bedre, sier Hansen beskjedent, som senest i fjor syklet Norheimsund-Voss. 

BENSINPUMPE & SKIFTENØKKEL

Men det er ikke bare sykkel 71-åringen er opptatt av. Svein Olaf Hansen startet med bensinpumpe og skiftenøkkel i 1968, og til neste år kan Sælen Auto i Fyllingsdalen feire sitt 50-årsjubileum.

I 1979 etablerte han bedriften på Spelhaugen, og bensinpumpen ble byttet ut med verksted og etterhvert bilsalg. I dag selger bedriften hovedsakelig bruktbiler, og omsetter rundt 200 biler i året.

Han jobber mindre enn før, men klarer ikke helt å gi seg, og er rett som det er å finne i forretningen på Spelhaugen. Når vi møter ham, har han sykkelen klar; Svein Olaf har planer om å sykle fra Fyllingsdalen til Os, hvor familien har en hytte. Det gjelder å holde seg i trening før rittet til Voss.    

BERGEN & SYKKEL-VM

– Hva tenker du om at sykkel-VM skal arrangeres i Bergen til høsten?

– Jeg registrerer at mange er motstandere av sykkel, og de stikker hodene frem nå, men dette kommer til å bli et spennende og veldig bra arrangement. Det var utenkelig for oss litt eldre syklister at man skulle få noe sånt til Bergen, men drømme kan man jo alltids. Nå håper jeg bare dette kan gi varige verdier for sykkelsporten i Bergen.

– For Bergen Cykleklubb så er det slik at vi trenger et sted å være som vi kan kalle vårt eget. Klubben ble stiftet i 1929, men ennå har vi ikke vårt eget klubbhus.

Hansen og sykkelmiljøet i Bergen har dessuten drømt om en velodrom i over 40 år. Nå er håpet at fokuset på sykkel-VM i Bergen kan bidra til at en innendørs treningsarena endelig kan bli en realitet.

– Sammenlignet med fotballen er vi ikke mye verd, men nå er det vår tur, mener Hansen.

Bergen-Voss starter på Edvard Griegs plass utenfor Grieghallen lørdag 10. juni mellom klokken 06.00 og 07.00.

 

Kun for jenter
SPREKE JENTER: Stemningen er stor på Jentetråkken rundt Nordåsvannet, som er blitt arrangert siden 2004. (Foto: Tom Guldbrandsen)

KUN FOR JENTER

Helgen etter Bergen-Voss arrangeres Jentetråkken. Dette er et sykkelritt for jenter mellom 9 og 90 år.

Jentetråkken ble arrangert for første gang i 2004. Daglig leder i Bergen Cykleklubb, Nils Olaf Solberg, forteller at sykkelrittet er blitt en klassiker.

– Det legges stor vekt på trivsel og sikkerhet. Traseen på 22 km går fra Bergen Cykleklubb sine klubblokaler på Krambua, forbi Gamlehaugen og rundt Nordåsvannet, hele veien på sykkelstier. For de minste er det en kort løype på 8 km til Hjortevegen og tilbake, sier Solberg.

Langs løypen står det funksjonærer. Klubbens mannlige medlemmer stiller til det som omtales som den vakreste dugnaden i året; å passe på at jenter i alle aldre får en fin tur fra start til mål.

– Rittet er uten tidtaking og fokuset er på å ha en hyggelig tur med likesinnede. Det er heller ingen store krav til sykkelen. Deltakerne sykler på den sykkelen de har, om det er en racer, en bysykkel med kurv eller barnesykkel.

Jentetråkken starter ved Krambua søndag 18. juni klokken 11.00. Bergen Cykleklubb er arrangør, og du finner mer informasjon på deres hjemmeside.

Del artikkelen i Sosial medier

Ove Landro
Redaktør Bergensmagasinet AS | Helgesensgate 17 | 5038 Bergen | Norge

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this