Den norsk-svenske kunstneren Per Adde var sentral både i kampen mot utbygging av Alta-Kautokeinovassdraget og Saltfjellet. På fredag åpner Kunstgarasjen en ny utstilling der de vil vise frem mange av de fargesterke bildene hans.
Per Adde er både kunstner og miljøaktivist. I kampen om Alta-Kautokeinovassdraget (1979-1981) var han meget sentral. Elven ble utbygget, men mye mindre enn først planlagt, og som følge av Altasaken skjedde det store sprang i rett retning for samenes rettigheter, både juridisk og politisk, i og med at Sametinget ble etablert.
IMPONERTE MILJØVERNMINISTEREN
Etter Alta-saken kom Saltfjell-saken. I 1978 kom det konsesjonssøknad om store vannkraftutbygginger i Saltfjellet. Området er viktig for reindriften, og samene ba Per Adde om å være deres talsmann.
I løpet av mange år hadde Per Adde utallige befaringer, møter og reiser med kartruller til myndighetene i Oslo, og i 1987 ble Saltfjellet endelig vernet.
– Per Addes voldsomme energi ser vi både i bildene og i hans person. Fargene i maleriene stråler av lys og liv og viser hans store evne som kolorist.
Daværende miljøvernminister Sissel Rønbeck (Ap) har beskrevet hvordan han kom til hennes kontor under Saltfjell-striden «med gnistrende blå øyne og kniven i beltet», skjøv resolutt møtebord og stoler til side, og rullet ut kartet som viste utbyggingsplanene.
«Vet dere egentlig hva dere er i ferd med å beslutte?» spurte Adde.
Resultatet av engasjementet hans (og mange andres, bør det sies) vet vi; i dag er Saltfjellet-Svartisen en av Norges nasjonalparker.
FARGESPRAKENDE LANDSKAPSMALERIER
Sammen med sin livspartner Kajsa Zetterquist har Per Adde skapt et unikt liv og virke oppe på fjellet i Saltdal i Nordland.
– Kunstneren Per Addes voldsomme energi ser vi både i bildene og i hans person. Fargene i maleriene stråler av lys og liv og viser hans store evne som kolorist, sier Magdeli Fosse ved Kunstgarasjen.
Maleriene hans er beskrevet som i spenningsfeltet ekspressivt, figurativt og samtidig over i abstraksjon, med en kraft og tempo som vitner om den energien som gir seg utslag både i kunsten hans og samfunnsengasjementet.
– Når man ser inn i de store fargesprakende landskapsmaleriene ser man ikke bare rein i flukt og naturen som åpner seg mot årstidene – man ser trykket fra innsiden, sier kunstneren Birthe Marie Løveid.
– Det sinoberrøde sinnet, den grønnokre tryggheten, og den koboltblå sorgen. Per Adde er landskapet, maleriet er språket hans.
LIV OG VIRKE
Utstillingen som åpner fredag i Kunstgarasjen vil gi et sjeldent innblikk i dette omfattende arbeidet, hvor liv og virke er uløselig knyttet sammen i et engasjement for naturen og mot kreftene som truer livet i villmarken.
– Helst vil jeg at mennesker skal møte bildene mine direkte, at ord ikke skal være nødvendige, sier Per Adde selv i boken «Liv og virke – Per Adde og Kajsa Zetterquist» (utgitt av Adde Zetterquist-galleriets venneforening i 2013).
– Den uendelige variasjonen i naturens former og farger, rikdommen av liv og bevegelse, gir meg viktige impulser. Den blir en slags katalysator i mitt arbeide, der jeg prøver å formulere mine erfaringer og min livsfølelse i et bilde, med billedmessige virkemidler.
Kunstgarasjens Per Adde-utstilling er del av en stor konferanse i regi av Christian Michelsens Institutt og Universitetet i Bergen – i forbindelse med deres konferanse Bergen Exchanges 2019.
Et viktig tema der er hvordan utforming og endring av lovverket kan bidra til å få frem bedre løsninger innen miljøvern. Dette ser mange som en kritisk suksessfaktor i den krisen vi i dag står midt oppe i.
Utstillingen i Kunstgarasjen Ã¥pnes fredag 16. august av tidligere miljøvernminister Rakel Surlien, og er et samarbeid med Christian Michelsens Institutt og Centre On Law & Social Transformation. Det blir ogsÃ¥ en urframføring av et musikalsk verk av Snorre Bjerck, skrevet spesielt for Per Adde og utstillingen i Kunstgarasjen. Utstillingsperiode: 16. august – 8. september.- Ã…pningstider: Torsdager kl. 12-18, fredag-søndag kl. 12-16.