I KUNSTNERENS ATELIER: – Etter fem år fikk jeg endelig somlet meg til å gjøre «I Hesperidenes palass» ferdig. Det har gått med svært mange timer med flere lag overmalinger og laseringer på både kvinnefigurer og bakgrunn, forteller Låstad. (Foto: Privat)

– Fantasien kjenner ingen grenser

Det er ikke vanskelig å se påvirkningen fra tidligere tiders mestere i verkene til Os-kunstneren Jarl-Hugo Låstad. Nå er han endelig tilbake i Bergen, 20 år etter forrige utstilling.

Den nye utstillingen, som blir stående frem til 2. september, består av 30 arbeider. En egen utstillingskatalog kan lastes ned fra galleriets hjemmeside.

Øverst i denne, med utstillingsnr. 1, står verket I Hesperidenes palass. Dette er et oljemaleri i format 140 x 140 cm, med et motiv som kunne vært hentet rett ut fra renessansens glansperiode.

Syv søstre

– Etter fem år fikk jeg endelig somlet meg til å gjøre dette maleriet ferdig. Det har gått med svært mange timer med flere lag overmalinger og laseringer på både kvinnefigurer og bakgrunn, forteller Låstad.

– Arbeidene er sammensatt av ulike elementer. Ideen for alle er at fantasien kjenner ingen grenser.

Hesperider er i gresk gudetro en søsterflokk på syv som vokter en hage med gyldne frukter langt i vest. Vanligvis blir de regnet som døtre av Atlas og Hesperia, og het Alkyone, Merope, Kelaeno, Elektra, Sterope, Taygete og Maia.

Søsterflokken er identiske med stjernetegnet Pleiadene eller Syvstjernen, som betyr duene, og som Zevs forvandlet og satte på himmelen. På Låstads store oljemaleri ser vi hvordan duene kommer inn fra vest idet solen går ned.
– I årtusener før Kristus hadde duene stor religiøs betydning i Orienten og Middelhavsområdet, forklarer kunstneren.

– De ble ofret under vekst- og nedbørsritualer, avbildet i graver og æret som hellige og guddommelige. Vi finner duer omtalt i en rekke sammenhenger gjennom hele historien. Duen var dessuten kjærlighetsgudinnen Aphrodites fugl.

De olympiske gudenes mat ble kalt ambrosia, som de skylte ned med nektar. Ingen vet sikkert hvordan det smakte.
– Råstoffet kom fra epler fra hesperidenes hage nær Atlasfjellene, der det ble hentet til Zevs av duer.

– Er du påvirket av renessansemalere som Titian, Botticelli og Piero della Francesca?

– Nei – jeg er mer påvirket av prerafaelittene og Sir Lawrence Alma Tadema. På tegnesiden først og fremst av M.C. Escher.

Første gang samlet

Lenger nede blant katalognumrene finner vi også billedtrilogien Gjennom flere dimensjonerGjennom flere horisonter og Gjennom flere fantasier. Mønsteret i åpningen på de tre bildene er hentet fra døren til en moske i Marokko.

– Den er nøye planlagt inn med påfølgende objekter i for- og bakgrunn. Tapetmønsteret er det siste som tegnes inn. Først når alt er på plass tar skyggeleggingen til. Da har det normalt gått 14 dager.

Denne trilogiserien, som var de første tegningene Låstad gjorde i størrelsen 70 cm x 48 cm, ble påbegynt i 1999 og fullført i 2003.

– Jeg bestemte meg tidlig for at serien skulle bestå av tre tegninger. De har bare vært vist samlet en gang tidligere, sier han.

– Arbeidene er sammensatt av ulike elementer. Ideen for alle er at fantasien kjenner ingen grenser.

Den nye utstillingen åpnes i Kunsthuset Wendelboe (Engen 22) førstkommende lørdag kl. 12.00 av en annen osing, skulptøren Arne Mæland, og med musikalske innslag fra Stig van Eijk II.

Billedserie: Verker av Jarl-Hugo Låstad

Selvportrett med blyant (2003)
Selvportrett med blyant (2003)

Illusjoniske fortellinger (2016)
Illusjoniske fortellinger (2016)

Entertaineren Ove Eriksen (2013)
Entertaineren Ove Eriksen (2013)

En hyldest til Magne Lunde (2010)
En hyldest til Magne Lunde (2010)

Gjennom flere fantasier (70x48)
Gjennom flere fantasier (70x48)

Gjennom flere horisonter (70x48)
Gjennom flere horisonter (70x48)

Gjennom flere dimensjoner (70x48)
Gjennom flere dimensjoner (70x48)

ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this