bergensbanen
BRUTTE LØFTER: Regjeringen har ikke satt av midler til forberedende arbeid for K5-prosjektet (ny vei og jernbane mellom Bergen og Voss), og videre fremdrift vil først bli vurdert frem mot statsbudsjettet for 2024. (Foto: Jernbaneverket)

Det store togrøveriet

Del artikkelen i Sosial medier

LEDEREN: Vi bergensere og vossinger med omland er nå utsatt for det store togrøveriet og landeveisrøveri samtidig.

logobilde Trond Tystad 1
Vi slår til lyd for å kalle hvert ras opp etter en stortings-representant eller statsråd som ikke har handlet når de kunne.

Vi snakker ikke om at Ronald Biggs og gjengen har kapret Bergensbanen. Heller ikke at vi frykter at vogntogene mellom Bergen og Voss skal ranes som diligencene i Det ville vesten. Nei, her er det Staten, ikke lovløse, som raner oss. Og da et veistrekk. De raner ikke enkeltpersoner, tog eller biler. De raner oss for hele den nye trygge veien og jernbanen til Voss.

Har vi ikke hørt sviket fra regjering og storting i hele vårt årtusen? Den livsfarlige strekningen Bergen/Voss skal rustes opp. I morgen. Eller i overmorgen, ja eller om noen år, eller noen tiår. Gang etter gang skyves det på denne satsingen. Vi er blitt som en engelsk veddeløpshund som løper etter en lokkekanin som vi aldri tar igjen.

Fortsett å kjøre tog og bil fra Bergen til Voss. Det kommer en bedre vei der dere skal slippe å få en steinblokk i hodet eller kollidere med en trailer. Men etter årets framlegg til statsbudsjett der første delstrekk tildeles kroner null, kjenner vi lokkeharen på gangen.

Det neste er selvsagt at en har ventet så lenge at kalkyler og standarder må oppdateres. Også skal vi igjen inn i en eller annen uendelig kø. Og utredes på ny. Og sviktes på ny. Men, de 53 døde og langt flere hardt skadde på denne strekningen de siste 30 årene er ekte mennesker. Og tusenvis av folk frykter hver eneste dag for sine som må kjøre i dette skrekkabinettet av en hovedforbindelse.

I vårt århundre er det registrert 247 ras langs strekket. Det er over 10 i året. Det er noe å tenke på for statsråder som synker ned i baksetet i regjeringens limousinetjeneste. Som bekymrer seg for om det er litt kø til neste møte.

Noen av dem stammer faktisk fra Vestland fylke. Hvordan de kan sitte som alibi for en regjering som skal utsette når vi kan få slutt på dødsfallene på E16 er for oss helt ufattelig. Er det så deilig å nyte statsrådsposten at en bare lukker øynene når folk fra eget fylke bokstavelig kastes under traileren i eget fylke?

De 53 døde og langt flere hardt skadde på denne strekningen de siste 30 årene er ekte mennesker. Og tusenvis av folk frykter hver eneste dag for sine som må kjøre i dette skrekkabinettet av en hovedforbindelse.

Og hva med Stortinget? Det er jo et sikkert tegn på at en er i opposisjon og langt fra makten når en står på som bare det for trygg E16.

Vi slår til lyd for å kalle hvert ras opp etter en stortingsrepresentant eller statsråd som ikke har handlet når de kunne. Og hvert ulykkespunkt med dødsfall bør få navn etter statsministre og samferdselsministre som svikter E16.

Vi pratet med noen i det såkalt sentrale politiske miljø. Da fikk vi under hånden vite at dette var jo en lissepasning til at SV kunne få K-5 inn igjen i forhandlingene i Stortinget. Igjen må vi minne om at dette dreier seg om ekte dødsfall, ekte skader og ekte frykt.

Landet kan ikke ledes av rådgivere som ser på politikerporno som «House of Cards» og liknende på den subsidierte hybelen i Oslo og blir kåt uten selskap på sine egne spill.

Kanskje slutter vi å belite oss og kjøre bil og tog med fare for liv og helse mellom Bergen og Voss. Egentlig bør vi fortsette sammen helt til Oslo og kaste de følelsesløse karrierepolitikerne ut. De bratte fjellene og dype fjordene våre, vår ville natur, skaper så mye av verdiene dere sitter og fordeler. Det skulle bare mangle at vi snart får vei og jernbane i 1970-tallets østlandsstandard.

Del artikkelen i Sosial medier

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this